خراسان رضوی در سالی که گذشت در ورزش فراز و نشیب های زیادی را به خود دید.

چهره های درخشان ورزش خراسان رضوی در سال ۹۷

به گزارش قدس آنلاین از ناکامی در برخی رشته های انفرادی و تیمی گرفته تا پیروزی خیره کننده ستاره‌های جانباز و معلول در مسابقات پاراآسیایی و البته رتبه‌های تیمی خوبی که در والیبال، فوتبال، شنا و ... بدست آورد. در واقع ورزش پر از شکست ها و ناکامی هاست. در این نوشتار قصد داریم ورزشکاران و مربیان موفق و افتخارآفرین را در سالی که گذشت در ورزش خراسان رضوی و مشهد مرور کنیم.

  شاهین طلایی

او بدون شک مرد اول ورزش خراسان رضوی است در سال ۹۷. شاید قبل از این فقط در خاطر همه علاقه مندان ورزش از کسب چند مدال طلا در یک تورنمنت معتبر مثل المپیک یا حالا بازی های پاراآسیایی نام «مایکل فلپس» وجود داشت. شناگر آمریکایی که در ۴ دوره المپیک ۲۳ مدال طلا کسب کرد و اوجش در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که با ۸ ماده به آب زد و ۸ مدال طلا برای کشورش به دست آورد. اما شاهین ایزدیار با درخشش در بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ توانست نامی درخشان از خود به جای بگذارد و یادآور خاطرات مایکل فلپس باشد. شاهین هم نامش به عنوان یک اسطوره در تاریخ ورزش ایران ثبت شد و حالا باید به فکر درخشش در پارالمپیک باشد. او با کسب ۶ مدال طلا سهم بزرگی در موفقیت های کاروان ایران در جاکارتا داشته و یک تنه بیش از ۱۰ درصد طلاهای ایران را به خود اختصاص داده است. به احترام او کلاه از سر بر می‌داریم و برایش در سال جدید هم آرزوی موفقیت می کنیم.

  اهتزاز پرچم داوری

خراسانی های اصیل در دیدار رده بندی جام جهانی. آنها کسانی نبودند جز فغانی و سخندان. با این حال چون فغانی مدت‌هاست از خراسان کوچ کرده با کمال احترام سخندان را به عنوان یکی از چهره های برتر ورزش خراسان و مشهد انتخاب می کنیم. سخندان در تیم داوری ایرانی در جام جهانی ۲۰۱۸ در مرحله گروهی دیدار های آلمان – مکزیک و برزیل – صربستان را و در مرحله یک هشتم نهایی فرانسه – آرژانتین و در رده بندی دیدار بلژیک – انگلستان را پرچم زد که موفقیتی کم نظیر برای وی محسوب می شود. وی همچنین در تیم داوری ایرانی حاضر در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ حضور داشت و دو بازی ژاپن – ترکمنستان و اردن – ویتنام را همراه با علیرضا فغانی و محمدرضا منصوری قضاوت کردند. رضا سخندان در ۱۴ شهرآورد تهران به عنوان کمک داور حضور داشته است و از این نظر رکورددار است.

  فرمانروای مهران

انتخاب جبار قوچان نژاد علاوه بر ایستادن تیمش بر سکوی سوم رقابت های لیگ برتر والیبال به این دلیل است که او انصافا یک تنه والیبال به خاک نشسته خراسان رضوی و مشهد را جمع و جور کرد و با پیگیری های شبانه روزی خود علاوه بر دور هم جمع کردن بازیکنان والیبال توانست مسئولان شهری را مجاب به سرمایه گذاری در این رشته کند. او شور و شوق را دوباره به سالن پیر مهران برگرداند و با دست خالی از هیچ همه چی ساخت. احتمالا شما هم با ما هم عقیده اید که در نبود جبار والیبال مشهد امسال هیچ جایگاهی در سطح اول کشور نداشت. او حالا در آستانه قبول مسئولیت دبیری فدراسیون والیبال است و این امتیاز و افتخار بزرگی برای مشهد است که در راس یکی از فدراسیون های پرطرفدار مدیری داشته باشد.

  ملکه شطرنج

 در حالی که در پاراآسیایی همه نگاه ها معطوف شاهین ایزدیار بود بانویی مشهدی آرام و بی سروصدا همه غول های دنیای شطرنج در جاکارتا را مات می کرد و ۳ مدال طلا را بر گردن می آویخت. او کسی نبود جز عاطفه نقوی. سه مدال طلا(یک انفرادی و دو طلای تیمی در پاراشطرنج) حاصل تلاش این بانوی بی ادعا بود که تحسین همگان را برانگیخت. او بطور حتم در سالی که گذشت بانوی طلایی ورزش خطه خورشید بود. اما در ارزیابی مدال های نقره ورزشکاران اعزامی از خراسان رضوی ملیحه صفایی در پاراشطرنج، با سه مدال نقره(یک نقره انفرادی و دو نقره تیمی در بخش های مختلف پاراشطرنج) نمایشی استثنایی و بسیار موفق داشت. پس از وی نیز چهار ورزشکار خراسانی رشته های تیمی قرار دارند. معصومه زارعی و ندا پنجه باشی در پاراوالیبال، رضا غلامی در پاراجودو وراضیه شیرمحمدی در پاراتیروکمان تیمی دیگر مدال آوران نقره ای کاروان استان هستند.

  مشتاق قهرمانی

تیمش امسال بر خلاف چند سال قبل بر سکوی قهرمانی مسابقات شنای قهرمانی کشور قرار نگرفت و نایب قهرمان شد. با این حال مشتاق نشان داد با دست خالی و بدون اسپانسر هم می شود با تکیه بر نیروهای کاملا بومی باز هم آبروداری کرد. تیم شنای مشهد استعدادهای پر تعدادی را به شنای کشور معرفی کرد و این نبود مگر با هنر و تجربه مشتاق. در واقع مشهدی ها این فصل هم تنها با چند صدم ثانیه اختلاف رقابت قهرمانی را به ریخت و پاش های دیگر تیم ها واگذار کردند تا فدراسیون شنا از قهرمانی های مداوم مشهدی ها به ستوه نیاید. انتخاب او به این دلیل انجام شد که بگوییم بدون حمایت های دولتی و بدون اسپانسر هم در برخی رشته ها می توان حرف های زیادی برای گفتن داشت.

   دل شیر

در حالی که پدیده از آن جا مانده و از اینجا رانده شده بود و با رتبه عالی که در جدول داشت کسی جرئت نمی کرد برای خرید تیم پا پیش بگذارد حمیداوی این ریسک را کرد و تیم مشهدی را از بلاتکلیفی خارج کرد. در شرایط اقتصادی نابسامان کشور خرید امتیاز تیمی لیگ برتری با بدهی های نامشخص دل شیر می خواهد. ورود حمیداوی به مالکیت پدیده شهر خودرو بزرگ‌ترین اتفاق در فوتبال بی دایه خراسان رضوی بود که امیدواریم با مدیریتی صحیح و دور از احساس عاقبت خوبی هم داشته باشد و شهر خودرویی ها سالیان سال در بالای فوتبال کشور بدرخشند. این مرد خوزستانی الاصل را حالا باید جزئی از مردم مشهد بدانیم.

 

هت تریک آقای گلی

موفق ترین مشهدی در فوتسال ۹۷ که توانست به عناوین مختلفی در عرصه ملی و باشگاهی دست یابد مهدی جاوید است. مهدی جاوید که همراه گیتی پسند اصفهان در سال ۹۶ موفق شده بود آقای گل لیگ برتر شود اوایل امسال  نیز همراه تأسیسات دریایی از عنوان خود دفاع کرد و برای دومین سال پیاپی آقای گل لیگ برتر شد. اما افتخارات ستاره مشهدی تیم ملی فوتسال کشورمان به همین جا ختم نشد؛ چرا که وی توانست در آخرین روزهای سال ۹۷ علاوه بر نایب قهرمانی لیگ به همراه گیتی پسند برای سومین سال پیاپی آقای گل شود تا به نوعی در کسب این عنوان هت تریک کرده باشد و در این رشته ورزشی جاودان شود. افتخارات جاوید در رده ملی نیز در سال گذشته ادامه دار بود تا جایی که توانست بار دیگر به همراه دیگر شاگردان ناظم الشریعه قهرمان جام ملت‌های آسیا شود.

  فاتح قله ها

طلایی ترین سرمربی ورزش ملی ایران احتمالا هادی رضایی است. سرمربی تیم ملی والیبال نشسته که قهرمانی در عرصه های المپیک و جهانی با نام او و تیمش گره خورده است. هادی رضایی امسال هم با تیم ملی والیبال نشسته ایران قهرمان بلامنازع مسابقات پاراآسیایی شد و نمی شود از کنار نامش به سادگی گذشت. بر اساس پیشنهاد رئیس کمیته ملی پارالمپیک و مصوبه هیئت رئیسه و اجرایی این کمیته، هادی رضایی به عنوان سرپرست ایران در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ هم انتخاب شد که در کنار تمام افتخارات گذشته این سمت مهم را هم باید کنار نام وی ثبت کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.