روزنامه «گاردین» به نقل از منابع آگاه نوشته است که پادشاه سعودی ناراضی از عملکرد ولی‌عهد خود، برخی از اختیارات را از «محمد بن سلمان» سلب کرده است.

گاردین: پادشاه سعودی بخشی از اختیارات را از بن‌سلمان سلب کرده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «گاردین» روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه نوشته است که سلمان پادشاه سعودی بخشی از اختیارات را از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد خود سلب کرده است.

بر اساس این گزارش، در طول دو هفته گذشته، بن سلمان در چند جلسه سطح بالای وزارتی و دیپلماتیک شرکت نکرده است. آنطور که به گاردین گفته شده، شاه سعودی هفته گذشته خبر کاهش اختیارات بن سلمان را به گروهی از وزرای ارشد کابینه اطلاع داده است. هنوز مشخص نیست که این کاهش اختیار موقتی است یا دائم.

پادشاه سعودی گفته است که از بن سلمان خواسته در نشست‌های کابینه حضور داشته باشد، اما او از این کار خودداری کرده است.

به نوشته گاردین، مسئولیت نظارت بر تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری اقتصادی عربستان سعودی به صورت غیررسمی و بدون اعلام عمومی، به «مساعد العیبان» یکی از مشاوران مورد اعتماد سلمان واگذار شده است. چندی پیش اعلام شد که العیبان به عنوان مشاور امنیت ملی پادشاهی سعودی منصوب شده است.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از پاسخ به سوالات گاردین در مورد این گزارش، خودداری کرده است. سخنگوی دولت سعودی در واشنگتن به سوال این روزنامه در مورد غیبت بن سلمان در نشست‌های دیپلماتیک اخیر و اینکه وی اکنون کجا حضور دارد، پاسخ نداده است.

در ماه‌های گذشته همزمان با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول، گزارش‌های متعددی مبنی بر اختلاف نظر میان بن سلمان و پدرش منتشر شده است. گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد قتل خاشقچی به دستور بن سلمان انجام شده است.

گاردین در این مورد نوشته است که «در حالی که اغلب ناظران انتظار دارند که شاهزاده محمد به پادشاهی برسد، اما نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پادشاه تلاش می‌کند پسر جنجالی‌اش را مهار کند.»

بر اساس اطلاعاتی که این روزنامه به دست آورده، بن سلمان در دو نشست هفتگی اخیر کابینه سعودی که به ریاست پادشاه برگزار شده، شرکت نکرده است. وی همچنین در مذاکرات با مهمانان خارجی از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که اخیرا به عربستان سعودی سفر کرده بود، حضور نیافته است. او در جلسه اخیر مقام‌های ارشد اقتصادی و مالی عربستان سعودی، دیدار میان پادشاه و مفتی اعظم سعودی، دیدار با رئیس سازمان بهداشت جهانی و دیدار با نخست‌وزیر لبنان و سفرای هند و چین هم غایب بوده است.

در بیانیه‌های اخیر در مورد دیدارهای پادشاه سعودی مشخص نیست که بن سلمان حضور داشته یا نه، اما در عکس‌های گرفته‌شده از این دیدارها، اثری از او به چشم نمی‌خورد. تنها خبر مربوط به فعالیت بن سلمان در دو هفته اخیر، گزارشی بود که در مورد مکالمه تلفنی وی با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن منتشر شد.

یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه تایید کرده که لاوروف در سفر به عربستان سعودی دیدار با بن سلمان نداشته، هرچند از قبل هم چنین دیداری برنامه‌ریزی نشده بوده.

هرچند بن سلمان پیش از این هم سابقه عدم حضور در برخی از جلسات سطح بالا را داشته، اما یک منبع آگاه به گاردین گفته است که برخی از غیبت‌های اخیر بن سلمان در دو هفته اخیر، بسیاری را در خاندان سلطنتی متعجب کرده است.

به نوشته گاردین، پادشاه سعودی به صورت مشخص از غیبت بن سلمان در جلسه‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته برای بررسی چالش‌های اقتصادی عربستان سعودی برگزار شده، ناخرسند است. گفته می‌شود سلمان در این نشست دو ساعته، از انصراف سرمایه‌گذاران خارجی از ورود به بازار عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش، پادشاه سعودی در همین جلسه اعلام کرده تا اطلاع ثانوی، تمام تصمیمات اقتصادی از جمله موارد مربوط به سرمایه‌گذاری‌های عمده عربستان سعودی و دیگر قراردادهای اقتصادی این کشور، باید به تایید شخص او برسد. 

روزنامه «نیویورک‌تایمز» هفته گذشته گزارش داد که یک سرمایه‌گذار فعال در هالیوود در واکنش به قتل خاشقچی، تصمیم به قطع همکاری با عربستان سعودی گرفته و مبلغ ۴۰۰ میلون دلاری را هم که پیشتر از ریاض دریافت کرده بود، به سعودی‌ها پس داده است.

علاوه بر مسئله خاشقچی، ادامه حملات عربستان سعودی به یمن و همچنین گزارش‌های منتشر شده در مورد شکنجه «ولید الفتیحی» تبعه سعودی-آمریکایی در زندان‌های عربستان سعودی، ریاض را تحت فشارهای بین‌المللی قرار داده است.

گاردین هفته گذشته هم گزارش داده بود که نشانه‌هایی از بروز اختلاف میان پادشاه و ولی‌عهد سعودی در حال ظهور است. جرقه این اختلاف پس از آن خورد که محمد بن سلمان بدون کسب اجازه از پادشاه، «خالد بن سلمان» سفیر این کشور در واشنگتن را به ریاض بازگرداند و به عنوان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی منصوب کرد. او سپس «ریما بنت بندر» را به عنوان سفیر جدید ریاض در واشنگتن منصوب کرد. برای اولین بار، حکم انتصاب این دو نفر با امضایی تحت عنوان «معاون پادشاه» صادر شده است.

پس از آن هم، وقتی که پادشاه سعودی از سفر مصر به عربستان بازگشت، بن سلمان بر خلاف معمول، برای استقبال از او به فرودگاه نرفت.

با این وجود، یک سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن گفته انتقال اختیارات به ولی‌عهد هنگام سفر خارجی پادشاه امری معمول است و در سفر اخیر پادشاه سعودی به مصر هم به همین شکل عمل شده است.

گاردین در پایان نوشته است که با وجود این گزارش‌ها برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است در مورد اختلاف میان پادشاه و ولی‌عهد سعودی اغراق شده باشد، چون سلمان حتی بعد از قتل خاشقچی هم به حمایت تمام‌قد از ولی‌عهد خود پرداخت و به عقیده برخی از کارشناسان بن‌سلمان عملا همه‌کاره است و فقط سمت او رسما پادشاه نیست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.