رئیس بخش آی سی یو سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) گفت: در چهارشنبه سوری های سه سال گذشته، ۳ مورد فوت در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) داشته ایم.

 ماجرای جوانی که باانفجار ترقه تا یک قدمی مرگ رفت

دکتر علیرضا صداقت در خصوص آسیب هایی که چهارشنبه های آخر سال به همراه دارد به خبرنگار قدس آنلاین گفت: برخی تصور می  کنند که خطر سوختگی فقط در شب چهارشنبه آخر سال جوانان را تهدید می کند، اما این تصور نادرستی است. در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال افرادی که مبادرت به ساخت ترقه های دستی در منازل می کنند، در معرض خطر بالایی قرار دارند.

وی افزود: دو سال پیش جوان ۱۷ یا ۱۸ ساله ای را در بخش آی سی یو بستری کردیم که دچار سوختگی ۷۰ درصد شده بود. این درصد از سوختگی بسیار بالا و خطرناک است. این جوان حدود دو ماه در بیمارستان بستری بود و اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت جسمانی او انجام شد.

وی اظهار کرد: این حادثه به دلیل انفجار ترقه در دست این جوان، رخ داده بود. آسیب از ناحیه سر و صورت و نیمه فوقانی تنه بسیار شدید بود. عمق سوختگی نیز درجه ۳ یعنی شدیدترین عمق سوختگی بود. همچنین به خاطر دود حاصل از انفجار، سوختگی استنشاقی پیدا کرده بود. چندین بار عمل جراحی برای تعویض و پیوند پوست او انجام شد تا خوشبختانه توانستیم جانش را نجات دهیم.  

وی ابراز داشت: در حادثه ای دیگر، نارنجکی درمقابل پای یک بچه ۴ ساله منفجر می شود. این انفجار برخی از اندامهای این کودک را مورد آسیب قرار داد. متاسفانه این آسیب در هنگام رشد کودک برای او گران تمام خواهد شد و عوارض زیادی را بدنبال خواهد داشت. در موردی دیگر ترقه ای دودزا در ماشینی در حال تردد انداخته شده بود که باعث وارد کردن آسیب استنشاقی به سرنشینان خودرو شده و چند روزی آنها را در بیمارستان بستری کرده بود.

وی عنوان کرد: در چهارشنبه سوری های سه سال گذشته، ۳ مورد فوت در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) داشته ایم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص عواقب سوختگی های شدید برای افرادی که شانس ادامه زندگی را پیدا می کنند، عنوان کرد: خانواده ها به هیچ عنوان خطرهای چهارشنبه سوری را کوچک نشمارند. این سوختیگی ها عواقب زیادی برای فرد آسیب دیده به همراه دارد و تنها به دوره درمان معطوف نمی شود. اینگونه سوختیگی ها به هیچ عنوان به حالت صددرصد قابل درمان نیستند.

وی ادامه داد: جوان آسیب دیده دچار انزوای اجتماعی خواهد شد. حتی ممکن است به افسردگی طولانی مدت گرفتار شود. در طولانی مدت بویژه زمانی که می خواهد وارد بازار کار شود، مشکلات زیادی در هنگام پیدا کردن شغل و بعد از آن برایش بوجود خواهد آمد. در واقع جوانی که باید در آینده نان آور خانه ای شود به خاطر یک غلفت، ممکن است تبدیل به باری بر دوش خانواده شود.  

دکتر صداقت با ذکر این نکته که انجام برخی اقدامات باعث کاهش خطرات چهارشنبه آخر سال می شود گفت: در این شب ممکن است آسیب های اتفاقی برای خردسالان یا سالخوردگان رخ دهد. به عبارت دیگر ممکن است این افراد در هنگام تردد در خیابانها، به صورت اتفاقی مورد آسیب های ناشی از چهارشنبه سوری قرار بگیرند. افراد سالخورده و کودکان و زنان باردار توصیه می شود که از تردد غیر ضرور در خیابانها در این شب پرهیز کنند. حوادثی از قبیل سکته قلبی و تولد نابهنگام و زودرس کودک ازجمله عوارض این آسیب هاست.

وی تصریح کرد: جوانان از ریختن نفت و بنزین از ارتفاع بلند در آتش حتما خودداری کنند. چون آتش زبانه می کشد و خطرساز خواهد شد. از پوشیدن لباسهای گشاد خودداری کنند و تا حد امکان آتش را در نزدیکی شلنگ آب یا کپسول پودری اکسیژن برقرار کنند. از انداختن بطری های شیشه ای و فلزی در آتش حتی اگر خالی است پرهیز کنند. این مورد احتمال آسیب رسیدن به ناحیه سر و صورت را بالا می برد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان هنگام تردد با وسیله نقلیه به هیچ عنوان شیشه ها را پایین نکشند. چون امکان انداختن ترقه در ماشین توسط برخی افراد خام و کم تجربه هست. انداختن ترقه در ماشین کاهش قدرت تنفس سرنشینان را به همراه خواهد داشت و مشکلات زیادی متعاقب آن بروز خواهد کرد.  

رئیس بخش آی سی یو سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) گفت: مواد محترقه یا آتش زا از دسترس اطفال دور باشد و به هیچ عنوان آتش درکوچه های تنگ و باریک و در اطراف ماشین های پارک شده و تیر چراغ برق ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: شخصی که لباسش آتش بگیرد به صورت غیرارادی و از روی ترس شروع به دویدن می کند. اینکار باعث می شود که هوا بیشتر به آتش برسد و آتش شعله ور تر شود. در این مواقع بلافاصله باید فرد را روی زمین خواباند و با انداختن ملحفه یا کاپشن یا جسمی شبیه آنها بر روی فرد آتش گرفته، آتش لباسش را خفه کرد.

وی افزود: پس از خاموشی آتش آن قسمت از لباس هایی که به بدن نچسبیده است را خارج کنید و قسمتهای چسبیده شده به هیچ عنوان نباید از بدن مصدوم کنده شود. ناحیه هایی که به صورت عمیقتر سوخته شده را در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب ولرم خنک کنید. سپس پارچه ای تمیز را بر روی ناحیه سوخته شده بیاندازید تا نیروهای امدادی برسند.

وی عنوان کرد: در هنگام انفجار ترقه یا اجسام دیگری که در آتش انداخته می شوند و منفجر می شوند، بیشتر آسیب ها به ناحیه چشم وارد می شود.   گاهی اوقات آسیب منجر به کوری مطلق می شود.

وی تاکید کرد: اگر چشم مورد آسیب قرار گرفت به هیچ  عنوان مالیده و یا چشم  وادار به پلک زدن نشود. ممکن است جسم خارجی وارد شده باشد و در صورت مالش آسیب وارده به چشم افزایش می یابد. باید با آب ولرم فراوان چشم را شستشو داده و بلافاصله بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.