احزاب عراق چهار ماه بعد از رأی اعتماد به دولت جدید، در حال رایزنی هستند تا بتوانند وزاری چهار وزارتخانه بی‌وزیر مانده را نیز معرفی کنند.

 ضرب‌الاجل نخست‌وزیر به نمایندگان عراق برای تکمیل کابینه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، از آبان ماه گذشته که دولت جدید عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» رأی اعتماد گرفت، وزارتخانه‌های دفاع، کشور، آموزش و پرورش و دادگستری هنوز بی‌وزیر باقی مانده است.

«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «البناء» اعلام کرد که احتمالا دو ائتلاف اصلی در عراق یعنی «الاصلاح» و البناء پیش از برگزاری جلسه پارلمان در شنبه آتی، نشست مشترکی برای هماهنگی برگزار خواهند کرد.

البلداوی تأکید کرد که هدف از نشست بین این دو ائتلاف، توافق بر سر معرفی نامزدهای وزارتخانه‌های بدون وزیر است.

وبگاه شبکه «العهد» عراق به نقل از نماینده البناء گزارش داد که «تحرکات سیاسی در جریان است تا زمانی برای برگزاری نشست مشترک بین دو ائتلاف اصلی البناء و الاصلاح تعیین شود».

وی ادامه داد: «ائتلاف الاصلاح هنوز تصمیم قطعی در خصوص نامزدهای [وزارت] دفاع اتخاذ نکرده و ائتلاف البناء نیز منظر این است که موضوع فالح الفیاض برای [تصدی] منصب معاون نخست ویر در مسائل امنیتی مشخص شود تا نامزد وزارت کشور معرفی گردد».

البلداوی در پایان اظهارات خود تأکید کرد، مشخص شدن تکلیف الفیاض منوط به موافقت همه فراکسیون‌های سیاسی به ویژه ائتلاف الاصلاح و البناء است.

چهارشنبه شب دوم آبان - بیست‌وچهارم اکتبر، پارلمان عراق به ریاست محمد الحلبوسی و با حضور برهم صالح رئیس جمهور این کشور، به ۱۴ وزیر کابینه پیشنهادی عادل عبدالهمدی و خود او، رأی اعتماد داد تا عبدالمهدی رسما نخست‌وزیر جدید عراق نام بگیرد اما با گذشت چهار ماه هنوز چهار وزارتخانه بدون وزیر مانده است.

«علی البدیری» نماینده ائتلاف الاصلاح به نقل از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت که اگر چهار وزیر باقی مانده در جلسه روز شنبه انتخاب نشوند، فراکسیون‌های سیاسی را مسئول عدم تکمیل کابینه اعلام می‌کند.

روزنامه «الصباح الجدید» به نقل از البدیری گزارش داد که «فراکسیون‌های سیاسی بر سر همه نام‌های مطرح شده توافق کردند تا بحران توقف برنامه دولت پایان یابد».

وی با اشاره به موافقت فراکسیون‌های سیاسی با نام‌های مطرح شده در خصوص وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، دادگستری، دفاع و کشور، اظهار داشت که در جلسه شنبه آینده پارلمان، در خصوص تعیین این وزرا بدون بازگشت به اختلافات، رأی‌گیری خواهد شد.

روزنامه «الشرق الاوسط» نیز امروز دوشنبه، به مسئله تکمیل کابینه دولت عبدالمهدی پرداخت و در گزارشی نوشت: «در حالی که انتظار می‌رفت فراکسیون‌های سیاسی تصمیم خود را در خصوص تکمیل ساختار کابینه قطعی کنند... این توافق‌ها تا کنون به نتیجه نرسیده است».

الشرق الاوسط ادامه داد، «ائتلاف‌های سائرون به رهبری مقتدی صدر رهبر جریان صدر و "الفتح" به رهبری هادی العامری، در خصوص اینکه فراکسیون‌های الاصلاح و الاعمار که سائرون وابسته به آن است و [فراکسیون] البناء که الفتح منتسب بدان است، جایگزین آن باشند، تصمیم خود را به صورت قطع اتخاذ نکرده‌اند».

«نعیم العبودی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق به این روزنامه سعودی گفت که «تفاهمات و همگرایی‌هایی بین فراکسیون‌های سیاسی به ویژه بین الفتح و سائرون وجود دارد، ولی روند امور در راستای تفاهم است» و به سطح توافق نرسیده است.

«محمد الغزی» نماینده ائتلاف سائرون نیز به الشرق الاوسط گفت که «ما از عادل عبدالمهدی نخست وزیر می‌خواهیم که علت تأخیر ارسال نامهای نامزدهای چهار وزارتخانه مذکور را اعلام کند».

الغزی همچنین مدعی شد که «مسئله هم اکنون در اختیار عادل عبدالمهدی است، و او مسئول تأخیر [تکمیل کابینه] است نه فراکسیون‌های سیاسی».

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط رژیم بعث، بیست و دوم اردیبهشت ۱۳۹۷ (۱۲ می ۲۰۱۸) در سراسر عراق برگزار شد و دادگاه فدرال عراق به عنوان دادگاه قانون اساسی این کشور بیست و هشتم مرداد ماه، نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تأیید کرد تا بر اساس رایزنی‌های گروه‌های عراقی، سرانجام عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری به رئیس جمهور معرفی شود. 

پارلمان عراق شامگاه چهارشنبه (۲۴ اکتبر) به ریاست «محمد الحلبوسی» و با حضور «برهم صالح» رئیس جمهوری، شماری از مقامات سیاسی ارشد و ۲۲۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده تشکیل جلسه داد و به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید و چهارده وزیر پیشنهادی او رأی اعتماد داد. اکنون عراق، ده ماه پس از برگزاری انتخابات، در انتظار شناخت وزیر چهار وزارتخانه باقی‌مانده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.