رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: "ایزو" را در جهان به عنوان سیستم جاسوسی صنعتی می‌شناسند، این ابزار را انگلیسی ها ابداع و طراحی کردند تا اشراف و کنترل بر دانش، صعنت، تکنولوژی، مسیر تولید و همه اجزاء صنایع را داشته باشند.

"ایزو" یک سیستم جاسوسی صنعتی برای انگلیسی‌هاست

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نخستین پنل تخصصی «ارائه الگوی مدیریت و ارزیابی ریسک با رویکرد پدافند غیرعامل- مولفه های سخت افزاری و نرم افزاری» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال اظهار داشت: این که دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر طهرانچی و خصوصا واحد تهران شمالبه ریاست دکتر خالدی به موضوع پدافند غیرعامل به عنوان یک ثروت ملی تاکید و توجه دارند برای سازمانپدافندغیرعامل بسیار مهم و ارزشمند است.

وی در ادامه افزود: ارتباط سازمان پدافند غیر عامل کشور با دانشگاه و نهاد های علمی و دانشی از دو منظر قابل توجه و اهمیت است، در وهله اول بررسی و توجه به بیانات، رهنمود ها و تذکرات رهبر معظم انقلاب که در حقیقت دیدبان و فرمانده در موضوعات پدافندغیرعامل هستند، چون نگاه ایشان با نگاه مسئولان و ارگان های مرتبط و درگیر در این حوزه بسیار متفاوت و نگاهی جامع است.  در وهله دوم نیز پرداختن به اصول حرفه ای و حرفه ای گری برای حوزه دانشگاه مطرح می باشد. بنده فکر می‌کنم که پرداختن به موضوعات پدافند غیر عامل پرداختن به موضوعات علمی و فناورانه نو است، طبیعتا این انتخاب نیز می‌تواند به لحاظ حرفه ای هم قابل اختراع و ارزش باشد و به اعتبار این که بالاخره دانشگاه باید بتواندبه مسائل روز کشور پاسخ دهد و در ضمن باید پاسخ که میدهند پاسخ علمی، منطقی و عملی باشد. البته همکاری دانشگاه و سازمان پدافند غیرعامل کشور میتواند باعث رشد این موضوع شود.

پدافند غیرعامل یک ارزش ملی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، اظهار داشت: در سند راهبردی پدافند غیرعامل کشور چند نکته وجود دارد که بعنوان اصول و ارزش تنظیم شده است لذا بررسی و مطالعه در حوزه پدافند غیرعامل بایستی بر اساس این اصول و ارزش ها طرح، برنامه ریزی و مطالعه شود. تلاش شده که این ارزش ها برگرفته ازمفاهیم دینی و قرآنی و تدابیر رهبری معظم وتدابیرحضرت امام باشد، بعنوان مثال نپذیرفتن تسلط کفار به استناد آیه نفی سبیل خداوند میفرماید: تا ابد نمی‌پذیرد که کفار بر مسلمین مسلط باشند،  نپذیرفتن تسلط کفار بر مسلمین یک اصل پدافند غیرعامل است و به گفته برخی مفسران، جزء اراده الهی است به دلیل این که باواژه لن نفی شده و به آن می‌گویند نفی ابدی یعنی تا ابد انجام نخواهد شد بنابراین، این یک اصل است و ما باید به عنوان یک ارزش به آن متکی باشیم.

مدیریت و کنترل فضای علمی کشورها با ابزاری به نام (ISI)

سردار جلالی در ادامه با اشاره به رویکرد محققین و صاحب نظران خارجی اظهار داشت: نکته دوم  اعتماد کامل نداشتن به رویکردهای خارجی در اصول پدافندی است. محققین و صاحب نظران داخلی حتما بهتر از بنده مطلع هستند که امریکاییها برای کنترل فضای غیر نظامی دنیا یک نظامات و  نقشه هایی را متصور هستند، که این به اصطلاح پلن ها ظاهر خیلی زیباییدارد وعلمی است به تعبیر دیگری می توان گفت (Regulation) است و در قوانین و مقررات و نظامات گنجانده شدهاست، ولی انتهای قضیه این است که دشمن تلاش می‌کند، از این طریق مدیریت، کنترل و پایش کشور ما را بدست بگیرد، بعنوان مثال برای پایش موضوع تولید و کنترل علم و دانش در حوزه تکنولوژی و صنعت سازکاری را به عنوان آی اس آی (ISI) ایجاد کرده است، و با این ابزار میزان رشد و پیشرفت علم و مدیریت دانش جهانی را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: رصد، پایش، تولید، جهت دهی و مدیریت کنترل دانش در کُنه مسئله آی اسآی (ISI) پنهان است، لذا با متوجه شدن این موضوع تصمیمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شد مبنی بر این که بایستی در کشور(ISI)مختص به خودمان داشته باشیم، در گذشته این اشتباه رخ داده بود که ارتقاء اساتید دانشگاه های ما منوط به نرخ انتشار مقالاتآی اس آی بود. این کار بسیار کار اشتباهی است که با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال اصلاح است. برون سپاری، مدیریت و سیاست گذاری تولید دانش کار درستی در کشور نیست و باید از این گونه نگاه ها پرهیز کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، عنوان کرد: این نباید باشد که اروپایی ها و امریکایی ها شاخص بدهند و ما تبعیت کنیم، موضوعات دیگری نیز در جهان بدین صورت توسط امریکایی ها مدیریت می‌شود مثل: کنترل بیماری ها که در قالب مقررات و استانداردها (WHO؛ سازمان بهداشت جهانی ملل متحد(اعلام می‌شود و در همه جای دنیا پزشکان وهمه سیستم های درمانی را مقید می کند تا به این استاندارد ها پایبند باشند، ولی در اصل این استاندارد ها یک ابزار با لایههای پنهان برای رصد و پایش و جمع آوری اطلاعات هستند. یکی دیگر از این ابزار های جمع آوری اطلاعات سیستمایزو(ISO) است،  ایزو را در جهان به عنوان سیستم جاسوسی صنعتی می‌شناسند، این ابزار را انگلیسی ها ابداع وطراحی کردند تا اشراف و کنترل بر دانش،  صنعت، تکنولوژی، مسیر تولید و همه اجزاء صنایع را داشته باشند. حذف ایزو و یااستاندارد های بین مللی اینچنینی که به عبارتی ابزار جاسوسی و جمع آوری اطلاعات غرب است، نیاز به جایگزین دارد ماباید در این حوزه نیز به خودکفایی و خود اتکایی برسیم، در خود اتکایی و خودکفایی ملی بازتعریف استانداردها، الگوها وساختارها بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی و بومی لازم و ضروری است.

سردار جلالی خاطر نشان کرد: حتی بنده ایرادی نمی بینم که اساتید و پژوهشگران عرایض بنده را در خصوص این استاندارد ها و ابزارها که در جهت جاسوسی و جمع آوری اطلاعات طراحی شده اند، باور نکنند، و دعوت کنم آن دسته از اساتید و محققانی که این موضوعات را باور ندارند تحقیقاتی را در این باره انجام دهند. به عنوان مثال در خصوص ماهیت(ISI) واین که چه مقالاتی بیشتر سفارش داده می‌شوند، چه موضوعاتی اجازه تحقیق پیدا میکنند، تحقیقاتی را انجام دهید و روابط بین این موضوعات را کشف کنید. کسانی که در واقع در تولید علم و جهت دهی به مقالات قالب (ISI) و یک استاندارد تعریف شده دخالت می‌کنند به معنای سیاست گذاری و کنترل و مدیریت دانش کشور هستند.

آمریکایی‌ها در پدافندغیرعامل شاگرد پانزدهم جهان هم نیستند

وی افزود: امریکایی ها به لحاظ تولید علم در پدافندغیرعامل استاد تولید اسنادعلمی(Document) هستند، اما در صحنه عمل شاگرد پانزدهم جهان هم نیستند، به عنوان مثال شما طوفان کاترینا در کوبا و امریکا را مقایسه کنید، نحوه مواجه ایندو کشور در این بلای طبیعی بسیار جالب است، در کوبا که به اصطلاح یک کشور جهان سوم است، شاهد کاهش اثر طوفان، کاهش تلفات ناشی از طوفان، مدیریت خوب در صحنه هستیم ولی در امریکا با سطح بالای تولید دانش در حوزه پدافند غیرعامل خسارات بیشتری را نسبت به کوبا شاهد هستیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: صحنه مطالعات و تولید دانش و مدارک علمی با صحنه عمل متفاوت است، امریکایی ها در الگوهای تهدید، مفهومی را دارند به نام تروریست. البته امریکایی ها و ترامپ اخیرا در حال تغییر این مفهوم در سند امنیت ملی خود هستند، و میگویند پدافند تروریسم دیگر فایده ای ندارد و کشورهایی مثل ایران، روسیه وچین در حال فعالیت بر روی این موضوع هستند و ما باید معنی تروریسم را به سطح کشورهای stata برگردانیم.  این درحالی است که همه اسناد امریکایی ها مبتنی بر مبنا بودن تروریسم است. به عبارتی تحقیقاتی که آنها انجام می دهند بر مبنای تهدیدات تروریستی طراحی شده‌ است. از منظر امریکایی ها تروریست ها ایرانی ها هستند و وقتی اسناد امریکایی ها را در حوزه پدافند غیرعامل می پذیریم و الگو برداری می‌کنیم به نوعی بصورت تلویحی قبول می‌کنیم که بر طبق این اسناد ما نیز تروریست هستیم. درصورتی که از نظر ما تمام تهدیدات ناشی از امریکا است و لذا باید در الگویی که استفاده میشود باید تغییر و جابجایی ایجاد کنیم.

دو مبنای تهدید: شاخص تهدید و داده های اقلیمی

سردار جلالی اظهار داشت: بنده سوال می کنم آیا الگویی که امریکایی ها ایجاد کردند و ایرانی ها را تروریست و تهدیدی برای خود می‌دانند مورد قبول است؟ مسلما خیر، آیا میتوان این اسناد را الگو قرار داد؟ باز هم خیر، اما آیا می‌شود از اینالگوهابر علیه خود امریکایی ها استفاده کرد؟ احتمالا بشود از بخشی از این سند ها و الگوها برای مقابله با امریکایی ها استفاده کرد اما صرف درکپی کردن از این اطلاعات موجبات جلوگیری از تهدید را فراهم نمیکند. پس ما نمیتوانیم به صورت کلی به الگو ها و اسناد امریکایی ها استناد کنیم یکی از دلایل این است که مبنای تهدید در این اسناد متفاوت است و دیگری آن که استانداردهای جهانی قابل تعمیم به یک کشور و یا کل کشور نیستند، اولین دلیل آن نیز شاخص تهدید است، (در پدافند غیرعامل تهدیدات برای ما بسیار مهم است و میخواهیم تهدید و ریسک را مدیریت کنیم) دومین موضوع اقلیم است، داده های محیطی و اقلیمی همه جا با یکدیگر متفاوت است حتما در آیین نامه های زلزله ایران، امریکا و ژاپن قطعلامتفاوت است و نمیشود آیین نامه ژاپنی را در ایران پیاده کرد.

وی افزود: نکته مهمتر این است که برخی تهدیدات مختص کشور ما طراحی و آماده شده است، هر کشوری که زیاد موردتهدید زیاد قرار بگیرد، از رشد علمی قابل توجهی برخوردار است. کشورهایی که دچار تهدیدات جدیدی نیستند، از سطوحاستانداردها و آیین نامه های پایین تری نسبت به ما برخوردار هستند. اگر ما بخواهیم از اسناد و مطالعات دیگرکشورهااستفاده کنیم باید از کشورهایی شروع کنیم که در سطح ما تهدید داشته باشند و یا تهدیدات مشترکی بین ما وجودداشته باشد و این تجارب قطعا برای ما ارزشمند خواهد بود. اما این که از یک کشور ضعیف به صرف این که فقط اروپایی است، تحقیقات خود را شروع کنیم، کار اشتباهی کرده ایم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: یکی از سوالاتی که اروپایی ها و امریکایی ها دوست دارند بدانند این است که ما درپدافند سایبری چه کاری انجام داده ایم که آن ها دیگر نمی توانند به نطنز و تاسیسات هسته ای ما نفوذ کنند، برای آن هاواقعا مهم است که بدافزاراستاکس نت (Stuxnet) را چگونه ما مهار کردیم و اجازه ندادیم به سیستم های هسته ای ماآسیبی برساند.

سردار جلالی افزود: امریکایی ها میگویند، ما برای مقابله با تهدیدات سایبری نیاز به یک رویکرد جدید داریم. این درحالی است که درکشور ما برای مقابله با تهدیدات سایبری و رویکردهای قبلی و بعضا متون ۱۵ سال گذشته استفاده میشود،  درهیچ یک از دانشگاه های ما ( Defencecyber ) تدریس نمی‌کنند، موضوعاتی که برای امنیت سایبری در دانشگاه هامطرح می شود، که بگفته خود اساتید دانشگاه دروسی قدیمی است که دیگر جوابگوی نیازهای امروز کشور نیست، که باید برای حل این مشکل تصمیمات جدی گرفته شود. به عنوان مثال ارتش ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی، این یگان از سطوح پایین استعداد یابی میکند، صهیونیست ها از مقطع دبیرستان استعداد ها را شناسایی می‌کنند و به عنوان سرباز از آنهااستفاده و بعدتر به عنوان یک عنصر اطلاعاتی (Defence&Security) اسرائیلی ها و بعد از خدمت سربازی نیز جزء افرادوابسته به خود ارتش می‌شوند، به همین خاطر هم است که یکی از بزرگترین شرکت امنیت سایبری جهان را صهیونیست ها دارند، بعضی کشورها خیلی خوب ارتباط صنعت و دانشگاه انجام داده اند و اکنون از این پیوند بهره برداری می‌کنند.

تهدیدات سایبری کنونی حداکثر تکنولوژی دشمن است

وی عنوان کرد: غربی ها ادعا می‌کنند که در فضای سایبری گنبد آهنین طراحی می‌کند، اساسا طراحی یک گنبد آهنین مشکلات منطقی (logical) بسیاری دارد و ب‌ه راحتی امکان پذیر نیست، همچنین اساتیدی که با علوم سایبری آشنایی دارند میدانند طراحی یک گنبد سایبریبر روی یک کشور چه دشواری ها و پیچیدگی هایی دارد، این دانش با ترکیب چند رشتهتخصصی و بین رشته ای پدیدار میشود. و این نشان میدهد که توجه به علوم بین رشته ای از گذشته بسیار بیشترشده است. بنده باید این نکته را عرض کنم که موضوعاتی که ما را تهدید میکند، حداکثر تکنولوژی است که دشمن(امریکایی ها، اسرائیلی ها و سعودی ها) در اختیار دارد، به عنوان مثال داده کاوی (data minning) در شبکه های اجتماعی و بر علیه کشور ما انجام می شود، دشمنان با استفاده از (Big Data) ایرانیان بر جزئی ترین فرآیندهای سیاسی، اجتماعی و اطلاعاتی ما اشراف دارند، این در حالی است که سیستم های امنیتی و اطلاعاتی ما نمی‌توانند تااین حد اشراف داشته گسترده باشند، دشمنان ما بطور کامل از دانش روز و اطلاعات و زیرساخت های شرکت های پیشرفته داشته باشند. سردار جلالی عنوان کرد: اگر ما بتوانیم با این تهاجم ها مقابله کنیم یک پله بالاتر آن ها خواهیم بودو اکنون ما به این دانش دسته یافته ایم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم با این کار در بعضی حوزه ها ما در  لبه دانش درسطح جهانی قرار گرفته ایم.

راه میانبر برای پیشرفت با استفاده از دانش پدافند غیرعامل

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: در حوزه علم و دانش کمکی که پدافند غیرعاملمیتواند به حوزه دانشیکشورکند این است که در موضوعاتی که در جهان در لبه دانشی قرار دارد ورود پیدا کند و این مسائل را حل کند به تعبیری این یک راه میانبر برای پیشرفت است. سازمان پدافندغیرعامل سال گذشته کنفرانسی با عنوان ارز رمزها(cryptocurrency) برگزار کرد، ما در این کنفرانس گفتیم که ارز رمزها در حوزه تهدید وجود دارند و یا درحوزه فرصت؟ ما در آن جلسه پاسخ سوال را خودمان دادیم و گفتیم که این موضوع میتواند هم فرصت باشد و هم تهدید لذا باید عرض کنم که همین تهدید که ما در حوزه پول تحریم با آن مواجه هستیم برای ما ایجاد فرصت می کند و می توان به وسیله data minning پول تولید و داد و ستد انجام دهیم.

ارز رمزها هم فرصت و هم تهدید

وی افزود: وزارت خزانه داری آمریکا این صحبت ها را مبنای کار خود قرار داده است و آئین نامه هایی تنظیم کرده که چگونه می تواند ایران را در این حوزه ها دچار مشکل کند. در این حوزه کریپتوکارنسی Cryptocurrency بحث هایی مطرح شده که هنوزبه جمع بندی نهایی نرسیده است ولی امریکایی ها مقررات آن را برای ما تنظیم کرده اند. اکنون بررسی پدیده ها در دنیا به اصطلاح در لبه دانشی قرار دارد و اینکه مدتی است که تلگرام اعلام می کند که در تیرماه آینده تکنولوژی جدید رونمایی می کند به دلیل این می باشد که به دنبال حل مسائل و مشکلات فنی است و تا کنون راه حل آن را پیدا نکرده است.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم همزمان با پیشرفت تکنولوژی توان علمی خود را افزایش دهیم تا چنانچه دشمنان فناوریهای جدید را بر علیه ما مورد استفاده قرار دادند، بتوانیم با آن ها مقابله کنیم. اگر بتوانیم کریپتوکارنسی(Cryptocurrency)را در داخل کشور تولید و راه اندازی کنیم و معاملاتمان را بر این اساس آن انجام دهیم، تحریم ها را بی اثر کرده ایم و این یکی از فرصت های این فناوری است که باید به آن توجه کرد. همچنین نباید این موضوع را فراموش کنیم که در اختیار داشتن کلید خاموش و روشن این نرم افزار ها و همچنین در اختیار داشتن اطلاعت موجود در بستر این شبکه ها میتواند یکی از بزرگترین تهدیدات برای ما باشد.

سردار جلالی در پایان تصریح کرد: این موضوعات باید در دانشگاه ها مطرح و بررسی شود و این مطالب کاملا علمی و تکنولوژیک می باشد و اگر این موضوع به درستی مدیریت شود به نوعی هم از فرصت های تکنولوژی استفاده کرده ایم وهم توانایی پاسخ به تهدیدات را در خود ایجاد کرده ایم. ما با استفاده از تبدیل تهدیدات به فرصت ها و استفاده از قابلیتهای ایجاد شده می توانیم برای کشور فرصت بسازیم و در حوزه های علمی رو به جلو حرکت کنیم. اگر مسائل اساسی که در دنیا علیه ما مطرح می شود را حل کنیم و یک میانبر در حوزه های علمی و دانشی ایجاد کنیم می توانیم خودمان را به مسائل اصلی دنیا برسانیم که انشاالله این شدنی و حتمی می باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.