خوزستان- کیامرث حاجی زاده گفت: مشکلات خطوط لوله نفت و گاز در استان خوزستان یکی از بحران های نهفته خوزستان به شمار می رود که از از چندگاه گوشه هایی از آن آشکار می شود و در ۲ سال اخیر نیز شاهد بوده ایم.

مشکلات خطوط لوله نفت و گاز، بحران‌های نهفته استان خوزستان

به گزارش قدس آنلاین، کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان، شامگاه یکشنبه در سی و ششمین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در سالن امام رضا شرکت نفت اهواز، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته انفجارها و آتش سوزی‌های خطوط لوله در شهرستان هایی مانند باغملک، رامهرمز(منطقه ابوالفارس)، حسینیه اندیمشک رخ داده و انفجار اخیر خطوط لوله گاز در منطقه برومی اهواز بود که برخی از آنها نیز تلفات جانی داشته است.

وی ادامه داد: لازمه کاهش این خسارات و بحران ها پیشگیری از وقوع آن‌ها است البته وزارت نفت اعتبارات خوبی برای بازسازی چاه ها در نظر گرفته است که امیدواریم از این اعتبارات برای بازسازی خطوط لوله نفت و گاز دراستان استفاده شود. 

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به این که بارندگی های اخیر فضای استان را برای حضور هر چه بیشتر مسافرن نوروزی مهیا کرده است، بیان کرد: امسال شاهد حضور مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور بیشتری نسبت به سال قبل خواهیم بود لذا ضرورت دارد اطلاعیه ها و اخطاریه هایی که از سوی ستاد بحران برای دستگاه های اجرایی و مردم صادر می شود جدی گرفته شوند و همه دستگاه ها نیز به منظور آمادگی هر چه بیشتر کشیک ایام نوروز خود را برقرار سازند.

وی در ادامه با اشاره به روند بحران های متعدد در خوزستان گفت: حدودا ۱۵ سال استان خوزستان با پدیده ریزگردها رو به رو است که اوج این بحران را در بهمن ۹۵ و قطعی گسترده برق شاهد بودیم که می توان علت اصلی بروز این بحران را مشکلات زیرساختی خوزستان دانست.

حاجی زاده با اشاره به پیام مقام معظم رهبری و پای کار آمدن دولت تدبیر و امید بیان کرد: خوشبختانه این تهدید به فرصتی برای بازسازی زیرساخت های استان تبدیل شد و همه دست اندرکاران متوجه شدند که خوزستان در حوزه زیرساخت ها و آمادگی جهت مقابله با بحران ضعف دارد.

وی با اشاره به وجود ۳۶۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد در استان خوزستان بیان کرد: تاکنون حدود ۵۰ هزار هکتار از این کانون ها مالچ پاشی، آب اندازی و نهالکاری شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به بحران خشکسالی به عنوان دیگر ابر بحران خوزستان در سالی که گذشت، گفت: بخشی از مشکلات خشکسالی به دلیل تصمیمات نادرست زیست‌محیطی است که موجب شد آثار خشکسالی در خوزستان بیشتر نشان داده شود.

وی با اشاره به بروز ترسالی در سال آبی جاری بیان کرد: میانگین بارش خوزستان در چهار ماهه اخیر بیش از ۴۰۰ میلیمتر است در حالی‌ که در ۴۰ سال اخیر میانگین بارش ۱۸۲ میلیمتر و در سال گذشته ۱۴۰ میلیمتر بوده است.

حاجی زاده با بیان این که سد کرخه امسال یک دوره بازگشت صد ساله را تجربه کرده است بیان کرد: با وجود این که خروجی سد ۲۰۰ متر مکعب بود اما امسال شاهد بودیم تنها در یک ساعت ۶ هزار و ۸۷۵ مترمکعب ورودی سد کرخه بود.  
وی بروز سیلاب اخیر را ناشی از لایروبی نشدن رودخانه‌ها، شکسته شدن برخی سیل‌بندها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها بیان کرد و گفت: ترمیم و اصلاح سیل بندها در استان با اعتبار ۶۱۰ میلیارد ریال مصوب و ابلاغ شد که ضرورت دارد سازمان آب و برق خوزستان با برنامه ریزی صحیح نقاط آسیب پذیر در عرصه رودخانه ها را ایمن سازی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.