خراسان شمالی- سیدابراهیم محجوب گفت: حدود ۴۰ درصد زندانیان استان مرتکب جرائم مرتبط با مواد مخدر هستند.

افزایش ضرب و جرح در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان، سیدابراهیم محجوب معاون اجتماعی و پیشگیری از  وقوع جرم دادگستری کل خراسان شمالی در نشست خبری از افزایش ۱/۵ درصدی میزان ضرب و جرح در استان خبر داد.

وی سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین ،تهدید،تخریب  و ایراد صدمات بدنی غیرعمدی ناشی از  تصادفات را از  مهمترین عناوین اتهامی مطروحه در دادسراها برشمرد و با اشاره به رشد ۱.۵ درصدی ضرب‌وجرح در استان گفت: سرقت و ضرب‌وجرح به ترتیب بیشترین پرونده‌های ورودی به شعب دادسراها  را  در استان تشکیل می‌دهند.

وی در تبیین برنامه های پیشگیرانه با هدف کاهش میزان  ضرب‌وجرح در استان گفت: به منظور کاهش خشونت ناشی از ضرب و جرح  در سطح استان با سازمان ها و تشکل های مردم نهاد یا سمن‌های مختلف قراردادهایی انعقاد یافته که همکاری با اداره کل  آموزش‌وپرورش  و آموزش بیش از  ۴۸۰ معلم در سطح استان با ۲۳ مهارت در قالب تبیین مهارت های  کنترل خشم از جمله برنامه ها و طرح های بازدارنده این معاونت در این حوزه به شمار می رود.

این مقام قضایی در تشریح مهمترین مصادیق و مظاهر  آسیب‌های اجتماعی در استان به موضوع مواد مخدر و آثار و پیامدهای آن در وقوع برخی جرائم نظیر سرقت  اشاره و تصریح کرد:  مواد مخدر همچنان یکی از جدی ترین و خطرناکترین معضلات و آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور و استان محسوب می گردد که متاسفانه  سرمنشا بسیاری از معضلات،آسیب ها و جرائم نیز می باشد و یقینا وقتی با فقر،مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری توام و همراه شود تاثیری مضاعف در تشدید انگیزه های ارتکاب جرم خواهد داشت.

 محجوب با اشاره به این که حدود یک سوم زندانیان استان در نتیجه عفو مقام معظم رهبری در جریان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از زندان های استان آزاد شده اند گفت:حدود ۴۰ درصد زندانیان استان مرتکب جرائم مرتبط با مواد مخدر هستند.

وی  در خصوص برنامه های پیشگیرانه در حوزه  مواد مخدر از اجرای طرح کرامت توسط اعضاء پایگاه های مقاومت بسیج در محلات آسیب‌دیده و حاشیه شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای طرح کرامت، افراد بسیجی بومی و ساکن محله های مختلف ، متشکل از سازمان های مردم نهاد، بطور مستمر و پیوسته در محلات آسیب دیده و حاشیه شهر حضور یافته و ضمن شناسایی  فروشندگان عمده و خرده فروشان مواد مخدر  در گام‌نخست، افراد معتاد ساکن در این محلات را به کمپ های ترک اعتیاد معرفی می‌کنند.

محجوب، درباره مصادیق اجرای طرح کرامت گفت: تاکنون ۸ کارگاه آموزشی بمنظور کاهش آسیب‌های اجتماعی برای خانواده ها در محله جوادیه بجنورد برگزار شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی، شیوع پدیده و معضل حاشیه‌نشینی و افزایش  زاغه نشینی در اطراف شهرها را یکی دیگر از  آسیب های اجتماعی مبتلابه استان دانست که در ابعاد مختلف لطمات عدیده ای را به فرد و جامعه و همچنین زیبایی معماری شهری  وارد می سازد و مدیریت شهری  نیز  از چالش های آن مصون نیست .

وی در خصوص اجرای طرح نظام مراقبت های اجتماعی موسوم به طرح  نماد در سطح استان گفت : در این طرح بدوا افراد در معرض آسیب بین دانش آموزان شناسایی می‌شوند که در سال ۱۳۹۷ و در آغاز راه، شهر اسفراین به‌عنوان پایلوت این طرح در نظر گرفته شده است.

محجوب با  ابراز ناخرسندی از  فقدان مراکز مشاوره به ویژه در حوزه مسائل خانوادگی در شهرستان راز و جرگلان به سایر مراکز مشاوره ای در استان‌اشاره و  خاطرنشان کرد: در شهر بجنورد ۷ مرکز مشاوره فعالیت دارند که مراکز مشاوره بهزیستی و نیروی انتظامی به‌صورت رایگان در حال خدمت‌رسانی هستند و در شهرستان بجنورد و شیروان نیز مرکز مشاوره مهر تأسیس‌  شده است و ان شاءاله این نوع مراکز با تمهیداتی که برقرار شده در  آینده در شهرستان رازوجرگلان نیز راه اندازی خواهند شد.

این‌مقام قضایی ضمن تشریح اهمیت حصول سازش و مصالحه فی مابین  زوجین بیان کرد: در ۱۱ ماه اخیر دو هزار و ۴۰۰ پرونده به مراکز مشاوره و یک هزار و ۷۷۲ پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شده که با سازش ۷۱۳ پرونده،باید اذعان داشت میزان سازش در این قسم پرونده ها نسبت به سال ۱۳۹۶ از  رشد ۱۳ درصدی برخوردار بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان شمالی درباره تناسب و سهم مشارکت های اجتماعی در کارگاه های آموزشی امید گفت: حدود  ۳ هزار و ۸۹۷ نفر از زوجین که اختلاف داشته‌اند در کارگاه‌های امید شرکت  و از خدمات ارائه شده بهره مند گشته اند.

محجوب،با توضیح نقش فضای مجازی در متن مناسبات فردی و اجتماعی افراد ، فضای مجازی را به چاقویی دولبه  تشبیه و اظهار  کرد: متاسفانه طبق تجارب حاصل از دعاوی مطروحه در دادگاه های خانواده ، یکی از عمده ترین علل وقوع اختلافات بین خانواده ها  ناشی از آسیب پذیری افراد خانواده از تبعات منفی ورود ناآگاهانه در فضای مجازی است. چراکه  فضای مجازی بمثابه چاقوی دولبه عمل می کند و به همین اعتبار  می طلبد  افراد جامعه و مشخصا اعضای خانواده  قبل از هر چیز  از فرصت ها و تهدیدهای آن آگاهی حاصل نمایند.

وی درباره کارگاه های مدل عشق برای زوجین تازه ازدواج کرده  بیان کرد: کارگاه‌های این  مدل، برای زوجین جدید با هدف پیشگیری از آسیب های خانوادگی در نظر گرفته شده و  طی دوره های ویژه ای که برگزار شده  تعداد ۹ هزار و ۸۴۸ نفر در این کارگاه‌ها شرکت و از خدمات آن برخوردار  گردیده اند.

انتهای پیام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.