۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 649613

یزد- در روزهای آخر سال همه مردم برای آغاز سال نو به تکاپو می افتند، وقت خرید عید می شود و مایحتاج ایام عید تهیه می شود.

شب عید و کم شدن قدرت خرید مردم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در روزهای آخر سال همه مردم برای آغاز سال نو به تکاپو می افتند، خانم های خانه مشغول خانه تکانی می شوند و کم کم وقت خرید عید می شود و مایحتاج  ایام عید تهیه می شود.

همیشه اسفند ماه، سراسر شوق و شور است همه در تکاپو و تلاش هستند تا خود را برای آغاز سال نو آماده کنند.

خیابانها شلوغ می شود و مردم در رفت و آمد هستند، مغازه داران مشغول فروش جنسهایشان...

درچند ماه گذشته با التهابات اقتصادی موجود در بازار متاسفانه بسیاری از اجناس یک شبه با افزایش چند برابری قیمت مواجه شده اند به هر مغازه ای که سر می زنیم قیمتهای اجناس سر به فلک کشیده و توان خرید مردم به شدت پایین آمده است مغازه های پوشاک، کیف و کفش و ... مملو از جمعیت است اکثر مردمی که به این مغازه ها  می آیند بیشتر تماشاگر هستند تا خریدار ولی آیا می توان با این شرایط اقتصادی بد، جنس مناسبی خرید یا نه؟

مغازه های آجیل فروشی خلوت هستند و احتمالا عده ای خاص می توانند آجیل شب عید را تهیه کنند، بازار میوه هم با توجه به قیمتهای نجومی خود، خلوت است و در این  شرایط بسیاری ازمیوه ها هم به کالاهای تزیینی این مغازه ها تبدیل شده اند و کسی توان خرید این اجناس گرانقیمت را ندارد.

مغازه داری می گوید: پارسال در ایام آخر سال فروش بهتری نسبت به امسال داشته است، این روزها اکثر مردم فقط برای بازدید از جنسها و قیمتها وارد مغازه می شوند و بدون اینکه خریدی انجام دهند مغازه را ترک می کنند.

برای رصد قیمت ها به یک مغازه پوشاک سر زدم، با خانمی که درحال دیدن لباسها بود همکلام می شوم وی می گوید: متاسفانه به دلیل گران شدن پارچه اکثر لباسها و مانتوها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند وبه سختی می شود یک لباس خوب با قیمت مناسب پیدا کرد، البته هر مغازه ای به هر میزان که بتواند اجناس خود را به فروش می رساند و نظارتی دراین بین دیده نمی شود.

طی این سالهای اخیر در استان یزد فروشگاه های زنجیره ای زیادی تاسیس شده و به عرضه  محصولات خود می پردازند، کمبود مواد غذایی و دیگر مایحتاج وجود ندارد اما متاسفانه با گرانی مواد غذایی و دیگر محصولات، توان خرید مردم پایین آمده و مردم سعی می کنند مایحتاج خود را از فروشگاه هایی تامین کنند که تخفیف ویژه دارند و در این شب عید فروشگاه ها با تبلیغات تخفیفی خود مردم را به خرید محصولاتشان ترغیب می کنند و در این آشفته بازار از یکدیگر سبقت می گیرند.

این روزها با تصاویری در شبکه های مجازی روبرو هستیم که با گران شدن یک شبه بعضی از کالاها صفهای طویل مردمی را می بینیم که برای تهیه مایحتاج اصلی خود در فروشگاه ها تجمع کرده اند که این تصاویربرای جامعه ما خوشایند نیست و برداشتهای گوناگونی از این تصاویر می شود.

یکی از اعضای اتحادیه پوشاک یزد گفت: از سال گذشته تاکنون پوشاک بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته و هیچ گونه کمبود و افزایش قیمتی برای بازار شب عید نخواهیم داشت، ۸۵ درصد پوشاک مصرفی استان یزد در داخل کشور و اکثرا از شهرهای مشهد و تهران تامین می شود.

هرساله در اسفند ماه نمایشگاه عرضه مواد غذایی و پوشاک و آجیل در یزد برگزار می شود و امسال با این اوضاع اقتصادی باید دید آیا مردم می توانند مایحتاج خود را از طریق اینگونه نمایشگاه تامین کنند.

محمد مهدی باغستانی رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا همانند سالهای گذشته در محل دائمی نمایشگاه ها برگزار شد و پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی، آجیل و خشکبار، لبنیات و غرفه های تنظیم بازار میوه، برنج و مرغ نیز در این نمایشگاه عرضه شد.

وی گفت: این نمایشگاه کلیه اجناس را با تخفیف ۱۵ الی ۲۰ درصد زیر قیمت بازار به فروش رساند.

باغستانی اظهار داشت: جنسهایی از قبیل پوشاک، کیف و کفش از طریق کارشناسان اتحادیه کارشناسی شدند و با نظر و قیمت از طرف کارشناسان قیمت گذاری  وبه فروش رساندند.

وی در خصوص نظارت گفت: بازرسان درمحل دائمی نمایشگاه حضور داشتند و اگر ازغرفه داران، کم فروشی، گران فروشی و تقلب سرمی زد در اسرع وقت با مراجعه به غرفه بازرسان در همان لحظه به شکایت آنها رسیدگی میشد.

باغستانی افزود: همچنین مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند با شماره تلفن ۳۶۲۹۱۷۱۹ بازرسی اتاق اصناف یزد تماس حاصل نمایند.

شخصی که از این نمایشگاه خرید کرده بود در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: برخی از اجناس از کیفیت مناسبی برخوردار بودند  و بعضی اقلام هم بسیار بی کیفیت ارائه شده بودند ولی به نسبت سال گذشته نتوانسته مایحتاج خود را از این نمایشگاه تهیه کند، بعضی اقلام  قیمت مناسبی داشتند ولی به علت گرانی های اخیر قیمتهای این نمایشگاه هم تحت تاثیر بازار بودند.

با تمام این تفاسیر اوضاع بد اقتصادی حاکم برجامعه به مردم واقشار آسیب پذیر فشار زیادی در تمام جهات زندگی بوجود آورده است و بسیاری از اقشار متوسط جامعه  توان خرید را ندارند و از سوی دیگر گرانی بی سابقه ای که بر بازارحاکم شده عده ای دیگر انگیزه ای برای خرید ندارند وشادی و نشاط در جامعه تحت تاثیراوضاع بد اقتصادی قرار گرفته و این می تواند از لحاظ روحی و روانی برای جامعه پیامدها ی منفی در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.