مدیرعامل به‌نشر گفت: در حال تولید و نمونه‌سازی حدود ۱۰۰ محصول که در چهارچوب دسته‌بندی سوغات زائر قرار می‌گیرد، با طراحی المان‌های رضوی هستیم.

نمونه‌سازی حدود ۱۰۰ محصول سوغات زائر با المان‌های رضوی
به گزارش قدس آنلاین، حسین سعیدی  در خصوص تولیدات به‌نشر در زمینه سوغات فرهنگی زائر اظهار کرد: در حوزه سوغات زائر در به‌نشر دو رویکرد اصلی را دنبال می‌کنیم و از آن‌جا که این موضوع جزو سرفصل‌های اصلی مجموعه به‌نشر قرار گرفته، یک بحث جدی هویت‌بخشی به محصولات موجودی است که تامین‌کنندگان مختلف تولید کردند و ما در سال گذشته با بیش از ۶۰۰ و یا ۷۰۰ تولیدکننده ارتباط نزدیک برقرار کردیم و چیزی حدود ۳۵۰۰ محصول که امکان عرضه در سبد سوغات زائر دارد، شناسایی کردیم.
وی افزود: لذا در حال مذاکره با برخی از تولیدکنندگان آن‌ها هستیم که این آثار با یک یونی‌فرم گرافیکی و بسته‌بندی مناسب و مشخص سوغاتی عرضه شود تا بتوانیم در سال ۹۸ در مجموعه فروشگاه‌های به‌نشر شاهد آن باشیم.
مدیرعامل موسسه به‌نشر ادامه داد: در رویکرد دوم؛ در حال تولید حدود ۱۰۰ محصول که در چهارچوب دسته‌بندی سوغات زائر قرار می‌گیرد، هستیم و در این خصوص ارتباطاتی با برخی نخبگان فرهنگی و هنری برقرار کرده‌ایم و یک‌سری طراحی‌های مفهومی و موضوعی مربوط به سبد محصولات را انجام دادیم و بر مبنای آن، نمونه‌سازی حدود ۱۰۰ محصول را در دستور کار داریم که ان‌شاءالله پس از تولید در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنیم.
سعیدی تصریح کرد: به طور کلی محصولاتی که در حوزه سوغات فرهنگی زائر پیش‌بینی کردیم، در دو گروه محصولات محتوایی و محصولات نماد قرار می‌گیرد؛ محصولات محتوایی شامل کتاب، محتوای دیجیتال، نمایشی و سرگرمی است. همچنین محصولات نمادی، لوازم کاربردی، پوشاک و مد، نوشت‌افزار و غیره است و همان‌گونه که گفته شد، ذیل هریک از این بسته‌بندی‌ها، پیش‌بینی کردیم که یک‌سری محصولات را با همراهی برخی تامین‌کنندگان آماده کنیم تا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌نشر که سوغات فرهنگی زائر را عرضه می‌کنند، قرار دهیم.
وی اضافه کرد: حوزه محصولات محتوایی چهار دسته را شامل می‌شود؛ یکی از این دسته‌ها کتاب و منظور از آن کتاب‌هایی است که به صورت معنادار با فرایند زیارت ارتباط دارد. همچون قرآن کریم که هم به شکل معمولی و هم به صورت نفیس و یا گزیده‌ای از سوره‌ها وجود دارد. همچنین مجموعه کتب ادعیه و زیارت و مجموعه کتب دینی مثل نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، کتب داستانی شامل مجموعه داستان‌ها و رمان‌هایی با محتوای دینی و انقلابی و تاریخ اسلام و ایران است، آلبوم‌های تصویری شامل تصاویر و شخصیت‌های مرتبط با حرم مطهر و مضامین انقلابی و دفاع مقدس و نیز کتاب‌های جامع همچون دایرة‌المعارف و همچنین کتب کودک و نوجوان، از این دسته هستند. در محتوای دیجیتال نیز مجموعه کالاها و محتواهایی که به صورت سمعی و بصری و دیجیتالی آماده می‌شوند؛ همچون مجموعه آوا و نوا، قرائت قرآن، مناجات‌خوانی، سرودهای دینی و انقلابی، کتاب‌های صوتی، داستان‌خوانی، نمایش‌نامه‌خوانی و شعرخوانی، نرم‌افزارها و از این قبیل را شامل می‌شود.
مدیرعامل موسسه به‌نشر در پاسخ به سوالی در خصوص نوآوری پیش‌بینی شده در عرضه سوغات فرهنگی زائر گفت: آنچه به عنوان نوآوری در سال جدید شاهد هستیم، همان بحث عرضه محصولات با یونی‌فرم جذاب و گرافیکی است؛ این در حالی است که محصولات گفته شده همیشه در فروشگاه‌های به‌نشر موجود بوده، اما شیوه عرضه آن جذابیت خاصی برای مخاطب و زائرین ایجاد نمی‌کرده است. لذا از مجموع ۳۵۰۰ محصول شناسایی شده، حدود ۳۵۰ اثر را انتخاب کردیم و قرار است با کمک خود تامین‌کنندگان، یک بسته‌بندی جذاب برای آن فراهم کنیم که امکان هدیه دادن و سوغاتی دادن محصول برای زائرین ما فراهم شود.
سعیدی تصریح کرد: همچنین موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس جشنواره‌ای برگزار می‌کند که برخی المان‌های داخل حرم مطهر و طرح‌های جذاب کاشی‌کاری را بر روی برخی محصولات و با کمک هنرمندان طراحی می‌کند  و ما قرار است در تولید ۱۰۰ محصولی که پیش‌تر گفته شد، از طراحی و گرافیک المان‌های رضوی استفاده کنیم.
وی پیرامون میزان استقبال زائران از محصولات سوغات فرهنگی عنوان کرد: تجربه یک‌سال گذشته ما برای راه‌اندازی این مجموعه، تجربه ارزشمندی بود و ابتدای کلید خوردن این قضیه، برداشتمان این بود که در رقابت با برخی از محصولات خارجی و به ویژه چینی، که به لحاظ قیمت و کیفیت با محصولات ایرانی متفاوت است، نتوانیم چندان موفق باشیم. اما تجربه یک‌ساله به ما نشان داد که کالاها و محصولات فاخر ایرانی؛ چه دست‌ساز و چه صنعتی بسیار مورد استقبال و توجه زائران قرار می‌گیرد و گردش مالی قابل توجهی نیز داشته است. این در حالی است که ما صرفا یک فروشگاه را به این موضوع اختصاص دادیم و اگر زمینه‌ایی فراهم شود که با کمک مجموعه‌های حاکمیتی همچون آستان قدس، شهرداری و دیگر مجموعه‌های دولتی، فضاهایی را در چهارگوشه حرم فراهم کنیم، حتما استقبال ویژه‌ای صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: امسال در همه مجموعه‌های وابسته خود؛ هم ۱۶ فروشگاه مشهد و هم ۱۷ فروشگاه سایر شهرستان‌ها و مراکز دیگر استان‌ها، قرار است محصولاتمان عرضه شود و این بدین جهت است که عده‌ای از زائران که در مشهد امکان خرید محصول و سوغات مورد نظر خود را ندارند، از شهر خود محصولی که متبرک به حرم مطهر است، فراهم کنند.
گسترش شبکه عرضه محصولات در مراکز ورودی و خروجی زائر
مدیرعامل موسسه به‌نشر در خصوص شبکه عرصه محصولات سوغات فرهنگی زائر بیان کرد: در بحث شبکه عرضه محصولات که خود اتفاق مهمی است، ویترین‌های زیادی در برخی مراکز ورودی و خروجی زائر، مثل ترمینال‌ها، راه‌آهن و فرودگاه پیش‌بینی کرده و نیز با برخی از مجموعه‌های عتبات داخلی ایران، مثل حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، حرم حضرت عبدالعظیم و شاه‌چراغ در شیراز وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم مشابه آنچه را در مشهد شکل گرفته، در آن‌جا پیاده‌سازی کنیم.
سعیدی ادامه داد: همچنین، با برخی از بازارهای موقوفه‌ای اطراف حرم در حال مذاکره هستیم تا از این قبیل کالاها و محصولات داخلی که می‌تواند به عنوان سوغات در اختیار زائر قرار گیرد، در سبد کالای خود قرار دهد که در سال ۹۸ اتفاق خوبی را رقم خواهد زد.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.