طراحی و تولید جست‌وجوگرها نیازمند دانش روز دنیا در بالاترین سطح است که توسط جوانان انقلابی کشور بدست آمده است.

چشمان تیزبین موشک‌های ایرانی آماده شکار متجاوزان

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، از زمانی که اولین بمب طراحی شد تا امروز که انواع موشک‌ها و بمب‌ها هوشمند هوا به هوا و هوا به زمین ساخته می‌شوند مهم‌ترین دغدغه این بوده که علاوه بر برد اقدامی شود تا مانند گذشته دیگر نیاز نباشد از لحظه شلیک تا انهدام هدف پرنده روی هدف بماند.

1

ایران هم که تجربه بسیار خوبی را از جنگ ۸ ساله با عراق بدست آورده و در مسیر ساخت تجهیزات بومی قدم‌های بزرگی را برداشته بود این بار در زمینه تولید جست‌جوگر موشک‌ها وارد عمل شد و توانست در کنار ساخت انواع بمب‌ها و موشک‌های هوشمند؛ جست‌جوگرهایی را بسازد که تا وقتی دشمن را منهدم نکرده کوتاه نمی‌آید.

تحریم‌هایی که تاثیر معکوس گذاشت

روزهایی بود که ایران برای خرید تجهیزات به غرب وابسته بود و همین موضوع باعث شد تا با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ و خروج مستشاران امریکایی از ایران قدرت نظامی تضعیف شود و این بهانه‌ای شد تا غربی‌ها با حمایت از صدام با خیال خام شکست انقلاب اسلامی به ایران حمله کنند، اما تصور این را هم نمی‌کردند که جمهوری اسلامی ایران چنان مقاومت کند که جنگ ۸ سال طول بکشد و در پایان حتی ذره‌ای از خاک ایران جدا نشود.

پس از پایان جنگ تحمیلی با تصور این که ایران اسلامی در جنگی ۸ ساله فرسوده شده و قادر نخواهد بود قدرت دفاعی خود را افزایش دهد؛ دشمنان تحریم‌های سنگین را وضع کردند، اما در کمال ناباوری آن‌ها جوانان این مرز و بوم اسلامی دست به زانوی خود گذاشتند و کاری را که در طول جنگ با مهندسی معکوس شروع کرده بودند یعنی ساخت سلاح را با سرعت بیشتری در پیش گرفتند.

1

کشورهای غربی که این موضوع را دیدند با ترس از افزایش قدرت نظامی ایران دست به اعمال سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها زدند، اما از این موضوع غافل بودند که هر چه تحریم‌ها سخت‌تر شود جوانان مومن، انقلابی و متخصص ایرانی روحیه‌ای مضاعف می‌گیرند و همین غفلت باعث شد تا امروز ایران جایگاه بالایی در حوزه تجهیزات نظامی به خصوص در زمینه ساخت موشک و بمب داشته باشد.

نیروهای ایرانی در حوزه ساخت موشک با تلاش‌های فراوان به چنان جایگاهی رسیدند که دنیا به خصوص دشمنانی که حتی فکر تجاوز در سر دارند هم حساب ویژه‌ای روی این قدرت بازدانده ایران باز کرده‌اند، اما این تمام ماجرا نبود و متخصصان داخلی با دانش روز تمام بخش‌های موشک‌ها از برد و دقت تا دیگر بخش‌ها را ارتقا دادند که یکی از آن‌ها به خصوص در حوزه موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین و بمب‌های هوشمند بحث هدایت است.

1

نیروهای کشورمان توانستند با ساخت انواع جست‌وجوگر بومی کاری کنند که موشک‌ها و بمب‌های ایرانی به قاتلی برای پرنده‌ها و پایگاهای دشمن تبدیل شوند که تمامی راه‌های فرار دشمن را ببندند.

قاتل ایرانی تجهیزات دشمن

جوانان در نیروهای مسلح توانستند با همت و تلفیق دانش بومی و تکنولوژی روز دنیا انواع جست‌وجوگرهای هدایت فروسرخ (حرارتی) از جمله جست‌وجوگر حرارتی غیرسرد شونده، جست‌وجوگر حرارتی سردشونده و جست‌وجوگر اپتیکی (تلویزیونی) را بسازند و روی موشک‌های بومی نصب کنند.

جست‌وجوگرهای اپتیکی که توسط متخصصین کشورمان ساخته و روی موشک‌های ایرانی به خصوص نمونه هوا به هوا نصب شد این قابلیت را به خلبان جنگنده کشورمان می‌دهد تا با استفاده و فعال کردن دوربینی که در نوک موشک قرار دارد با بزرگ‌نمایی تصویر، دوربین موشک را روی هدف قفل و آن را شلیک کند.

1

این نوع از جست‌وجوگر که از فناوری شلیک کن - فراموش کن استفاده می‌کند به خلبان پس از شلیک این امکان را می‌دهد محل را ترک کند، اما اگر موشک، از این فناوری بهره نبرده باشد، خلبان باید تا لحظه اصابت موشک به هدف، آن را هدایت کند.

این شاید اولین گام ایران در حوزه ساخت جست‌وجوگرها باشد، اما آخرین تلاش نبوده، جوانان کشور موفق شدند انواع جست‌وجوگرهای هدایت فروسرخ یا همان هدایت‌گرهای حرارتی را بسازند؛ این نوع از جست‌وجوگر قادر است پس از شلیک اقدام به جستجوی محیط مدنظر کند و پس از پیدا کردن منبع گرما روی آن قفل کرده و موشک به کمک سیستم هدایتی که دارد، به سمت هدف روانه می‌شود.

در ساخت این نوع از هدایت‌گرها متخصصان ایران اسلامی توانسته‌اند تا امروز دو نمونه جست‌وجوگر حرارتی غیرسرد شونده RU ۳۲۰ ST و جست‌وجوگر حرارتی سردشونده RU ۵۱۸ ST را روی موشک‌ها نصب کنند که نمونه غیرسرد شونده از آشکارسازهای حرارتی غیرسرد شونده‌ای بهره می‌برد که با استفاده از حرارت منتشر شده از هدف برای جستجو و ردیابی آن تا لحظه اصابت استفاده می‌کند و در نمونه سردشونده که به آخرین نسل آشکارساز حرارتی سردشونده مجهز شده، جست‌وجوگر به نوعی طراحی شده که پس از شلیک به صورت اتوماتیک روی هدف قفل شده و موشک را تا لحظه اصابت به هدف هدایت می‌کند.

1

1

نکته قابل ذکر این است که پس از طراحی توانستند این هدایت‌گرها را روی موشک‌ها و بمب‌های بومی کشور نصب و این جست‌وجوگرها را با رادار داخلی پرنده‌های کشور تطبیق دهند که این خود گام بزرگ در حوزه توانمندسازی و ارتقای قدرت رزمی کشوراست.

بمب‌های هوشمند ایرانی؛ سایه مرگ بر سر دشمنان

پس از طراحی جست‌وجوگرها این بار باید کار نصب آن‌ها روی موشک‌ها و بمب‌ها انجام می‌شد؛ که به همت جوانان انقلابی این گام هم برداشته شد و بمب‌های هوشمند تماما ایرانی سدید و قائم به این هدایت‌گرها مجهز شدند، بمب‌هایی که قادر هستند هر سدی از دشمن را ویران کنند.

بمب هوشمند قائم که از جمله بمب‌هایی با هدایت الکترواپتیکی است که با سرجنگی ترکشی و وزن ۱.۷ کیلوگرم و سرعت حرکت بیش از ۳۱۰ متر بر ثانیه توانایی انهدام اهداف از فاصله ۶ کیلومتری را دارد؛ از ویژگی‌های این بمب هوشمند مقاومت در برابر اخلال و جنگ الکترونیک است که این موضوع قابلیت هدایت تا لحظه اصابت را برای کاربر فراهم می‌آورد. قائم در سال‌های اخیر به هدایت‌گر حرارتی هم مجهز شده است.

1

در کنار قائم؛ بمب سدید هم به که یکی از بمب‌های هوشمند ایرانی است با وزنی بالغ بر ۳۴ کیلوگرم است، طولی در حدود ۱.۵ متر و قطر بیش از ۱۵ سانتی‌متر دارد و بهره‌گیری از سر جنگی شدید الانفجار و ترکشی شونده می‌تواند به صورت مستقیم هدف را منهدم کند. این بمب هدایت شونده ایرانی که قادر است بدون موتور پرواز کند؛ بر اساس سفارش توان تجهیز به سامانه‌های هدایت اپتیکی، لیزری یا فروسرخ را دارد.

1

1

ساخت جست‌وجوگرها به تنهایی نیازمند داشتن دانش روز آن هم در بالاترین سطح است؛ حال اگر قرار باشد این هدایت‌گرها را با موشک‌ها و بمب‌ها ترکیب کرد تا بتوان با آن‌ها دشمن را بدون کمترین آسیب نابود کرد نشان از قدرت بالای نظامی یک کشور دارد، قدرتی که با همت جوانان انقلابی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.