برگزیدگان نخستین جشنواره سراسری آکاپلای کشور به نام آوای رضوان در موسسه قدس مشهد معرفی شدند.

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی آکاپلای آوای رضوان معرفی شدند

مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی روز دوشنبه در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد گفت: آکاپلا نوعی موسیقی است که در آن سرود بدون به کارگیری ساز و تنها با بهره ‌گیری از نواها و آواهای انسانی اجرا می شود.

محمد علی چمی گوی افزود: برگزیدگان این جشنواره در بخش محلی، بخش بانوان، جایزه ویژه هیات داوران، بخش تلفیقی و بخش تک خوانی توسط هیات داوران معرفی شدند.
وی اضافه کرد: در بخش تک خوانی محمد تقی کریمی از گروه امام علی (ع) تبریز، سینا شریفی از گروه سوره آفتاب البرز، سید علی معینیان از گروه نسیم رحمت تهران برگزیدگان این جشنواره شناخته شدند.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت: داوران، گروه شمیم رضوان از استان قم، گروه نورالمهدی از استان همدان و گروه نسیم بهشت از استان اصفهان را هم سه گروه شایسته تقدیر شناختند و تندیس جشنواره و مبلغ 10 میلیون ریال به آنها اهدا کردند.
چمی گوی افزود: گروههای رویش از استان خراسان رضوی، نجم الثاقب از استان تهران و مصباح الهدی از استان فارس هم سه گروه منتخب هیات داورا شناخته شدند و به آنها تندیس جشنواره و لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون ریال هدیه شد.
وی ادامه داد: هیات داوران گروه آوای مهر طه از استان اصفهان را به عنوان برگزیده این جشنواره معرفی کرد و تندیس و لوح تقدیر و مبلغ 60 میلیون ریال به این گروه هدیه داد.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت: جایزه ویژه هیات داوران این جشنواره شامل لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال هم به گروه سقای حسین از استان هرمزگان تعلق گرفت.
چمی گوی افزود: در بخش بانوان نیز دو گروه طهورا و پرواز از مشهد شایسته تقدیر شناخته شدند.
وی اضافه کرد: هیات داوران گروههای آوای انقلاب از استان لرستان، محمد رسول الله از استان چهارمحال و بختیاری و رهپویان ولایت از استان مازندران را نیز شایسته تقدیر دانست و لوح تقدیر و مبلغ 10 میلیون ریال به هر کدام اهدا کرد.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت: این جشنواره از 29 اسفند 1397 تا پنجم فروردین 1398 با همکاری شبکه امید صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد و طی آن 25 گروه سرودخوان از 17 استان کشور در اماکن عمومی و پرتردد مشهد الرضا (ع) برنامه اجرا کردند.
چمی گوی افزود: بیشتر اعضای گروههای سرود این جشنواره دانش آموزان هستند که پیش از این برنامه در شهرهای خود به اجرای برنامه پرداخته اند و فیلم اجراهای خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
وی ادامه داد: فراخوان نخستین جشنواره آکاپلای آوای رضوان دی ماه 1397 منتشرشد و پس از بررسی آثار ارائه شده به دبیرخانه جشنواره 25 گروه برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب شدند.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت: مراسم افتتاحیه بخش مسابقه جشنواره آکاپلای آوای رضوان روز 29 اسفند با حضور 16 گروه از استانهای تهران، البرز، قم، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، گلستان، مازندران، همدان، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و لرستان و 9 گروه از استان خراسان رضوی برگزار شد.
چمی گوی افزود: در بخش اول مسابقه اجرای زنده گروهها توسط هیات داوران مورد بررسی قرار گرفت و بخش دوم مسابقه اجرای گروههای شرکت کننده در مناطق مختلف شهر مشهد از جمله اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)، فرودگاه، راه آهن، ترمینال و کمپ غدیر بود.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی هم در این مراسم گفت: همزمان با سال نوی شمسی، یکی از رویدادهای خوب فرهنگی تشکیل گروههای سرود آوای رضوان بود که با مشارکت افرادی که دل در گرو فرهنگ اهل بیت (ع) دارند در مشهد الرضا(ع) رخ داد.
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: سرود از رویشها و سرمایه های انقلاب اسلامی بود مثلا روزی که امام خمینی (ره) وارد میهن اسلامی شدند اولین رویداد فرهنگی در کشور اجرای گروه سرودی بود که شعر آن را مرحوم استاد حمید سبزواری سروده بود و در فرودگاه مهر آباد تهران خوانده شد.
وی اضافه کرد: در جریان انقلاب اسلامی این سرودها بودند که در کوچه و بازار جریان مبارزه را در دلهای انقلابیون پر رنگ تر و حماسی تر می کردند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: طی هشت سال دفاع مقدس نیز یکی از محصولات ماندگار و مستمر فرهنگی که از اعزام رزمندگان تا حضور آنان در جبهه های دفاع مقدس و شبهای عملیات تاثیرگذار بود گروههای سرود بودند.
گنابادی نژاد افزود: گروههای سرود انقلاب اسلامی توانستند امکان رشد و تعالی نوجوانان را در مسیر ارزشهای انقلاب و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) فراهم کنند اما متاسفانه به هر دلیلی در دهه های بعد شاهد افول این گروهها بودیم اما با توجه به تلاش نیروهای انقلابی دوباره گروههای سرود احیا شدند.
وی اضافه کرد: در دوره تولیت حجت الاسلام رئیسی، یکی از ماموریتهای آستان قدس رضوی در عرصه فرهنگی، توجه به موضوع گروههای سرود بود و تقویت گروههای سرود در بخشهای مختلف در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سبد فرهنگی آستان قدس رضوی چه در داخل و چه در خارج حرم مطهر رضوی جای سرود خالی بود که با اجرای گروههای سرود جشنواره آکاپلای آوای رضوان این خلا جبران شد.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.