این روزها گلستان و روستاهای اطراف گلستان درگیر سیل بی‌سابقه‌ای شده و مردم این استان با مشکلات فراوانی ناشی از سیل روبه‌رو شده‌اند.

تخلیه سیلاب نیمی از آق‌قلا/ نبود امکان امدادرسانی با بالگردها

به گزارش قدس آنلاین، این روزها استان گلستان و روستاهای اطراف درگیر سیل بی‌سابقه‌ای شده و مردم این استان با مشکلات فراوانی ناشی از سیل روبه‌رو شده‌اند. سامانه بارشی که از یکشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده باعث بالا آمدن آب رودخانه و پر و سرریز شدن سدهای استان مانند بوستان و گلستان و نرماب شده است.

به‌گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی‌متر هم رسید و این در حالی است که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی‌متر است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاده است.

با این بارش‌ها ۱۴ رودخانه اصلی در بالادست گنبد و بین‌راه هم رودخانه‌های تا حدفاصل گمیشان طغیان کردند.

‌سیل نوروزی مردم نجیب ترکمن‌صحرا را آواره کرده است. دستگاه‌های مختلف به‌دلیل گستردگی مناطق سیل‌زده قادر به امدادرسانی مطلوب نیستند اما در عین حال تجهیزات لشکر ۳۰، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و همه نیروهای مسلح پای کار آمده است تا بخشی از رنج مردم سیل‌زده را کم کند.‌

روستاهای این استان از مراوه‌تپه و گنبدکاووس تا آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان یکی یکی تخلیه شدند، بخش اعظمی از شهرها زیر آب رفته، دسترنج ماه‌ها تلاش کشاورزان نابود شده و آن ۳۷ هزار هکتار زهکشی نیز به‌کمک مردم نیامده است‌.

تازه‌ترین اخباراز حادثه سیل در استان گلستان را در ادامه می‌خوانید:‌ 

تخلیه آبگرفتگی آق‌قلا و گمیشان اولویت نیروهای نظامی است

امیردریادار دوم سید عبدالوهاب طاهری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: علاوه بر نیروهای نظامی، ماشین‌آلات و تجهیزات در حال تخلیه آب شهر آق‌قلا هستند. مردم شهر آق‌قلا نسبت به دیگر مناطق سیل‌زده استان گلستان در شرایط بسیار سختی به‌سر می‌برند.

وی افزود: امکانات و اقلام غذایی مورد نیاز مانند چادر، پتو و بسته‌های غذایی وجود دارد و مشکلی در کمبود این‌گونه اقلام نیست.

فرمانده ناوگان دریایی شمال کشور بیان داشت: آنچه مردم در حال حاضر نگران هستند لوازم زندگی است که زیر آب رفته و امکان استفاده از آنها وجود ندارد. خسارت‌های واردشده و جبران آن از طرف دولت نگرانی کنونی مردم است.

وی ادامه داد: کمیته‌ای برای بررسی این خسارت‌ها تشکیل شده تا در مدت ۱۰ روز میزان این خسارت‌ها برآورد شده و در موقع مناسب و سریع این خسارت‌ها پرداخت شود.

امیر دریادار دوم طاهری درباره وضعیت گمیشان گفت: برخی مسئولان بدون هماهنگی با کمیته فنی مهندسی، جاده مسیر گمیشان را از چند نقطه شکافته تا آبگرفتگی گمیشان تخلیه شود. این شکاف در مسیر جاده تأثیری در تخلیه آب نداشته و سبب شده تا تدارکات و کمک‌ها با تأخیر انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران: ۲۵ استان درگیر سیلاب شدند/لغو تمام مرخصی‌ها و اعلام آماده‌باش

اسماعیل نجار  اظهار داشت: سامانه بارشی که از شب گذشته وارد کشور شده ۲۵ استان کشور را درگیر کرده است.

وی با ابراز اینکه "از قبل با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نسبت به وقوع این سیلاب‌ها هشدار داده بودیم"، افزود: به تمام این ۲۵ استان اعلام آماده‌باش کرده بودیم و جلسات مدیریت بحران در تمام این ۲۵ استان تشکیل شده است.

نجار با اعلام اینکه "برای تمام این بحران‌ها آمادگی کامل داریم و مأموریت و مرخصی استانداران و مدیران ارشد ‌استانی با توجه به افزایش بارندگی‌ها لغو شده است"، گفت: در حال حاضر وزیر کشور در منطقه سیل‌زده گلستان حضور دارد تا اوضاع را از نزدیک تحت کنترل داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه وزیر کشور به معاون امنیتی وزارت کشور دستور تشکیل جلسه مدیریت بحران برای کنترل اوضاع در کشور را صادر کرد، گفت: از مسافران درخواست داریم تا دو روز آینده از هرگونه مسافرت نوروزی خودداری کنند.

وی درباره سیل شیراز نیز گفت: متأسفانه بر اثر وقوع این سیلاب تعدادی از خودروها در این مسیر دچار حادثه شدند که نیروهای امدادرسان در منطقه حضور دارند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا: آب‌گرفتگی شهر آق‌قلا به نیم‌متر رسیده است

نورمحمد تربتی‌نژاد ظهر امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سیل اخیر خسارت‌های زیادی به منازل مسکونی، دامداری‌ها و مزارع کشاورزی در استان گلستان به‌ویژه روستاها و شهر آق‌قلا وارد کرده است.

وی افزود: بیشتر مردم گرفتار در سیلاب آق‌قلا به خارج از شهر مانند گرگان و روستای محمدآباد برای اسکان انتقال داده شدند. مساجد و مدارس شهرهای اطراف آمادگی اسکان مردم گرفتار در سیلاب را دارند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همه نمایندگان شهرهای مختلف در مجلس شورای اسلامی برای کمک و امدادرسانی آمادگی خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: پوشاک، چکمه، کنسرو، پتو، آب معدنی، موتور پمپ، دوش و شیرآلات برای احداث حمام صحرایی از اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده استان است. قرار است سوخت و روغن مورد نیاز تراکتورها و قایق‌هایی که برای امدادرسانی در آق‌قلا هستند از طریق شرکت فرآورده‌های نفتی استان به‌صورت رایگان تأمین شود.

فتاح: حدود ۲هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد گلستان در سیل آسیب دیدند

سید پرویز فتاح ظهر امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده در گفت‌وگو با مردم استان اظهار داشت: در ۵ شهرستان گمیشان، گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن و آزادشهر در گلستان حدود ۲ هزار خانوار تحت پوشش امداد دچار آسیب و خسارت شده‌اند. از محل کمک‌های امداد و خیران، برای همه مددجویان آسیب‌دیده، مسکن مقاوم احداث می‌شود.

وی با ابراز اینکه بر اساس تدابیر اندیشیده‌شده، منازل مددجویان امداد همه‌ساله تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بیمه حوادث بیمه منازل مسکونی مددجویان شهری ۳۵ میلیون تومان و منازل روستایی ۲۵ میلیون تومان است. همچنین بیمه اثاثیه منزل مددجویان شهر و روستا ۱۵ میلیون تومان است و با توجه به این امر، خسارات وارده از سیل به‌صورت کامل جبران خواهد شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: خوشبختانه در سیل اخیر هیچ‌گونه تلفات جانی میان مددجویان امداد گزارش نشده است. کمیته امداد از همان ساعات اولیه کار رسیدگی به این خانواده‌ها را آغاز کرد و کالاهای اساسی مورد نیاز  این خانواده‌ها در حال توزیع است.

۳۰ فروند قایق ارتش به مناطق سیل‌زده استان گلستان رسید

امیر محمد غفاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از فرمان مقام معظم درباره گسیل امکانات نیروهای مسلح به مناطق سیل‌زده همه امکانات نیروی زمینی ارتش از همه جای کشور به استان گلستان گسیل شد. با کمک دیگر نیروهای مسلح کار نصب پل‌های شناور در مناطق سیل‌زده در حال انجام است.

‌ارشد نظامی آجا در استان گلستان افزود: تجهیزات و ماشین‌آلات شامل بیل‌های مکانیکی، بلدوزر و غیره در منطقه وجود دارد و به تخلیه سیلاب از شهر آق‌قلا کمک می‌کند. امروز نیز ۳۰ فروند قایق ارتش وارد مناطق سیل‌زده استان گلستان شد تا امدادرسانی به سیل‌زدگان با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ گرگان گفت: نیروی زمینی ارتش یک بیمارستان صحرایی تخصصی در منطقه سیل‌زده آق‌قلا ایجاد کرده که در حال خدمات‌رسانی به مردم است.

معاون وزیر راه: سیل بیش از ۱۰۰۰میلیارد ریال به جاده‌های گلستان خسارت وارد کرد

عبدالهاشم حسن‌نیا در بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان اظهار داشت: از ۲۸ اسفند سال گذشته، رانش زمین به‌طول بیش از ۱۱ کیلومتر سبب انسداد محورهای آزادشهر ــ خوش‌ییلاق ــ شاهرود و گرگان ــ توسکستان ــ شاهرود گردید. در ۸ نقطه ریزش سنگ و در بیش از ۵ نقطه رانش سبب ناامنی, کاهش عرض محور و در نهایت انسداد کامل محور شد. همچنین بر اثر سیل، و آب‌بردگی در مسیرهای فوق، خسارات شدیدی به زیرساخت‌های محور مواصلاتی وارد و موجب انسداد شده است.

وی افزود: علاوه بر این محورها در ۴ محور اصلی و فرعی و ۱۳ محور روستایی بر اثر رانش، ریزش، آب‌گرفتگی و سیل در مجموع به‌طول ۵۰کیلومتر مسدود شده که در تمامی محورها عوامل راهداری مشغول انجام عملیات بازگشایی و امدادرسانی هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: بررسی‌های میدانی، حاکی از آن است،  به ۵۰ کیلومتر از محورهای درگیر در سیل و رانش زمین با برآورد اولیه حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده و با ورود سامانه بارشی جدید در ۷۲ ساعت آینده، احتمال تشدید در این محورها وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی راهداران برای بازگشایی محورها اظهار داشت: عوامل راهداری به‌صورت شبانه‌روزی با استفاده از ۲۱۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری  و ۴۲۰ نفر پرسنل  در حال بازگشایی این محورها هستند. همچنین در این خصوص ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، همکاری مؤثر در جهت بازگشایی محورها دارند.

۴ محور گلستان بر اثر سیل و ریزش کوه مسدود است

سرهنگ علی عبدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: محور خوش‌ییلاق (آزادشهر به‌سمت سمنان) به‌دلیل ریزش کوه مسدود شده و هنوز بازگشایی نشده است.

رئیس پلیس راه استان گلستان ابراز کرد: نیروهای امدادی در حال تلاش هستند تا این محور را بازگشایی کنند و در حال حاضر نیروهای راهداری در بخشی از مسیر مشغول کار هستند. محور یساقی به بندرترکمن نیز از چند روز قبل به‌دلیل سیلاب مسدود شده و بازگشایی نشده است.

‌وی گفت: محور اصلی گرگان به آق‌قلا نیز مسدود است اما از مسیر آق‌قلا به‌سمت گرگان نیز دچار آب‌گرفتگی است و در بخشی از مسیر نیز پل معلق کار گذاشته شده که مخصوص خودروهای امدادرسان است. محور خواجه نفس به گمیشان نیز از امروز به‌دلیل وقوع سیلاب مسدود شده است. مردم با توجه به اخطاریه‌ها و هشدارهای هواشناسی از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و سدها خودداری کنند.

سیلاب نیمی از شهر آق‌قلا تخلیه شد

میرمحمد غراوی ظهر امروز درباره آخرین وضعیت شهرستان‌ سیل‌زده آق‌قلا اظهارداشت: میزان آبی که در سطح معابر آق‌قلا از روز گذشته با همکاری نیروهای مسلح تخلیه شده، شرایط را برای امدادرسانی بیشتر فراهم کرده است. در حال حاضر سیلاب از نیمی از مناطق شهر تخلیه و امکان تردد خودروها فراهم شده است.

سرپرست استانداری گلستان راجع به گسترش امدادرسانی گفت: از امروز امکانات لجستیکی ارتش وارد منطقه شده و به‌همراه نیروهای سپاه در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند. تخلیه سیلاب از شهر آق‌قلا در اولویت اقدامات ستاد بحران و نیروهای مسلح قرار دارد.

وزیر کشور: سیلاب تا ۷۲ساعت دیگر از آق‌قلا تخلیه می‌شود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکل اصلی آب‌گرفتگی در آق‌قلا و گمیشان بوده که موجب نگرانی مردم شده است.

وزیر کشور افزود: از روز گذشته با همکاری نیروهای مسلح که در منطقه مستقر شدند کار تخلیه آب از شهر آق‌قلا و روستاهای اطراف با سرعت آغاز شده است. از روز گذشته تاکنون نیمی از آب آق‌قلا فروکش کرده و تا ۷۲ ساعت آینده نیز آب از شهر آق‌قلا تخلیه می‌شود.

‌وی اعلام کرد: خسارت‌ها و آسیب‌هایی که به مردم وارد شده از سوی دستگاه‌های مختلف در حال ارزیابی است و به‌زودی جمع‌بندی می‌شود. با اینکه اوضاع رو به بهبود است اما مردم هنوز مشکلات زیادی دارند که قول می‌دهیم در نخستین جلسه هیئت دولت خسارت‌ها مطرح و برای جبران آن تصمیم‌گیری شود.

سیل‌زدگان گلستانی به مصالح ساختمانی برای بازسازی خانه‎های خود نیاز دارند

عبدالقدیر کریمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران تصریح کرد: سیل اخیر در شهرستان گنبدکاووس خسارت‌های زیادی به مناطق شهری و روستایی وارد کرده است. در حال حاضر مردم این مناطق نیاز ضروری به لوازم خانگی برای ادامه زندگی عادی و مصالح ساختمانی برای بازسازی و تعمیر منازل خود دارند.

وی افزود: باید کمک‌های استان‌های دیگر و مؤسسات و نهادهای دولتی به‌گونه‌ای مدیریت شود تا بتوانیم وسایل موردنیاز مردم سیل‌زده را در نخستین فرصت تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.

‌وی با ابراز اینکه برخی از منازل مسکونی و اماکن تجاری تخریب شده است و نیاز به بازسازی دارد، ادامه داد: شورای شهر و شهرداری در این امر پیشقدم شوند و پروانه ساختمان و استعلامات بازسازی این اماکن رایگان کنند.

محمدتقی زمانی‌نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان نیز در این باره اظهارداشت: ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در استان گلستان براثر سیلاب خسارت دیدند. از این تعداد دوهزار و ۳۰۰ واحد مسکونی کاملاً تخریب شده است و هفت‌هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی به بازسازی و تعمیر نیاز دارد. ۴۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از روزهای نخست جاری شدن سیل در مناطق سیل‌زده در حال خدمات‌رسانی هستند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده در شرق گلستان با محوریت گنبدکاووس گفت: پیشنهاد می‌شود مبالغ کمک‌های بلاعوض برای بازسازی منازل مسکونی افزایش یابد تا از این فرصت برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم استفاده شود. بنیاد مستضعفان نیز سیمان رایگان برای بازسازی منازل مسکونی روستایی را تقبل کرده و باید ظرفیتی ایجاد شود تا بتوان دیگر مصالح ساختمانی را برای ساخت منازل مسکونی خسارت‌دیده رایگان کرد.

آغاز بارش باران در مناطق سیل‌زده

محمدرضا رحمان‌نیا ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با اشاره به آغاز بارش‌ها در مناطق مختلف استان ابراز کرد: سامانه ناپایداری از امروز وارد استان شده که منجر به افزایش ابر، بارش باران، رعد و برق، بارش برف و پدیده مه در مناطق مرتفع و کوهستانی، وزش شدید باد موقتی و مواج شدن دریا می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه سبب کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در استان شده است، گفت: شدت بارش‌ها از اواخر وقت امروز و فردا در استان خواهد بود و تا روز چهارشنبه نیز به‌تناوب ادامه خواهد داشت.

‌رحمان‌نیا ادامه داد: با توجه به تداوم بارش‌ها آب‌گرفتگی برخی معابر شهری و همچنین در مناطق کوهستانی به‌دلیل برودت هوا، ریزش برف و کولاک و مه غلیظ اختلال در تردد جاده‌ای پیش‌بینی می‌شود.

وی با توجهه به بارش باران در مناطق سیل‌زده نیز اظهارداشت: این سامانه همه استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد اما عمده هسته بارش‌ها در نواحی کوهستانی و کوهپایه‌ای است. در مناطق میان‌دشت، گرگان‌رود و شمال استان بارش‌ها چندان قابل ملاحظه نخواهد بود.

معاون نیروی زمینی سپاه: بیمارستان فوق‌تخصصی سپاه در منطقه سیل‌زده گلستان ایجاد می‌شود

علی اکبر پورجمشیدیان درباره آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده استان گلستان گفت: از روز ۲۷ اسفند که بارش‌ها در مناطق مختلف استان گلستان شدت گرفت، نیروهای سپاه و به‌ویژه نیروی زمینی در منطقه حضور یافتند. اکنون نیز این نیروها در دو جبهه اصلی مشغول کار هستند. بخشی از نیروها در ارتفاعات و مناطقی که به‌دلیل رانش زمین و ریزش کوه جاده‌ها مسدود شده است، حضور دارند.

‌معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: بخش عمده‌ای از نیروها در آق‌قلا و گمیشان حضور دارند و مشغول امدادرسانی به مردم سیل‌زده هستند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از قایق‌های نیروی دریایی در منطقه وجود دارد و همچنین در جاهایی که برای تخلیه سیلاب، جاده شکافته شده، پل‌های ترکیبی مستقر شده است.

سردار جمشیدیان اظهار داشت: از امروز یک بیمارستان فوق‌تخصصی سپاه در منطقه سیل‌زده ایجاد می‌شود که ۱۲۰ نفر از کادر پزشکی، پرستاری و نیروهای متخصص در این منطقه حضور دارند و به مردم سیل‌زده خدمات می‌دهند. همچنین هشت اکیپ سیار پزشکی نیز در منطقه حضور یافته‌اند و آماده خدمات‌رسانی هستند.

سرپرست استانداری گلستان خبر داد: ورود سیلاب به فرودگاه گرگان

میرمحمد غراوی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و تصمیماتی که برای تخلیه سیلاب از شهرهای آق‌قلا و سیمین‌شهر گرفته شده است، اظهار داشت: اقدامات برای پیشگیری از ورود سیلاب و طغیان رودخانه به مناطق سیمین‌شهر و گمیشان در حال انجام است.

سرپرست استانداری گلستان گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است با همکاری ستادکل نیروهای مسلح و با امکانات ارتش و سپاه انجام شود، لایروبی گرگان‌رود در محل اتصال به دریا از مسیر چارقلی تا خواجه‌نفس است، با این کار زمان تخلیه سیلاب به‌سمت دریا افزایش می‌یابد. از طرفی چون بارش داریم و امدادرسانی با بالگردها برای امروز ممکن نیست، روز گذشته از ظرفیت بالگردها برای خدمات‌رسانی به روستاهای سیل‌زده استفاده کردیم و آذوقه کافی به این روستاها رساندیم.

‌وی گفت: گاهی تصمیمات محلی از سوی برخی گروه‌ها و مردم گرفته می‌شود که امدادرسانی را مختل می‌کند، برای همین تصمیمات مشترکی گرفته شد تا فعالیت‌های مهندسی دستگاه‎ها به‌گونه‌ای انجام شود که مسئولان محلی توجیه و از تبعات این اقدامات مطلع شوند تا ممانعت در محل صورت نگیرد و اقدامات سریع به نتیجه برسد.

غراوی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات ما آب‌گرفتگی شهرک صنعتی آق‌قلا و سرایت بخشی از سیلاب به فرودگاه گرگان است. تلاش می‌کنیم با بازگشایی مسیر به‌سمت رودخانه قره‌سو بخشی از آب را هدایت کنیم.

جامعه مدرسین: همه آحاد ملت برای کمک به سیل‌زدگان بشتابند

 متن اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌شرح زیر است:

حادثه خسارت‌بار و دردناک سیل در استان‌های گلستان و مازندران که موجب نابودی و ویرانی تعداد زیادی از خانه‌های مسکونی، زیرساخت‌ها و مزارع شده است موجب تألم شدید گردید.

بر همه مسئولین و نهادهای امدادی لازم است هرچه سریع‌تر جهت رفع آلام و جبران خسارت‌ها مجاهدانه وارد عمل شوند و از هیچ خدمتی فروگذاری نکنند. از همه آحاد ملت نیز دعوت می‌شود با هماهنگی نهادهای امدادی، برای کمک به عزیزان حادثه‌دیده وارد عمل شوند و به یاری حادثه‌دیدگان بشتابند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن همدردی با مردم عزیز حادثه‌دیده و آرزوی رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان این سیل سهمگین، از تمام مسئولین، مدیران و دولتمردان می‌خواهد فارغ از توانمندی‌ها و امکانات استانی با نگاهی ملی و کلان به بسیج نیروها و امکانات بپردازند و برای کاهش درد و رنج هموطنان سیل‌زده اقدام نمایند.

وزیر کشور: سیلاب آق‌قلا و گمیشان باید به دریا هدایت شود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه ستاد بحران استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاد بحران استان هر روز صبح جلسه دارد و اقدامات روز قبل بررسی و تصمیمات جدید برای تسریع در روند خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان گرفته می‌شود. اولویت اصلی همه نیروها در استان خروج آب از شهر آق‌قلا و روستاهای اطراف بوده و این کار به نیروهای مسلح با محوریت سپاه واگذار شده است.

وزیر کشور گفت: با اقداماتی که در داخل شهر آق‌قلا صورت گرفته و شکاف‌هایی که در مسیر سیلاب ایجاد شده و همچنین کاهش خروجی سد وشمگیر، سطح آب در آق‌قلا کاهش پیدا کرده است. وزارت راه و شهرسازی مسئول تهیه امکانات ترابری و همچنین هلال احمر مسئولیت تدارکات از جمله تهیه پتو، چادر، موادغذایی و غیره است که تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است.

رحمانی‌فضلی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ بارندگی از روزهای قبل روز گذشته که شرایط جوی مساعد بود، بالگردهای مستقر در استان به تمامی روستاهای سیل‌زده آذوقه رساندند. مشکل مهم سیلابی است که در آق‌قلا و گمیشان باقی مانده و با توجه به بارش باران باید هرچه سریع‌تر آب را به دریا هدایت کنیم.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه وضعیت گنبدکاووس به حالت عادی برگشته است، اظهار داشت: با اینکه حدود ۴۰ درصد شهر گرفتار سیلاب شده بود اما تاکنون حدود ۹۰ درصد منازل از آب تخلیه شده است اما هنوز مردم گرفتاری و مشکلات زیادی دارند.

وی از مردم خواست اگر می‌خواهند کمکی به سیل‌زدگان استان گلستان داشته باشند، این کمک‌ها نقدی و یا وسایل و لوازم منزل باشد.

گلستان| تنها مسیر ارتباطی گمیشان براثر سیلاب مسدود شد

امیرشیر توماج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جاده ناردانلی به سیمین‌شهر تنها محور مواصلاتی این شهرستان بود که به‌دلیل سیلاب ورودی از سمت آق‌قلا تخریب و مسدود شده است.

وی اضافه کرد: این مسیر در ۶ روز گذشته به‌دلیل بارش‌ باران و روان‌آب تخریب شده بود اما روز گذشته تلاش کردیم بخشی از جاده برای انتقال ماشین‌آلات و بیل مکانیکی به شهرستان گمیشان ایمن شود. با اینکه سرعت سیلابی که از سمت آق‌قلا به شهرستان گمیشان وارد شده، کم است اما براساس پیش‌بینی‌ها شهر گمیش‌تپه دچار آب‌گرفتگی خواهد شد.

فرماندار گمیشان اظهارداشت: بخشی از مسیر بندرترکمن به گمیشان در چند نقطه نیاز به ایجاد شکاف دارد تا بتوانیم بخشی از سیلاب را به‌سمت دریا هدایت کنیم. با استفاده از ماشین‌آلات سنگین توانستیم بخشی از مسیر گمیش‌تپه به‌سمت چارقلی و ورودی مصب دریا را برای هدایت آب، بازگشایی کنیم.

‌گلستان| بسیجیان محله‌های سیل‌زده گنبدکاووس را لایروبی می‌کنند

سرهنگ رمضان قاسم‌پور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان ابراز کرد: نیروهای بسیجی با دو دستگاه لجن‌کش و دیگر امکانات و تجهیزات توانستند ۹۰ درصد از محله مدرسی را لایروبی کنند. محله سیدآباد و محله مدرسی از مناطق آسیب‌پذیر هستند که در سیل اخیر دچار خسارت فراوانی شده‌اند.

فرمانده سپاه گنبدکاووس بیان داشت: دو دستگاه لجن‌کش، یک دستگاه لودر، دو دستگاه تراکتور، یک دستگاه کامیونت از جمله تجهیزاتی است که بسیجیان در پاکسازی و لایروبی به‌کارگیری کرده‌اند. نیروهای بسیجی تا پایان پاکسازی شهر کنار مردم به خدمات‌رسانی ادامه می‌دهند.

‌محمد باقرپور، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گنبدکاووس نیز اظهار داشت: یکه‌زارو ۳۲۴ خانوار تحت پوشش کمیته امداد در محاصره سیل قرار گرفتند. تاکنون ۵۰ درصد از میزان خسارت‌های وارد به منازل این خانواده‌ها احصا شده است. به ۶۱۰ منزل مسکونی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خسارت‌های جزیی و کلی وارد شده است. همچنین بعضی از لوازم منزل مانند فرش، اجاق گاز، تلویزیون و ماشین لباسشویی و غیره نیز دچار آسیب شده است.

سیل در استان گلستان فروکش کرد؛ امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد

میرمحمد غراوی دیشب در جمع خبرنگاران اظهارداشت: قسمتی از جاده گرگان به آق‌قلا بنا به ملاحظاتی از بین رفته و راه دسترسی به آق‌قلا دچار مشکل شده است. برای تداوم خدمات‌رسانی به احداث دو پل شناور در این مسیر نیاز داریم. سیلاب از سدها فروکش کرده و حجم آب پایین آمده است. در بخش سدها ما نگرانی خاصی نداریم. در حال حاضر دبی آب رودخانه اترک با ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه به‌سمت دریا در حرکت است.

سرپرست استانداری گلستان بیان داشت: در انتهای رودخانه اترک به دریا دو روستای خواجه نفس و چپاقلی قرار دارد که مسیر رودخانه در حوالی این روستاها چند سالی لایروبی نشده و نگرانی ما آب‌گرفتگی کامل این روستاها است. باید با تمام امکانات و تجهیزات این مسیر لایروبی شود تا مسیر باز و آب رودخانه با سرعت بیشتری به دریا سرازیر شود.

غراوی با اشاره به ورود نیروهای امدادی مختلف از استان‌ها و شهرهای دیگر به مناطق سیل‌زده گفت: اکنون سیل در استان گلستان فروکش کرده و وارد مرحله امدادرسانی شدیم. نیروها و گروه‌های مختلفی از استان‌ها و شهرهای دیگر وارد منطقه شدند که برای امدادرسانی باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا فعالیت‌ها به‌صورت متوازن و با نظم خاص انجام شود.

وی با اعلام اینکه سامانه بارشی دیگری از فردا وارد استان گلستان می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برخی مناطق امدادرسانی فقط با بالگرد امکان‌پذیر بوده و حتی با قایق نیز دسترسی به این افراد وجود ندارد تا تغییر شرایط جوی تمام بالگردها تنها به امدادرسانی و رساندن آذوقه، پتو و چادر به این خانواده‌ها اکتفا کنند.

این خبر در حال تکمیل است

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.