البرز- حمایت از اندیشه و استعدادهای برتر و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی آنها در کشورهای توسعه یافته، به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت و ترقی محسوب می شود و از این رو چنین افرادی همواره مورد حمایت و پشتیبانی دولت ها قرار دارند.

وعـده‌ها در قبال نخبگان نبـاید شعاری باشـد

به گزارش قدس آنلاین، در کشورهای در حال توسعه همچون ایران نیز در سال های اخیر رویکردی مثبت به سمت شناسایی و حمایت از نخبگان در دستور کار دولت بوده و در این راستا شاهد شکل گیری ساختاری به نام بنیاد نخبگان بوده ایم.

خوشبختانه با توجه به ظرفیت های بالای استان جوان البرز، بنیاد نخبگان  این استان نیز شکل گرفته و تلاش کرده در فرایند شکوفایی استعدادهای برتر و هدایت آنها اثرگذار باشد.

جعفر جهان پناه رییس بنیاد نخبگان البرز در خصوص تلاش های صورت گرفته در این بنیاد و دورنمای پیش رو، گفتگویی با قدس آنلاین داشته که در ادامه می خوانید:

*در آغاز تعریفی از نخبه داشته باشد، چه کسانی را می توان در دایره نخبگان گنجاند؟

استعداد برتر جوانی است که پتانسیل نخبگی را داراست و وظیفه بنیاد ملی نخبگان این است که این استعداد برتر را تبدیل به نخبه کند.

در واقع زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی این عزیزان باید توسط بنیاد ملی نخبگان فراهم شود و بنیاد زمینه ساز و تسهیل گر این موضوع است.

یک استعداد برتر باید با تلاش و پشتکار مستمر به آن درجه نخبگی برسد که بتواند مشکلی از مشکلات کشور را حل کند و در رشد و توسعه کشور اثرگذار باشد. در مجموع، بهره مندی از استعداد بالا، سعی و تلاش برای کسب تخصص، تلاش برای اثرگذاری در جامعه به ویژه در حوزه تخصصی خود و همراستایی با آرمان های ملی از جمله شروط مورد نیاز برای انتخاب یک فرد به عنوان نخبه است.

*چه تعداد از نخبگان تحت پوشش بنیاد البرز هستند؟

بنیاد نخبگان استان البرز به عنوان ۲۹ امین بنیاد استانی تقریباً همزمان با استان شدن البرز در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در ابتدای تشکیل بنیاد نخبگان استان البرز تعداد استعدادهای برتر تحت پوشش حدود ۱۵۰ نفر بود.

در مدت حدود ۶ سال فعالیت این بنیاد در استان البرز تعداد نخبگان و مستعدان برتر استان به بیش از ۸۰۰ نفر افزایش داشته است که می توان حدود ۵ درصد این جامعه آماری را از نخبگان و سرآمدان تأثیرگذار در سطوح مختلف بین المللی، ملی و استانی دانست.

از جامعه آماری فوق، حدود ۵۰ درصد افراد در رشته های فنی و مهندسی، ۲۵ درصد در رشته های علوم پایه، ۱۵ درصد در رشته های علوم انسانی و ۱۰ درصد در رشته های پزشکی مشغول به تحصیل یا فارغ التحصیل هستند.

توزیع و گستره متفاوت حوزۀ تخصصی این افراد در رشته های تخصصی مختلف پتانسیل خوبی را برای تعامل و همکاری با دستگاههای تحقیقاتی و اجرایی استان فراهم نموده است.

*حمایت از نخبگان البرزی شامل چه بخش هایی می شود؟

مهمترین وظیفۀ بنیاد ملی نخبگان شناسایی، حمایت و هدایت نخبگان و استعدادهای برتر است. این امر در بخش شناسایی در حوزه های علمی، ادبی، هنری، حوزوی و قرآنی صورت می پذیرد.

افراد با مطالعه آیین نامه ها و شیوه نامه های ابلاغ شده براساس افتخارات و رزومۀ علمی، اجرایی، فرهنگی و ... اطلاعات و درخواست های خود را در سامانه یکپارچه مدیریت و جامع نظام نخبگانی جامع با نام سامانۀ سینا (http://sina.bmn.ir)  ثبت می کنند.

حمایت ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به دو بخش مادی و معنوی تقسیم می شود. از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان می توان به جوایز تحصیلی دانشجویان برتر تحصیلی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری؛ جوایز دانش آموختگان برتر دانشگاهی، جوایز فرهنگی (هدیه ازدواج، ودیعه مسکن، وام مسکن و ...) تسهیلات نظام وظیفه، تسهیلات تجاری سازی اختراعات و طرح های برگزیدگان جشنواره های اختراعات رویش، خوارزمی و شیخ بهایی و ... اشاره نمود. مشروح جوایز و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان در پایگاه اطلاع رسانی این بنیاد به نشانی http://bmn.ir در بخش تسهیلات و حمایت ها قابل مشاهده و دریافت است.

*شاخص ترین موفقیت نخبگان البرزی در سال ۹۷ چه بوده؟

با توجه به اینکه هر فعالیت نخبگانی ارزش خود را دارد این سوال خوبی نیست، معذالک با عنایت به آمار تعداد افراد تحت پوشش، استان البرز در زمرۀ پنج یا شش استان برتر کشور در مصادیق فعالیت های نخبگانی نظیر برگزیدگان برتر کنکور سراسری، المپیاد دانش آموزی برگزیدگان جشنوارۀ معتبر نظیر خوارزمی، رازی و ... قرار دارد.

*چالش های پیش روی نخبگان در البرز چیست؟

مهم ترین چالش و دغدغه در حوزۀ نخبگان بحث اشتغال نخبگان و استفاده صحیح از ظرفیت این عزیزان است است. باید توجه داشت که ورود نخبگان به سیستم دولتی به عنوان کارمند، کمترین تأثیر را در رشد و شکوفایی کشور خواهد داشت.

باید قوانین مدونی برای جذب نخبگان در بخش دولتی، خصوصی و نیز هیات علمی دانشگاه ها و جذب در شرکت های دانش بنیان و ورود آنان به عرصه های مدیریتی کشور مصوب شود. توجه واقعی به نیازهای نخبگان یکی از راه های جلوگیری از خروج استعدادهای برتر از کشور است و باید تاکید کنم که وعده ها در قبال نخبگان نباید شعاری باشد.

در عرصۀ ملی نیز، با توجه به ابلاغ سند راهبردی کشور در امور نخبگان، سایر دستگاه های کشور نیز به عنوان مسوولان اجرا و فرهنگ سازی این سند می بایست در حوزۀ نخبه پروری و نخبه سالاری با بنیاد ملی نخبگان همکاری و تعامل داشته  باشند و نباید بواسطه فعالیت بنیاد ملی نخبگان خود را از عرصه عمل کنار بکشند.

*اهم اهداف بنیاد در سال آینده چیست؟

برنامه های بنیاد نخبگان استانی در سه حیطۀ نظارتی، اجرایی و فرهنگی توسط ستاد تصویب و ابتدای هر سال ابلاغ می شود. نظارت و اجرای آیین نامه های ملی، اهدای تسهیلات و جوایز تحصیلی و اجرای برنامه های مصوب ابلاغ شده اعم از اجرایی و فرهنگی از اولویت های اصلی بنیاد نخبگان استان البرز در سال آینده است.

در وهلۀ اول با جدیت تلاش خواهیم کرد تا با تجربیات کسب شده در سال  ۱۳۹۷، عملکرد بنیاد نخبگان استان را به صورت کیفی و کمی در اجرای برنامه ها و هم در ارایه خدمت به مستعدان و نخبگان استان با رویکرد مثبت بهبود دهیم.

متصل کردن و ارتباط دستگاه های تحقیقاتی و اجرایی استان به نخبگان و ساختن زنجیره ای مستحکم برای رفع نیازهای فناورانه و ارتقای جایگاه علمی و فناورانۀ استان در عرصه ملی و استانی یکی از اهداف مهم بنیاد نخبگان استان البرز در سال آتی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.