«ماریا فرناندا اسپینوزا» تأکید کرد، تصمیم تنها یک کشور درباره جولان منجر به تغییر وضعیت این منطقه نخواهد شد .

رئیس مجمع عمومی: وضعیت قانونی جولان تغییری نمی‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «ماریا فرناندا اسپینوزا» رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگویی با روزنامه قطری «العربی الجدید» به تشریح موضع سازمان ملل درباره اقدام اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه جولان پرداخت.

العربی الجدید از وی پرسید «نظر شما درباره تصمیم ترامپ مبنی بر الحاق جولان به اسرائیل چیست؟ آنهم در زمانی که قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت تأکید می‌کند جولان، سوری و اشغال شده است. آیا این موضوع مجددا در مجمع عمومی مطرح خواهد شد یا اینکه گام‌های دیگری برداشته می‌شود؟»

اسپینوزا پاسخ داد: «به بحث گذاشتن هر موضوعی در مجمع عمومی سازمان ملل باید به درخواست کشورهای عضو صورت بگیرد. در اینجا باید اشاره کنیم قطعنامه‌های موجود در این زمینه معتبر و قانونی باقی خواهند ماند. کشورهای عضو مجمع عمومی (193 کشور از جمله آمریکا) باید به قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت پایبند باشند. تصمیم تنها یک کشور، وضعیت قانونی این منطقه (جولان) را تغییر نمی‌دهد؛ مجمع عمومی نظر خود و کشورهای عضو درباره مسیر قطعنامه‌های موجود را بیان کرده و باید به این قطعنامه‌ها احترام گذاشت.»

وی درباره فلسطین هم گفت: «بارها گفته‌ایم باید به قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه‌های متعدد آن درباره فلسطین و حقوق فلسطینی‌ها احترام گذاشت. معتقدم باید آنچه در توان داریم برای اجرایی کردن این قطعنامه‌ها به کار گیریم. هر اقدام جدیدی (درباره فلسطین) باید از طریق کشورهای عضو صورت بگیرد و من به عنوان رئیس باید به این درخواست‌ها گوش دهم. امیدواریم گفت‌وگوهایی میان طرف‌های مربوطه صورت بگیرد، این به نفع همه به ویژه فلسطینی‌هاست که مدت طولانی رنج کشیده‌اند. قطعنامه‌های ما نشان‌دهنده تمایل بین‌المللی سیاسی و مواضع کشورهای عضو است.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۵ فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر منطقه جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان القنیطره است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و در سال ۱۹۸۲ آن را به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد اما از آن زمان تاکنون قطعنامه‌های سازمان ملل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل جولان را بخشی از خاک سوریه و منطقه اشغال شده خوانده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.