پیکر استاد «جمشید مشایخی» با حضور گسترده علاقه‌مندان از مقابل تالار وحدت به سمت خانه ابدی تشییع شد.

نصیریان: "مشایخی" یکی از ستون‌های پنج‌گانه هنرهای نمایشی ایران بود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مراسم تشییع پیکر استاد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران از تالار وحدت به سمت بهشت زهرا(س) برگزار شد. 

بنا بر این گزارش، مراسم بعد از قرائت قرآن کریم توسط پورزرگری، با پخش موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال هزار دستان و اجرای سیدعباس سجادی آغاز شد.

سجادی در ابتدای این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت کمال سینمای ایران گفت: امروز با پیکری وداع می‌کنیم که خاطرات ماندگاری را برایمان ساخت. هنرمندی که از دل مردم برآمد و برای آنها بازی کرد و همراهشان بود.

در ادامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی دعوت به عمل آمد که صالحی به دلیل بارش باران و طولانی نشدن مراسم از سخنرانی امتناع کرد.

**گیل آبادی: ضایعه فوت جمشید مشایخی برای مردم فراموش نشدنی است

شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر نیز طی سخنانی گفت: پهلوانانی در زمین هستند که نه تنها نمی‌میرند بلکه روز به روز در ذهن مردم زنده‌ترند. ضایعه فوت جمشید مشایخی برای مردم فراموش نشدنی است. آخرین نصیحت وی به مردم این بود که باید قلب خود را بشوییم و به مردم خدمت کنیم. باید در این زمانه سخت یار و یاور مردم باشیم. 

وی ادامه داد: آغاز این بهار دهشتناک با سیل و سفر ابدی این هنرمند همراه بود و خانواده تئاتر به هنرمندی مثل مشایخی می‌بالد و صادقانه به روح بلند او اطمینان می دهد که زبان حق گرای مردم سرزمین باشد و برای پیشبرد اهداف وی از هیچ تلاشی فروگذار نکند. خانه تئاتر همه نصیحت‌ها و توصیه‌های این هنرمند را آویزه گوش خود خواهد کرد.

**راد: مشایخی ۶۴ سال خود را وقف هنر کرد

ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون طی سخنانی گفت: دردانه‌ای دیگر از عالم هنر از میان ما رفت. همه عزیزانمان یک به یک از میان ما می‌روند. آنها عاشق کار فرهنگی بودند و تمام وجودشان را برای کار فرهنگی گذاشتند و مشایخی هم عاشق کارش بود. 

وی ادامه داد: صحنه تئاتر را عاشقانه دوست داشت و همیشه قبل از اجرا صحنه را می‌بوسید. او عاشق ایران بود و زندگی خودش را در ۶۴ سال وقف هنر کرد. عزیزانی که به اینجا آمدند با عشقی آمدند که در این سالها مشایخی به آنها داده بود.

راد بیان داشت: مشایخی در ذهن ما همیشه زنده خواهد بود و ما باید مکان‌هایی را به نام این عزیزانمان نام‌گذاری کنیم. یک رسم خوبی است که سالن های تئاتر به نام این عزیزان نام گذاری می شود اما چرا سالن‌های سینما به نام آنها نمی‌شود؟ و یا خیابان‌هایی که در آن زندگی می‌کردند.

این بازیگر در پایان گفت: جمشید مشایخی همچنان در ذهن ما زنده خواهد بود.

ایرج راد، اصغر همت، برزو ارجمند، علی نصیریان، علی دهکردی، بهمن فرمان آرا و ... از هنرمندان حاضر در این مراسم هستند.

بنا بر این گزارش، این بازیگر پیشکسوت که از بیماری گوارشی رنج می‌برد، در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود و در نهایت ۱۳ فروردین بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

**شاهسواری: مشایخی پر از مهر و صفا بود

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز در بخش بعدی این مراسم گفت: این جمعیت زیاد به ما می‌گوید که مشایخی پر از مهر و صفا بود. مشایخی نان به نرخ روز نخورد و نان به نرخ جگر خورد. 

وی ادامه داد: ماندگاری در هنر این کشور جز با خون جگر حاصل نمی‌شود و ما ریزه‌خواران سفره پر برکت هنر این کشور هستیم. مشایخی از آن دسته افرادی بود که ماه را از آسمان به زمین کشید تا به ما بگوید آسمان و زمین زمانی که یک هنرمند روی زمین است، یکی می‌شوند.

وی افزود: از خانواده وی و پرستارش تشکر می‌کنم که در این سالها در کنار وی بودند و از او مراقبت می‌کردند. آداب و منش او انقدر بزرگ بود که تا سالها در میان ما حضور دارند.

**نصیریان: مشایخی یکی از ستون‌های پنج‌گانه هنرهای نمایشی ایران بود

نصیریان درباره نقش کمال الملک گفت: کاری به برداشت های آقای حاتمی ندارم، اما مشایخی یکی از ستون های پنج گانه هنرهای نمایشی ایران بود. بنابراین وقتی اینها می روند بنایی که برپا کرده بودیم سست می شود که انشاله نسل های بعدی بهتر کار خواهند کرد.
وی ادامه داد: هیچ کس جای جمشید مشایخی را نمی تواند بگیرد. هر کدام از بازیگران ما روال و شکل کار خود را دارد. 
آقای مشایخی علم عشق را از دفتر نگرفت بلکه خودجوش بود و سوای هنر، بسیار به اخلاق پای بند بود.

**جعفری جلوه: رنج مردم رنج جمشید مشایخی بود

در ادامه این مراسم محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما به نمایندگی از اهالی تلویزیون گفت: به نام خداوند جان و خرد همیشه آغاز کلام این مرحوم بود. رنج مردم رنج او بود، سوگ او همزمان است با سوگ هموطنان ما در سیلی که در برخی شهرها آمد.
وی ادامه داد: نقش آفرینی مشایخی در سریال پهلوانان نمی میرند را از یاد نمی‌بریم. در گوش و چشم ما است آخرین تصویر او در ویژه برنامه تحویل سال که گفت حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق ... رحمت خدا بر او باد و از سمت رادیو و تلویزیون به شما مردم عزیز و خانواده وی تسلیت می‌گوییم.

**ارغوان این چه رازی است که هر سال بهار... 

در ادامه نیز حمیدرضا نوربخش (خواننده) قطعه‌ای را در سوگ مرحوم مشایخی خواند.این هنرمند با بیان اینکه مردم ما در ابتدای امسال تعدادی از بستگان خود را در حادثه سیل از دست داده‌اند؛ گفت: بعد از این اتفاق ناگوار هم شاهد فوت آقای مشایخی بودیم. همه مردمی که وی را می شناختند می دانند که چقدر بزرگ و با اخلاق بود و ما باید از این بزرگمرد درس انسانیت و معرفت بیاموزیم.

این هنرمند در سخنی خطاب به جوان‌ها نیز اظهارداشت: می‌خواهم منش مرحوم مشایخی را به جوان‌های کشورم یادآوری کنم. این اواخر در فضای مجازی با برخی کلماتی مواجه می‌شویم که پسندیده نیست و دوست دارم جوان‌های ما و ما از بزرگانی چون مشایخی درس اخلاق بگیرند.

** پدرم جمشید مشایخی سینمای ایران بود

سام مشایخی فرزند مرحوم جمشید مشایخی آخرین سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تشکر از افرادی که به این مراسم آمدند، گفت: نمی‌دانم چرا الان من دارم صحبت می‌کنم چون ذهنم به هم ریخته است و می‌خواهم از مردم کشورم تشکر کنم‌. به خصوص از زمانی که فضای مجازی زیاد شده به پدر من لطف بسیاری داشتند که در این باران به اینجا آمدند.

وی ادامه داد: مطمئنم پدرم خیلی خوشحال است که شکوه این مردم را در تالار وحدت می بیند.

مشایخی ادامه داد: از خانه سینما صندوق پیشکسوتان صداوسیما وزارت ارشاد تشکر ویژه دارم. آقای مسجد جامعی که پشت ما را به خاک مالید و دکتر خال در سازمان بهشت زهرا دوست دارم تقدیر کنم.

وی افزود: همه خیلی دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران است اما من ضمن تقدیر از کمال الملک دوست دارم بگویم پدرم جمشید مشایخی سینمای ایران بود. اگر پدرم بود این شعر را برای شما می خواند: من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان ...

در این مراسم افرادی همچون خانواده استاد جمشید مشایخی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، پیروز حناچی شهردار تهران، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، علی نصیریان، بهمن فرمان آرا، همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، احمد مسجد جامعی، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ، قطب الدین صادقی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد،  هادی مرزبان ،احترام برومند، ابوالفضل پور عرب، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، رضا بنفشه خواه ، رضا ناجی و ... حضور داشتند.

پیکر استاد مشایخی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد. همچنین مراسم ترحیم زنده‌یاد مشایخی روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین ماه ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب، واقع در میدان صنعت، خیابان فرحزادی برگزار خواهد شد.

جمشید مشایخی یکی از ماندگارترین چهره‌های عرصه بازیگری متولد ۶ آذر ۱۳۱۳ در تهران بود و از سال ۱۳۳۶ با نمایش «وظیفه پزشک» فعالیت بازیگری خود را آغاز کرد و با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۱۳۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

او تا به امروز ایفاگر نقش‌های ماندگاری بوده است که از جمله آنها می‌توان به فیلم‌های: گاو، قیصر، شازده احتجاب، سوته‌دلان، خانه عنکبوت، کمال‌الملک، گل‌های داودی، آوار، پدر بزرگ، طلسم، سرب، روز واقعه، خانه روی آب و یک بوس کوچولو و مجموعه‌های: هزاردستان، داستان‌های مولوی، سلطان صاحبقران، امام علی(ع) و پهلوانان نمی‌میرند، اشاره کرد.
 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.