مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: از این گمرک سالانه بالغ بر سه میلیون تن کالا از طریق ناوگان ریلی و جاده ای تبادل می شود.

سنگ اندازی ترکمنستان در راه کامیونهای ایرانی/سیمان در راس فهرست صادرات از مرز سرخس

سید حسن رحیمی زاده در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: یکی از مهمترین دروازه های تجارت ایران با آسیای میانه مرز سرخس است. به همین دلیل این پایانه مرزی مجوز انجام تمام فعالیتهای گمرکی از جمله صادرات، واردات، ترانزیت و تجارت چمدانی را دارد.

وی ابراز داشت: گمرک شهید شوشتری سرخس از فعالترین گمرک های خراسان رضوی است که در آن سالانه بالغ بر سه میلیون تن کالا توسط ناوگان  ریلی و جاده ای تبادل می شود.

رحیمی زاده افزود : ما در مرز سرخس از طریق ترکمنستان با کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان ارتباط داریم که عمده کالاهای صادراتی به این کشورها از طریق ترکمنستان انجام می شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته، صادرات از مرز سرخس از نظر وزنی ۱۶۲ درصد و از نظر ارزشی و ریالی ۱۹۴ درصد افزایش یافته است. این موضوع نشاندهنده رشد صادرات از گمرک سرخس بوده است.

این مقام مسوول اظهار داشت: متاسفانه دولت ترکمنستان با افزایش تعرفه های تردد جاده ای برای کامیون های ایرانی در سال گذشته مشکلاتی را برای مبادلات کالا بوجود آورد و باعث شد که میزان صادرات در این بخش کاهش پیدا کند.

وی افزود: اکنون میزان صادرات کالا با کامیون از مرز سرخس نسبت به دوره های مشابه گذشته در حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است. اما صادرات ریلی به خوبی این خلا را پر کرده است و با توجه به افزایش قابل توجه صادرات در این بخش در مجموع شاهد افزایش صادرات از گمرک سرخس بوده ایم.

رحیمی زاده گفت: افزایش تعرفه های جاده ای ترکمنستان اثر مستقیمی بر کاهش ترانزیت خارجی داشته است. به نحوی که ترانزیت خارجی در سال ۹۶ در حدود یک میلیون و ۶۰۳ هزار تن بوده که در سال گذشته به یک میلیون ۴۹۶ هزار تن رسیده است و ترانزیت خروجی ۶۱۰ هزار تن بوده که به ۳۳۳ هزار تن رسیده است. یعنی به دلیل افزایش تعرفه های ترکمنستان، ترانزیت نیز کاهش معنی داری پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: درسال گذشته بالغ بر ۳ میلیون تن از مرز سرخس تبادل کالا صورت گرفته است. از این میزان در بخش صادرات ۴۲۸ هزار تن به ارزش بیش از ۵۵ میلیون دلار، در واردات ۱۵۷ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ترانزیت ورودی و خروجی بوده است.

مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس اعلام کرد: مصالح ساختمانی بویژه سیمان، پلاستیک جات و محصولات پتروشیمی عمده صادرات و نهاده های دامی، گندم و جو، دانه های روغنی، حبوبات و برنج عمده محصولات وارداتی بوده اند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.