گروه معارف- احمدی - موسسه قرآن و نهج‌البلاغه بیش از یک دهه است که فعالیت خود را زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده است، توسعه مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه از طریق برگزاری مسابقات، همایش‌ها، دوره‌های آموزشی، تربیت حفاظ قرآن و نهج‌البلاغه و ...

 رسانه‌ها در فرهنگ سازی معارف نهج‌البلاغه پیشگام شوند


از جمله فعالیتهایی است که از طریق این موسسه انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این موسسه و همچنین راهکارهای مهجوریت زدایی از نهج‌البلاغه گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین محمد رضازاده جویباری
 پدر (دکترعلی رضازاده جویباری، خردسال ترین حافظ نهج البلاغه) انجام داده ایم.
فعالیت هایی که تاکنون در جامعه در زمینه گسترش نهج‌البلاغه انجام شده است را چطور ارزیابی می‌کنید؟
-درست است که عموم ملتهای اسلامی و غیر مسلمان ان چندان شناختی نسبت به نهج‌البلاغه و معارف والای آن نداشته و هنوز هم ندارند، اما بیش از هزار سال دانشمندان اسلامی تلاش‌های نسبتاً خوبی در شناساندن نهج‌البلاغه به جامعه اسلامی داشته اند که سعی و تلاش آنان مشکور است. شرح‌های خوبی به زبان عربی و فارسی بر نهج‌البلاغه نوشته اند که عمده آنان برای خواص قابل استفاده است، البته در این 10 سال اخیر شروح و ترجمه‌های متنوع و متعددی نگارش شده است، لکن واقعیت مطلب این است حتی در ایران هم اکثریت مردم با نهج‌البلاغه آشنایی چندانی نداشته و با آن مأنوس نیستند.
برای گسترش و اشاعه نهج‌البلاغه در میان مردم بویژه جوانان چه باید کرد؟
-باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در نشستهای تخصصی واحدهای درسی برای دانشجویان را بررسی و تعریف نمایند و با پیگیری از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبیین متون درسی در شناساندن معارف علوی گامهای نخست را بردارند، همچنین در آموزش و پرورش واحدهای درسی برای دانش آموزان پیش‌بینی و تبیین شود، رسانه‌ها نیز در بستر سازی و فرهنگ سازی معارف نهج‌البلاغه پیشگام شوند و به وظیفه خود در این زمینه عمل نمایند.
چه نهادهایی باید معارف نهج‌البلاغه را کاربردی کرده و در اختیار جامعه قرار دهند؟
-بهترین گزینه برای کاربردی کردن معارف نهج البلاغه، استفاده از استادان متخصص در این فن است که عمدتاً در حوزه‌های علمیه هستند، البته مسؤولان فرهنگی کشور، دانشگاه‌ها و نهادهای مسؤول مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی باید احساس نیاز کنند آنگاه بر اساس نیازها کارها را به کار گروه‌های تخصصی محول کنند، سپس در نشستهای تخصصی با کار گروه ها، متون تهیه شده بازخوانی و بررسی نهایی و مصوب شود.
در واقع شما معتقد هستید که نبود مطالعه، بررسی دقیق و شناخت نهج‌البلاغه موجب کاربردی نشدن معارف این کتاب شده است.
- متأسفانه به‌خاطر عدم شناخت به نهج‌البلاغه و معارف بلند و حیاتبخش آن نتوانستیم دردهای فردی و اجتماعی و مشکلات فراوان اقتصادی و فرهنگی را درمان کنیم، آموزه‌های نهج‌البلاغه بیانگر مسائل عینی و ملموس زندگی است، به شرطی که با آن مانوس شویم و در آن تفکر کنیم و در مقام عمل در رفتار و کردارمان پیاده کنیم.
همگی بر این عقیده هستیم که نهج‌البلاغه و کلام امیر مؤمنان در کشور شیعی ایران غریب است، چه حرکتی باید در بین مسؤولان و مؤسسات فرهنگی صورت بگیرد تا این مهجوریت از نهج‌البلاغه برداشته شود؟
-اگر قرار باشد نهج البلاغه،از غربت و مهجوریت در بیاید،ابتدا باید مسؤولان فرهنگی کشور،با نهج‌البلاغه و معارف الهی آن آشنا شوند تا به نیاز عموم مردم و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف واقف شوند و بدانند نهج‌البلاغه کتاب چگونه زیستن، چگونه اندیشیدن، چگونه در پیچ و خم‌های زندگی با مشکلات کنار آمدن و چگونه از نعمتهای گسترده برای زندگی دنیا و آخرت استفاده کردن است. پس یکی از راهبردها، شناخت مسؤولان کشور از نهج‌البلاغه است و به تبع آن برنامه ریزی دقیق و صحیح برای شناخت عموم مردم در سطوح مختلف یا نهج‌البلاغه است. البته نقش رسانه ها، آموزش و پرورش، حوزویان، دانشگاهیان و مراکز و مؤسسات قرآنی در نشر و ترویج معارف علوی بر کسی پوشیده نیست. همه آنان باید در بستر سازی و فرهنگ سازی معارف والای نهج‌البلاغه از یکدیگر سبقت گیرند تا این کتاب ارزنده که مطالب آن از سرچشمه وحی مایه گرفته و از زبان قرآن ناطق جاری و صادر شده، بتدریج در دل و جان و زندگی مردم سرایت کند.
شما یکی از کسانی هستید که با تاسیس موسسه قرآن و نهج‌البلاغه در راه رفع مهجوریت از نهج‌البلاغه گام برداشتید. برای حسن ختام این مصاحبه از فعالیت‌های خود در این زمینه بگویید.
- از سال 1380 در ارتباط با قرآن و نهج‌البلاغه شروع به فعالیت کردیم که دفتر مرکزی آن در قم مستقر است و بیش از 200 شعبه و نمایندگی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. علت این تصمیم هم حدیث ثقلین است.رسول خدا مکرر مسلمانان را به قرآن و عترت ارجاع می‌دادند و در واپسین لحظات عمر شریف شان نیز به پیروی از قرآن و اهل بیت(ع) تأکید کردند. نهج‌البلاغه میراث با ارزش امیربیان و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)است لذا این موسسه فعالیت خود را پیرامون قرآن و نهج‌البلاغه قرار داده است.
در همین راستا شش دوره مسابقه ملی حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه را برگزار کرده ایم.
آقای رضازاده!برای برگزاری این مسابقات آن هم در سطح ملی به بودجه کلانی نیاز است، عموما بودجه‌های موسسه شما از کجا تأمین می‌شود؟ آیا مسؤولان امر شما را در توسعه مفاهیم نهج‌البلاغه یاری می‌کنند؟
- ما هنوز ردیف بودجه ای در این خصوص نداریم و پیگیری مکرر نمودیم، اما هنوز به نتیجه مشخص نرسیدیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.