نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: آستان قدس رضوی مهمترین نماد دگرگون‌سازی انقلاب اسلامی در کشور است.

آستان قدس رضوی مهمترین نماد دگرگون‌سازی انقلاب اسلامی در کشور است
به گزارش قدس آنلاین ، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امشب در مراسم تکریم و معارفه تولیت آستان قدس رضوی، با اشاره به قرائت متن حکم انتصاب تولیت آستان قدس از جانب رهبر معظم انقلاب توسط مسئول دفتر ایشان، اظهار داشت: ضمن استفاده از افاضات گهربار برحسب اخلاص‌مندی ایشان در بیانشان به ساحت امام هشتم(ع)، حکم رهبری به‌ وسیله ایشان ارائه شد و این مسئولیت عزیز و عظیم را به برادر بزرگوارمان حضرت حجت‌الاسلام والمسلین مروی رسمیت بخشیدند.

وی آستان قدس رضوی را مظهر دگرگون‌سازی انقلاب اسلامی در کشور و نظام دانست و ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب مقدس اسلامی، این نهاد مقدس به یک دگرگونی شگرف و عمیقی نائل شد، تشکیلاتی که جزو دربار شاهنشاهی بود و امکاناتی که در شکل نذورات و موقوفات در استخدام عداوت، دشمنی، اهانت و مقابله با وجود اقدس امام رضا (ع) بود، در جایگاه رفیع خودش که نهاد خدمت و ارادت ولایتمدارانِ است، قرار گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به بیان خاطره‌ای از پدرشان در باب سوءاستفاده خاندان ستم‌شاهی از آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: مرحوم پدر من که از علمای شهر بود، می‌فرمودند در دوران نظام ستم‌شاهی، شهناز دختر شاه به مشهد آمد و در هتل هما سکونت کرد؛ در یک روز هنگام عصر به متل توریست توس که در آن زمان یک قمارخانه در بیرون شهر بود، رفت، قماربازی کرده بود، مبلغ بسیاری بدهکار شده بود، کارپرداز مالی آستان قدس با او رفته بود و تمام باخت او را چک صادر کرده بود، این در همین سال‌های سلطه نظام ستم‌شاهی در این کشور و آستان بود.

آیت الله علم الهدی تحول آستان قدس و پس گرفتن آن از دست نظام ستم‌شاهی را نخستین دگرگونی آستان قدس رضوی دانست و افزود: انقلاب مقدس اسلامی درنتیجه ایثارگری و خون شهدای مخلص، اولین دگرگونی خود را در این آستان مقدسه نشان داد که آن وضعیت از بین رفت، یک شخصیت عالم، فقیه، عابد و زاهد آن‌هم در توان مدیریت بالا و ظرفیت مجاهده فوق‌العاده، مسؤولیت اینجا را به دست گرفت، آن روز تمام بیوتات آستان قدس 3 هکتار بود و امروز بر حسب این مدیریت و مجاهدت عظیمی که طی 38 سال تولیت مرحوم آیت‌الله طبسی انجام‌گرفته، بیش از 53 هکتار است.

وی تصریح کرد: علاوه بر تحولاتی که وضع نذورات، موقوفات و برنامه‌های مختلف آستان قدس، توسعه‌هایی که ایشان ایجاد کردند؛ نظر رهبری بر این بود که آستان قدس در آن عرصه‌ای که ارتباط تنگاتنگ باشخصیت وجود اقدس امام هشتم دارد، توسعه پیدا کند؛ حضرت آیت‌الله رئیسی به‌عنوان یک عنصر مجرب 30 ساله‌ای که در بحران‌های مختلف امنیتی و قضایی کشور مدیریت و ظرفیت بالای خودشان را نشان دادند، به‌عنوان خادم این حریم مطهر انتخاب کردند، رسالت و مأموریتی که برای ایشان صادر شد، ایجاب می‌کرد توسعه عظیم تشکیلاتی در مسیر جریان وابسته به امام هشتم که جریان رأفت، علم و حکمت و سازندگی امام هشتم هست پیدا کند.

آیت الله علم الهدی به خدمات گسترده آستان قدس رضوی در دوره مسئولیت آیت‌الله رئیسی به‌عنوان تولیت این آستان مقدسه اشاره و خاطرنشان کرد: طی سه سال دوران مسئولیت ایشان، پهنه تشکیلاتی و توسعه تشکیلات آستان قدس در عرصه‌های فرهنگی و علمی فوق‌العاده بود به‌صورتی که آستان قدس را به نقطه بالای مرجعیت علمی رساند؛ با اضافه شدن چند معاونت، بنیاد سلامت، معاونت علمی، سازمان فرهنگی و تقویت سازمان اقتصادی، مسؤولیت آستان قدس از حریم حرم تجاوز کرد و به‌صورت فراگیر، همه کشور را فراگرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری، توسعه خدمات آستان قدس در کشور را معلول تأسیس دفاتر استانی آستان قدس رضوی دانست و اظهار کرد: با تأسیس دفاتر آستان قدس رضوی در کشور، شاهد توسعه خدمات عظیم و پر پهنه خادمیاران به‌عنوان خدمت به حرم مطهر هستیم که در این قالب، برکات فرهنگی، خدمتی و موقعیت‌های مختلف فراگیر شد.

وی مهم‌ترین اقدام آستان قدس رضوی را محرومیت‌زدایی بیان کرد و گفت: از همه بالاتر، مسئله محرومیت‌زدایی است که از مأموریت‌های آیت‌الله رئیسی بود، این اقدامات از استان‌های خراسان گذشت و محرومان کشور در بیشتر نقاط محروم خیز را تحت‌الشعاع قرار داد.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: توسعه خدمات آستان قدس رضوی به سراسر کشور و فراتر رفتن این خدمات از حوزه حریم مطهر به همه کشور، دگرگون‌سازی دومی بود که در آستان قدس رضوی شکل گرفت.

وی ضمن تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلیمن مروی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی، بیان کرد: امیدواریم با خدمات ارزشمند برادر بزرگوارمان، جناب آقای مروی نیز شاهد توسعه فراتر از آنچه صورت گرفته است باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین مروی برای این موقعیت، از عنایات و توجهات خاصه مقام معظم رهبری بود، یک ظرفیت بالای مدیریتی در دفتر مقام معظم رهبری که مدیریت روحانیت کشور، مدیریت ارتباطی تمام حوزه‌های علمیه، مدیریت اجرایی حوزه‌های علمیه کشور بعلاوه مدیریت ارتباطی رهبر معظم انقلاب با بیوتات مراجع را متحمل بوده‌اند، انتخاب‌شده‌اند.

وی اضافه کرد: انتخاب مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه به توجه بالا و عنایت خاصه ایشان اشاره دارد، ما را نیز امیدوار می‌کند که با حفظ و تداوم فعالیت‌ها و آثار پربرکت جناب آقای رئیسی، شاهد دگرگونی سومی در این نهاد مقدس باشیم و این خدمات، توسعه و فراگیری بیشتری داشته باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: رهبری دو اقدام فرمودند و دو اقدامشان مصداق آیه 54 سوره مبارکه نساء است؛ طبیعی است شخصیت با  ظرفیت جناب آقای مروی مصداق این آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا...» است که رهبری به‌عنوان حجت امام زمان بالاترین امانت که آستان قدس رضوی است را به اهلش واگذار کردند.

وی به انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضاییه نیز اشاره کرد و گفت: نکته دومی که در این آیه وجود دارد، «وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ...»، برای حاکمیت بین مردم و اجرای عدالت سراسری در عرصه نظام نیز جناب آقای رئیسی انتخاب شدند تا جمله دوم آیه شریفه تحقق پیدا کند.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: انتخاب ایشان نیز به‌عنوان رئیس قوه قضاییه در حقیقت اشاره‌ای به حکمت رهبری دارد که در آغاز گام دوم انقلاب با انتخاب ایشان برای مهم‌ترین قوه از قوای سه‌گانه کشور، نظر رهبری این است که در پیشرفت نظام و در توسعه انسانی این کشور و نظام، گامی بزرگ برداشته شود.

وی یادآور شد: وظیفه داریم از همه توجهات، حکمت‌ها و عنایات رهبری تشکر کنیم هرچند آنچه ایشان انجام دادند، تحقق عینی حجیت یک حجت امام زمان برای ماست که قریب به 30 سال این حکمت، هم توسط مردم مشاهده‌شده و هم دنیا ناظر این حکمت عظیم در عرصه مدیریت‌های بالایی است که نمونه‌اش را در رهبری‌های جهان دنیا سراغ ندارد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.