شیخ تیم بن حمد آل ثانی طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه نشست مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس در دوحه، اظهار داشت که دخالت‌های خارجی موجب تشدید بحران در سوریه شده است.

امیر قطر: دخالت‌های خارجی بحران سوریه را تشدید کرد

به گروه بین الملل قدس آنلاین، «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر، عصر دیروز طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه یکصد و چهلمین نشست مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس در دوحه، گفت: «مسائل مهم و داغی در منطقه ما وجود دارد که دیگر عوامل محلی در حل و فصل آنها موثر نیست همانند مسائلی که در سوریه، یمن و لیبی روی داد.»

شیخ تمیم افزود: «با این‌که من نظام‌ها و قدرت‌های محلی را از مسئولیت این اوضاع تبرئه نمی‌کنم ولی مداخله بین‌المللی یا منطقه‌ای در این مرحله مهم‌تر است. اگر کشورهای منطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ به مسئولیت خود عمل، و به سمت تغییر مسالمت‌آمیز و ایجاد راه‌حل‌های سیاسی حرکت می‌کردند، بسیاری از رنج‌ها و دردهای این ملت‌ها التیام می‌یافت.»

وی در ادامه گفت: «همه ما می‌دانیم که هیچ عدالتی بدون حاکمیت قانون وجود ندارد، ولی متاسفانه بسیاری به حاکمیت قانونِ بدون عدالت اعتقاد دارند. همین مسئله از مهم‌ترین منابع سیاست‌هایی است که قانون را در خدمت نظام حاکم و یا منافع گروه مشخصی در جامعه قرار می‌دهد و باعث احساس ظلم، نگرانی‌ها و بی‌ثباتی می‌شود.»

امیر قطر هشدار داد: «در سطح منطقه و جهان خطر عقب‌گرد نقش قوانین بین‌المللی در روابط میان کشورها، غلبه کردن قدرت و زور بر آن، و تبدیل شدن قوانین بین‌المللی فقط به سلاح ضعیف‌ترها افزایش می‌یابد در حالی‌که این سلاح نمی‌تواند به آنها در مقابل وتوی کشورهای قدرتمند در شورای امنیت یا حمایت قدرتمندها از ناقضان حقوق بشر و کسانی‌که با زور اراضی دیگران را اشغال می‌کنند، کمک کند.»

وی خاطرنشان کرد: «یکی از این نمونه‌ها اعتراف ابرقدرت جهان به الحاق قدس و پیوستن جولان به اسرائیل است.»

طبق این گزارش، دوحه از روز جمعه میزبان نشست‌های یکصد و چهلمین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس است که هیئت‌های پارلمانی از ۱۴۹ کشور در آن حضور دارند. این نشست‌ها تا ۱۰ آوریل جاری( ۲۱ فروردین) ادامه خواهد داشت.

قطر پیش از این بارها، دولت سوریه و به‌ویژه شخص «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه را مسئول اصلی تشدید بحران ادامه‌دار در این کشور ادعا می‌کرد و اسد را به دست داشتن در قتل صدها شهروند سوری و استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه آنها متهم می‌کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.