روزنامه "ینی شفق" ترکیه با انتقاد از مواضع «دونالد ترامپ» در قبال رژیم صهیونیستی و نفوذ لابی‌های این رژیم در سیاست خارجی آمریکا نوشته که راهبرد ریاست جمهوری او به «اول اسرائیل و بعدا آمریکا» تبدیل شده است.

روزنامه ترکیه‌ای: راهبرد ترامپ به "اول اسرائیل و بعدا آمریکا" تبدیل شده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک روزنامه ترکیه‌ای در یادداشتی به حجم نفوذ لابی رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی آمریکا به ویژه در مسائل مربوط به منطقه غرب آسیا و آغاز مخالفت‌ها در میان مردم آمریکا درباره این نفوذ پرداخته و درباره رئیس‌جمهور این کشور نوشت: ریاست جمهوری دونالد ترامپ به "اول اسرائیل و بعدا آمریکا" تبدیل شده است».

«ینی شفق» در این یادداشت نوشت: «یکی از اصلی‌ترین شعارهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ شعار "اول آمریکا" بود اما ریاست جمهوری ترامپ در مسیر "اول اسرائیل و سپس آمریکا" گام برداشته است».

روزنامه ترکیه‌ای با تاکید بر اینکه نفوذ «لابی اسرائیل» در کنگره آمریکا قوی‌تر از گذشته است، تصریح کرد: «اکنون وابستگی سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا به منافع اسرائیل به سطحی نگران‌کننده رسیده است. ارجاع دادن به منافع اسرائیل در هر مساله‌ای از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران گرفته تا خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، دیگر دارد به موضوعی قدیمی تبدیل می‌شود».

نویسنده این یادداشت در ادامه به اقدام اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب طرح پایان حمایت این کشور از حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن اشاره کرد. این طرح که با ۲۴۷ رأی مثبت در برابر ۱۷۵ رأی منفی به تصویب رسیده، برای تایید نهایی به کاخ سفید ارسال می‌شود تا به امضای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برسد اما با توجه به مخالفت کاخ سفید با این طرح، انتظار می‌رود که ترامپ این مصوبه را وتو کند.

در یادداشت ینی شفق آمده است: «مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی را برای توقف حمایت نظامی از عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن تصویب کرد اما "لابی"(رژیم صهیونیستی) بار دیگر برای عدم تبدیل شدن این طرح به قانون دست به کار شد. لابی استدلال می‌کند که اگر آمریکا حمایت خود را از سعودی‌ها در یمن متوقف کند، اسرائیل متضرر خواهد شد. از این رو، جمهوری‌خواهان حامی اسرائیل پیشنهادی برای تغییر متن طرح ارائه دادند و اعمال تحریم علیه شرکت‌هایی حامی جنبش "بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم" را به آن اضافه کردند».

این روزنامه می‌افزاید: «دموکرات‌های حامی اسرائیل از این ابتکار عصبانی شدند. اعضای دموکرات (در کنگره) تاکید کردند که جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم و یمن، دو موضوعی هستند که باید جداگانه درباره آنها بحث شود و جمهوری‌خواهان را به فریبکاری سیاسی متهم کردند. جمهوری‌خواهان هم در پاسخ به دموکرات‌ها، تلاش کردند به دموکرات‌ها با این ادعا که آنها "ضد یهودی" هستند، فشار بیاورند. بر همین اساس، ایلهان عمر نماینده دموکرات (کنگره) به خاطر انتقاد از "لابی اسرائیل" به عنوان "ضد یهود" اعلام شد. این اقدامات تحریک‌آمیز موفق ظاهر شد و «پاتریک دبیلو کارلینیو»، طرفدار افراطی ترامپ، ایلهان عمر را به مرگ تهدید کرد، کسی که بعداد در نیویورک بازداشت شد. گزارش شده که او در بازجویی‌ها خود را یک میهن‌پرست حامی ترامپ خوانده است».

از نظر این رسانه ترکیه‌ای، «جمهوری‌خواهانی که دموکرات‌ها را به متمایل شدن به سمت مواضع "ضد یهودی" متهم می‌کنند، درصدد آن هستند که رای‌دهندگان یهودی لیبرال را در انتخابات ۲۰۲۰ به سمت خود بکشانند. البته رای‌گیری درباره جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم به شکست انجامید».

ینی شفق ادامه داد: «یکی از رهبران تلاش‌ها برای افزودن متمم درباره (جنبش) بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم به طرح مدنظر درباره یمن، «مایکل مک کال» عضو ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است. از نظر مک کال که به داشتن روابط نزدیک با "لابی اسرائیل" شهرت دارد، متن پیشنویس درباره یمن یک متن "حمایتی از ایران و حوثی" است. «استنی هویر» رهبر اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا ضمن تاکید بر اینکه او هم حامی اسرائیل و شدیدا مخالف جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم است، جمهوری‌خواهان را به استفاده از اسرائیل به روش‌های حزبی‌گرایانه متهم کرد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «این روزها، موضوع مورد بحث در رسانه‌های آمریکایی این است که ساخته شدن یک راکتور هسته‌ای در عربستان سعودی در مرحله نهایی است. لابی اسرائیل با این موضوع که دولت ترامپ اجازه انتقال انتقال فناوری هسته‌ای به سعودی‌ها را بدهد، مخالفت کردند. سناتورهای حامی اسرائیل و اول از همه «مارکو روبیو» خواستار تحقیق درباره حمایت هسته‌ای (همکاری هسته‌ای آمریکا) با سعودی‌ها شدند. اسرائیل خواهان دسترسی سعودی‌ها به فناوری هسته‌ای حتی در سطوح ایران هم نیستند. جمهوری‌خواهانی که حامی حمایت آمریکا از سعودی‌ها در یمن هستند، هم با استناد به امنیت اسرائیل، مخالف راکتور (هسته‌ای) سعودی هستند».

ینی شفق در پایان این یادداشت می‌نویسد: «آمریکایی‌ها درباره این حقیقت که از سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا برای نفع رساندن به اسرائیل استفاده می‌شود، دارند سوال می‌کنند. جوانان آمریکایی دارند از اینکه درباره هر اقدامی به موضوع امنیت اسرائیل ارجاع داده می‌شوند، خسته و کلافه می‌شوند».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.