سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه مشکلات ناشی از سیل در استان ما کمتر از سایر نقاط کشور بوده است، گفت: طولانی شدن خشکسالی‌ها، مردم و بخصوص مسئولان را نسبت به بروز حوادث سیل غافلگیر کرد.

 شناسایی و لایروبی مسیل‌ها و رفع تجاوزات حریم رودخانه‌ها

وحید قربانی در گفت‌وگو با قدس افزود: این غافلگیری به دلیل آن بود که مردم باور نمی‌کردند مسیل‌هایی که در معابر درون شهری یا در بیابان و در کنار مزرعه یا در حاشیه رودخانه‌ها که ساخت و سازهایی را انجام می‌دهند یک روزی دچار آسیب‌های ناشی از سیل‌های ۵۰ یا ۱۰۰ ساله شوند. وی تصریح کرد: در سطح استان خراسان رضوی رودخانه‌های اصلی بویژه در بافت شهرها یا مناطق حاشیه‌ای به دلیل اجرای دیوار ساحلی در گذشته و لایروبی آن‌ها مشکلات کمتری ناشی از سیل داشتیم، بویژه در سطح شهر مشهد رودخانه کشف‌رود که در سال‌های گذشته ساماندهی آن انجام شده بود توانست مشکلاتی که ممکن بود برای شهر مشهد رخ دهد با اقدام‌های پیشگیرانه مانع بروز سیل شود. وی ادامه داد: شناسایی مسیل‌ها، لایروبی آن‌ها و رفع تجاوزات حریم و بستر رودخانه جزو اولویت‌های مهم استان در سال جاری است و دستورعمل‌هایی نیز به دستگاه‌های دولتی برای پیشگیری از وقوع سیل داده شده است.

  حمایت از طرح‌های آبخیزداری

همچنین سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی استانداری از طرح‌های آبخیزداری برای کاهش مخاطرات سیل حمایت می‌کند. دکتر وحید قربانی در حاشیه بازدید از طرح آبخیزداری روستاهای جمعاب و فریزی با اعلام این مطلب گفت: قرار است در سال جاری، دستگاه‌های اجرایی با محوریت اداره کل منابع طبیعی طرح‌های آبخیزداری را در رودخانه‌های منشعب از رشته کوه‌های بینالود و هزارمسجد و دیگر رودخانه‌های اصلی استان به اجرا درآورند. وی که توسط مدیران کل منابع طبیعی و مدیریت بحران استان همراهی می‌شد، در ادامه اظهار کرد: طرح آبخیزداری جمعاب و فریزی حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب را به دشت مشهد و منابع آبی آن از جمله چاه‌ها و قنوات تزریق می‌کند و ارزش آب این دشت را ارتقا می‌دهد. دکتر قربانی افزود: این طرح تا ۲۰ مترمکعب در ثانیه از آورد سیل کشف‌رود را کاهش می‌دهد و احتمال بروز سیل و خرابی‌های ناشی از آن را به حداقل میزان ممکن می‌رساند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.