رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارتخارجه گفت: در کنار تمام خرابی‌ها و از بین رفتن جان و مال مردم، تجارب جدید و جالبی از نوع برخورد کشورها نسبت به حادثه سیل در ذهن ایرانیان ثبت خواهد شد.

کمک‎های نقدی به سیل زدگان با سد تحریم مواجه شده

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجهدر خصوص سطح کمک کشورهای خارجی به سیل زدگان در ایران با توجه به حجم بالای خسارات ناشی از سیل در کشورگفت: سیل اخیر در ایران در واقع اتفاقی مخرب و با خسارات بسیار بالا و غیر قبل انتظاری بود که تعداد زیادی از استان‌های کشور را دربر گرفت.

وی ادامه داد: این سیل در ۵ استان کشور خسارات سنگینی را به بار آورد که اصولا با این حجم و وسعت کم نظیر است دوره‌های زمانی این گونه سیل‌ها در برخی استان‌ها هر چند صد سال یک بار بوده است، به عنوان مثال در استان گلستان طی ۳۰۰ سال اخیر وقوع چنین سیلی سابقه نداشته است و یا در لرستان هم سیلی با چنین شدت و حدتی و میزان خسارت کم سابقه و احتمالا شبیه ان در چند صد سال پیش بوقوع پیوسته است. اما در رابطه با امداد رسانی و مقابله با خطرات و خسارات این سیل و سرعت و قدرت تخریبی ان جمهوری اسلامی با توجه به توانمندی‌های بومی و امکانات اولیه خود به صورت رسمی از مجامع بین المللی درخواست کمک نکرده است.

قاسمی تصریح کرد:ایران با توجه به توانایی خود درهمیاری و یک همبستگی تمام عیار برای توقف و یا کاهش خسارت از طرق مختلف اقداماتی را به عمل آورده است و با توجه به توان داخلی و در دسترس به صورت رسمی و علنی درخواست نیاز و کمک از مجامع بین المللی برای حادثه ناگوار اخیررا نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه با توجه به عرف حاکم بر جامعه بین الملل و روابطی که میان کشورها، دولت‌و ملت‌ها وجود دارد دراین گونه موارد کشورها سعی می‌کنند به صورت حتی سمبلیک هم که شده روحیه همبستگی، همکاری و همیاری خود را در ارسال کمک‌ها نشان دهند افزود:از این منظر ما شاهد ان بودیم که علاوه بر پیام‌هایی که از جانب مقامات بسیاری از کشورهای جهان در همدردی با ملت و دولت ایران و همچنین خانواده بازماندگان و قربانیان خسارات ناشی از سیل ارسال شد، برخی کشورها اقدام به ارسال کمک‌های امدادی، بشردوستانه و اضطراری نیزداشته اند.


*هیچگونه کمک نقدی تاکنون توسط هلال احمر دریافت نشده است

این دیپلمات ارشد کشور در خصوص جزییات بیشتر کمک‌ها گفت: در میان کمک‌های کشورهای همسایه شاهد کمک دولت کویت بودیم که در ظرفیت نسبتا خوبی برای کمک به سیل زدگان محموله‌هایی ارسال کرد و همان طور که خودشان گفتند این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

قاسمی ادامه داد: البته کمک‌هایی غیرنقدی دیگری نیز از جانب ترکیه و روسیه نیز دریافت شده است و برخی کشورهای همسایه نیزبرای ارسال کمک، طی تماس‌هایی اعلام آمادگی کردهاند.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: البته از برخی کشورهای اروپایی مانند سوئیس و آلمان نیز شاهد ارسال کمک‌هایی بودیم و برخی کشورها مانند فرانسه نیز اعلام کردند کمک‌هایی را ارسال خواهند کرد؛ که البته تمام این کمک‌ها غیرنقدی و در قالب دستگاه‌های تصفیه اب، ساکشن، پتو، چادر و. می‌باشد.

وی تصریح کرد:تعدادی از کشورهای آسیایی و غیر آسیایی نیز ضمن تماس با طرف ایرانی خواستار اعلام اقلام مورد نیاز ایران و هلال احمر شده اند که البته تاکنون توسط آن‌ها محموله و یا اقلامی دریافت نشده است

*کمکهای نقدی  به سیل زده گان با سد تحریم مواجه شده است

این دیپلمات ارشد کشور در خصوص انجام کمک‌های نقدی به سیل زدگان از جانب کشورهای خارجی نیز تاکید کرد که هیچگونه کمک نقدی تاکنون توسط هلال احمر دریافت نشده است. البته شنیده شده است برخی کشورها اعلام کردند که کمک‌های خود را به صورت نقدی در اختیار صلیب سرخ جهانی قرار می‌دهند که آن‌ها بتوانند این کمک‌ها را به هلال احمر جمهوری اسلامی تحویل دهند، اما شاهد آن بودیم و هستیم که به دلیل ایجاد اخلال وفشارهای آمریکا روی سیستم بانکی مرتبط با ایران امکان ارسال کمک‌های نقدی از جانب صلیب سرخ جهانی و یا حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور و دیگر شهروندان به هلال احمر وجود ندارد وبنا به اطلاعات موجود حساب‌های بانکی هلال احمرکشورمان بخاطر تحریم‌های ظالمانه امریکا مسدود و با محدودیت‌های تحریمی مواجه است.

* تحریم های ظالمانه علیه ایران، سنگ محک جامعه جهانی در تغییر سازوکار کمک به کشورهای دچار بلایای طبیعی و تحریم است

 سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه اتفاق رخ داده ملاک دقیقی است که جامعه جهانی در محک آزمایش آن قرار گرفته است گفت: این اتفاق آزمونی است که جامعه جهانی باید به آن توجه کند و بداند تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های سلطه جو به ویژه در شرایطی که یک کشوراز یک طرف با مسائل، مصائب و بلایای طبیعی مواجه می‌شود و از سوی دیگر با کارشکنی‌های یک کشور زیاده خواه برخورد می‌کند تا چه اندازه می‌تواند غیرانسانی تلقی شود و برای جلوگیری از این روند و اقدامات ناعادلانه باید ساز و کارهای دیگری در عرصه جهانی برای مقابله با این اقدامات ضد بشری طراحی و تعریف شود. براین اساس سازوکارهای فعلی در این گونه مواقع ظاهرا کارساز و نتیجه بخش نخواهد بود.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارتخارجه در خصوص لیست کشورهایی که تاکنون در قبال حادثه سیل به جمهوری اسلامی کمک کرده اند گفت: تا این لحظه کمک‌هایی از کویت، سوئیس و آلمان دریافت کردیم و ترکیه و روسیه نیز کمک‌های خود را به برخی مناطق سیل زده ارسال کرده اند، اما مجددا تاکید می‌کنم که این نوع کمک‌ها قبل از آنکه بهای مادی داشته باشد اقدامی سمبلیک و نمادین در نشان دادن روحیه همکاری و همبستگی میان ملت‌ها و دولت هاست ونهایتا جامعه و مردم ما با توجه به تجاربی که از دوران‌های سخت گذشته داشته اند و اتکایی که به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوددارند منتظر این نوع کمک‌ها نخواهند ماند. اگر چه با احترام تمام و نگاهی ستایش آمیز به این گونه کشورها توجه و اقدام انسانی آنان را در حافظه تاریخی خود برای سالیان دراز بخاطر خواهند سپرد. 

قاسمی یادآور شد: جامعه ایرانی از همان روزهای نخست جاری شدن سیل در منطقه گلستان و لرستان با تمام توان، خود را با استفاده از ظرفیت‌های بومی و امکاناتی که داشته به ویژه همدلی و همزبانی میان ارگان‌های مختلف کشور اعم از نیروهای مسلح و دولت این حادثه را تبدیل به نوعی از همکاری و همدلی میان مردم و مسئولین کرده است، تا نهایتا برای کاهش این خسارات، اقدامات مناسب و به جایی صورت پذیرفت و علی رغم نگرانی‌هایی که ازوسعت حادثه و خسارات بسیار در برخی مناطق پیش بینی می‌شد، شاهد یک نوع مدیریت نسبی مطلوب در بحث جلوگیری از خسارات بیشتر این سیل مخرب به ویژه در استان خوزستان بودیم.

وی گریزی به نحوه مدیریت بحران در استان خوزستان زد و یادآور شد: با توجه به تجاربی که از سیل اخیر لرستان و گلستان به دست آمد، تاکنون به طور هوشمندانه‌ای بحث سیل و آبی که از سایر استان‌ها به سمت استان خوزستان در حرکت بود مدیریت و مهار شده است. 

رئیس مرکز دیپلماسی وزارت خارجه در خصوص اینکه آیا کشورهای دیگر تجهیزات پیشرفته‌ای برای مهار سریع‌تر سیل در اختیار کشورمان گذاشتند یا خیر؟ گفت: همان طور که گفتم جمهوری اسلامی عمدتا اتکای خود را به امکانات داخلی گذاشته وعمدتا گاهی کمک‌هایی که از خارج از مرزها می‌رسد بیشتر جنبه سمبلیک دارد و تارسیدن این کمک‌ها مردم منطقه، دولتمردان و سازمان‌های ذیربط اعم از نیروهای مسلح و هلال احمر از امکانات و ابزارهای خود برای مهار حادثه استفاده کردند و چشم انتظار کمک سایر کشورها نماندند؛ که این از نقاط قوت و ناشی از روحیه و فرهنگ ایرانیان است.

*سیل ویرانگر هم نتوانست چراغ انتشار نشریات در تعطیلات نوروز را روشن کند
البته متاسفانه در ایام این بارش ها، رسانه‌های کشور بیش از دو هفته در تعطیلی مطلق قرار داشتند و این سیل ویرانگر هم عاملی برای انتشار ان‌ها در این ایام نشد و شاید یکی از نقاط ضعف کار واگذاری انتشار اخبار به جهان مجازی و آکنده از نوعی آنارشیسم خبری بود که تا حدی با اخبار متناقض موجب سرگیجه شهروندان در ایام تعطیلات نوروزی بود.

*سیل تجربه جدید و جالبی از شناخت کشورها در ذهن ایرانیان ثبت کرد/ گرفتاران چنبره رژیم اشغالگر قدس با دروغ های تازه دوباره هویت خود را به ملت ایران نشان دادند

البته در کنار تمام این خرابی‌ها و از بین رفتن جان و مال مردم، تجارب جدید و جالبی از نوع برخورد کشورها نسبت به این حادثه در ذهن ایرانیان ثبت خواهد شد و آنها دوباره شناخت دقیق تری از سیاست‌های مزورانه و دروغ پردازی‌های آنانی که امروز در چنبره منافع نامشروع اشغالگران قدس گرفتارند، پیدا نمودند.

*دستگاههای تصفیه و ساکشن آب از جمله کمکهای کشورهای اروپایی به سیل زده گان محسوب می شود

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که در خصوص این کمک‌ها مهم است قبل از آنکه مادی باشد معطوف به کمک‌های خاص و ویژه است. به عنوان مثال دولت سوئیس در ارسال دو دستگاه تصفیه آب برای بخش‌های سیل زده که هر کدام چیزی حدود یک تن وزن دارد و می‌تواند آب آشامیدنی را برای بیش از ده هزار نفر تصفیه کند، اقدامات خوبی انجام داده است و یا آنچه فرانسوی‌ها مطرح کردند در خصوص بحث ارسال نوعی دستگاه ساکشن آب و دستگاه‌هایی که می‌تواند برای تخلیه سریع‌تر آب کمک کند موضوع قابل اهمیتی است، چون در برخی مناطق که با انباشت سیلاب روبه رو هستیم و امکان باز کردن مسیر عبور آب وجود ندارد چاره‌ای نیست جز آنکه به کمک این دستگاه‌ها تخلیه آب هر چه سریعتر صورت پذیرد.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.