۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
کد خبر: 651031

این روزها انقدر سخن از سیل و سیلزدگان به میان امده که کمتر کسی خاطرش میاید که سال گذشته گرفتار خشکسالی بودیم ، خشکسالی که دربرخی مناطق کشور نزدیک به دو دهه ادامه داشت وسال گذشته به اوج خودرسیده بود.

باران ونکاتی که نباید فراموش کرد

امسال خوشبختانه میزان بارشها از ابتدای سال زراعی –مهرماه- تاکنون خوب بوده است ودرکشور به دوبرابر و برخی مناطق به چند برابر سال قبل رسیده است . بارشها حتی به حدی بوده که درمناطقی از کشور سیل خسارتهای زیادی به منازل ومزارع و اموال مردم وارد کرده است.

اما درهمین ایام سال که باران این نعمت خدادای برسرمان نازل میشود باید موارد مهمی را گوشزد کرد تا آویزه گوش مسوولانی شود .

1-طی 20سال گذشته کاهش نزولات جوی باعث شده تا برخی از امور به فراموشی سپرده شود که از جمله انها میتوان به حریم رودخانه ها اشاره کرد. طی سالهای گذشته حریم بسیاری ازرودخانه ها به تصرف درامده ودر آنها اگر نگوییم ساخت وساز شده اما حداقل اینکه اقدام به درختکاری و باغسازی، دیوار کشی و ... شده است . همین مسایل به ظاهر پیش پا افتاده باعث میشود تا درسالی مانند امسال که با افزایش نزولات جوی روبرو هستیم و میزان آب درجریان رودخانه ها افزایش میابد شاهد خسارتهای سنگینی باشیم .

2- از دیگر سو کاهش نزولات جوی طی دو دهه گذشته باعث شده تا بسیاری از طرحها و پروژه های مفید به بوته فراموشی سپرده شود. آبخیزداری وآبخوانداری از آن جمله است که یکی از ثمرات انها جلوگیری از تشدید روانآب و بروز سیل در رودخانه هاست .خشکسالی بخودی خود اراضی بالادست رودخانه ها را از پوشش گیاهی فقیر کرده است وبی توجهی به طرح های مفیدی چون ابخیزداری وآبخوانداری هم باعث شده تا با اندکی افزایش بارش سیلاب تهدید کننده شود.

3- از اینها گذشته باید توجه داشت که این بارشهای امسال اگر چه نسبت به سال گذشته یا حتی دوره طولانی مدت بیشتر شده است اما هرگز جبران کننده کاهش آبهای زیرزمینی نیست و نباید بخاطر این بارشها از برداشتهای بی رویه آب از منابع زیر زمینی غافل شد.چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد که طی سال آینده یا سالهای بعد هم چنین بارشهایی وجودداشته باشد و به فرض که وجود هم داشته باشد باز هم باید حداقل یک دوره 20ساله پربارش بگذرد تا شاید کاهش ذخایر زیرزمینی جبران شود. هرچند که کارشناسان این عرصه بر این باورند که دربسیاری از مناطق این اتفاق رخ نخواهد داد.

4- بارشهای مناسب از دیگر سو نباید این نکته را از یاد ماببرد که در زمینه تامین آب شرب برای بسیاری از کلانشهرها و شهرها با مشکل مواجه هستیم . اگرچه بخشی از این بارشها پشت سدها ذخیره میشود اما بخش بسیار بیشتری از انها یا بصورت روناب جاری شده واز دسترس خارج میشود یا تبخیر شده و به اسمان بازمیگردد . درعین حال تامین اب شرب نیازمند هزینه های دیگری است که هرروز هم بیشتر میشودو باید همچنان صرفه جویی دراین بخش را دردستورکار قراردهیم .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.