یک عمده فروش لوازم خانگی در مشهد که برای فرار از لو رفتن نقشه احتکار میلیاردی‌اش به کارشناسان سازمان صمت گفت که هیچ انبار مخفی ندارد، وقتی همه چیز لو رفت پرونده‌اش با دستور قضایی به دادسرای انقلاب ارسال و محل هم پلمب شد.

احتکار ۱۴ میلیارد ریالی لوازم خانگی در مشهد

مهدی مقدسی؛ کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ابتدا اشاره‌ای به افزایش حساسیت‌ها نسبت به نوسان قیمت غیرمنطقی بازار لوازم خانگی پس از برخی اظهار نظرها کرد و به قدس گفت: اسفند ماه سال گذشته به واسطه اظهار نظر یک فرد مسئول در حوزه صنفی که ادعا کرده بود در سال جاری در بحث لوازم خانگی افزایش قیمت چند درصدی خواهیم داشت، همین موضوع سبب بروز برخی مشکلات و سودجویی‌ها در بازار شد. به نحوی که برخی خودسرانه دست به افزایش قیمت و تعداد اندکی از فروشنده‌ها هم لوازم خانگی موجود در فروشگاه‌ها و انبارهایشان را از دسترس خارج و اقدام به احتکار کالا کردند.

وی ادامه داد: در همین خصوص گزارش‌های متعددی چه از طریق تماس مردمی با سامانه ۱۲۴ و چه رصد تیم‌های بازرسی به حوزه معاونت بازرسی سازمان ارجاع و مورد بررسی قرار گرفت تا جلوی هرگونه سوءاستفاده‌ای گرفته شود.

  انبار مخفی پُر از لوازم خانگی!

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان در مورد احتکار گسترده لوازم خانگی در مشهد و برملاشدن دروغ عامل این اقدام سودجویانه هم بیان داشت: در ادامه کنترل و نظارت‌های شدید صورت گرفته، اطلاعاتی از سوی اتحادیه لوازم خانگی مشهد به دست ما رسید که نشان می‌داد یکی از عاملان فروش شناخته شده لوازم خانگی در شهر، اقدام به احتکار گسترده لوازم خانگی کرده است.

با توجه به شرایط بازار و دستورات قضایی موجود در این زمینه بدون هیچ درنگی تیم‌های کارشناسی به صورت نامحسوس اقدام به جمع‌آوری اطلاعاتی نظیر شناسایی محل دقیق دپوی کالا، بررسی قیمت‌ها در محل و... کردند.

مهدی مقدسی ادامه داد: در حین بازرسی‌های نامحسوس متوجه شدیم فروشنده اقلامی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی و... را از چرخه عرضه در بازار جمع‌آوری و به انباری در حوالی بلوار آزادی منتقل و در آنجا مخفی کرده است.

از سوی دیگر خرید صوری کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان نشان می‌داد که برخی محصولات در فروشگاه مذکور بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت شرکتی به مردم فروخته می‌شود و گرانفروشی هم در محل وجود دارد.

  دروغ برای مخفی ماندن احتکار میلیاردی!

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان بیان داشت: پس از جمع‌آوری این مستندات درحالی که بیم آن می‌رفت کالاهای احتکار شده از محل خارج شود، تیم بازرسی دوباره به محل فروشگاه شناخته شده که در حوالی خیابان سناباد قرار داشت، مراجعه و از مدیر فروشگاه در این زمینه تحقیق کردند.

نکته جالب و تأسفبار این بود که عامل احتکار کالا در حین بررسی‌ها به کارشناسان اعلام کرد که انباری برای دپوی کالا ندارد و هیچ کالایی را هم مخفی نکرده است!

درحالی که اطلاعات ما دقیق بود و خلاف این ادعا را ثابت می‌کرد همراه با فرد متخلف به محل دپوی لوازم خانگی رفته و زمانی که او متوجه شد همه چیز لو رفته است، سکوت را در پیش گرفت!

 کشف ۲۰۰ قلم کالای احتکار شده

وی تصریح کرد: در ادامه کارشناسان وارد محل شده و موجودی انبار مخفی فرد متخلف را صورتجلسه کردند. در این گام از عملیات کشف مشخص شد بیش از ۲۰۰ قلم انواع لوازم خانگی متعلق به یک برند معتبر که شامل قانون احتکار می‌شد، در محل دپو شده که ارزش محموله مکشوفه در حدود ۱۴ میلیارد ریال برآورد شد.

از سوی دیگر از کارشناسان خواسته شد سامانه جامع انبارها را مورد بازبینی قرار دهند که در پی آن هم مشخص شد، هیچ مشخصاتی از انبار مذکور در آن سیستم وجود ندارد. تمامی این مستندات اعم از عدم اعلام وجود انبار توسط فروشنده، ثبت نشدن انبار و محموله در سامانه جامع انبارها، برای ما اثبات می‌کرد که احتکار صورت گرفته است.

 دستورجانشین سرپرست دادسرای انقلاب برای پلمب محل

مقدسی بیان داشت: در مرحله نخست اقلام احتکار شده در محل توقیف و امانت سپاری شد، در ادامه هم باتوجه به اینکه احتمال جابه جایی آن‌ها متصور بود، پیش از هرگونه اتفاقی ماجرا به اطلاع مقام قضایی رسید و درخواست پلمب محل ارائه شد.

از همین رو هم قاضی دشتی فدکی؛ جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد دستور پلمب انبار را صادر و این اقدام هم به سرعت صورت گرفت.

پس از آن هم طبق دستور مقام قضایی پرونده احتکار ۱۴ میلیاردی لوازم خانگی تنظیم و به دادسرای انقلاب مشهد ارجاع و دردست رسیدگی قرار دارد.

با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و همراهی قابل تقدیر مقام قضایی قرار بر این شده است که اقلام احتکار شده با قیمت شرکتی در بازار توزیع و به دست شهروندان برسد که مراحل این اقدام هم تا دو یا سه روز آینده صورت خواهد گرفت.

وی در پایان به برخی افراد که در سر خیال سودجویی داشته و برای پرکردن جیب نقشه احتکار و گرانفروشی کشیده‌اند هشدار داد و در این باره گفت: ما با همراهی و حمایت دستگاه قضایی اجازه انجام تحرکات غیرقانونی و سودجویی را به هیچ کس نخواهیم داد، برای انجام این کار هم به دقت بازار لوازم خانگی و... را به صورت شبانه روزی رصد می‌کنیم. در حال حاضر هم اطلاعاتی تازه در دست داریم که تیم‌های کارشناسی روی موضوع در حال انجام اقدامات مربوطه هستند و به محض نهایی شدن ماجرا با متخلفان برخورد قاطع خواهیم کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.