قطعی آب در منطقه بســیار مشکل آفرین شــده و خانه هایی هم کــه آب دارند بنا بر شکســتگی تأسیسات نه تکنســینی برای تعمیرات می‌یابند و نه پولی در بساط دارند تا به رفع خرابی‌ها دست بزنند از این رو بسیاری از مردم برای شست وشوی فرش‌ها و لوازم و اثاثیه منازل‌شان به دره ها و چشمه های فصلی رفته و در حال نظافت اسباب خانه هستند.

 "پلدختر" فرزند دردمند ایران

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سیل در بسیاری از استان‌های کشور و بویژه در گلستان، خوزستان و لرستان خسارتهای جدی بر جای گذاشته است، اما در این میان برخی از شهرها و روستاها بویژه در استان لرستان در این مصیبت فاجعه بار از عمق خسارت و مشکلات بسیاری برخوردار هستند.

 در استان لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی ســخت و قطع ارتباط راههای روستایی در شهرهایی ازجمله معمولان و پلدختر شرایط زندگی بیش از سایر مناطق کشور غیرعادی و بحرانی است.

 سیل اخیر بنا بر آمار مسئولان راه و شهرسازی ارتباط تعداد ۸۶۱ روستا را در لرستان قطع کرده و با اینکه شــاهد بسیج همگانــی برای امدادرســانی هســتیم، اما تا ۱۹ فروردین تنها راه ارتباطی ۵۹۰ روستا با مرکز بخشها و مرکز استان برقرار شده و هنوز راه ارتباطی ۲۲۰ روستا قطع و امدادرسانی با مشکل مواجه است.

 شهر زیرخاکی پلدختر یکی از شــهرهای جنوبی اســتان لرســتان اســت که به دلیل وجود پل‌های باستانی شهرت دارد، اما جاری شدن سیل و آوار زندگی بسیاری از مردم این روزها نام این فرزند دردمند ایران را بیش از گذشته بر سر زبانها انداخته است و بسیاری از هموطنان را به سمت این منطقه برای همیاری گسیل کرده است.

 در شهر که پا میگذاری بی‌اختیار یاد مناطق جنگی جنــوب میافتــی! رژه خودروهای سنگین و افراد نظامی و انبوهی از کیسه‌های شن و ماسه که زخمی از سیل و پاره پاره در اطراف منازل و مغازهها رها شده است نه تنها چشمان بلکه روحت را می‌آزارد. از بالای بام ساختمان‌های بلندتر که به شهر می‌نگری انگار که این شــهر بتازگی کشف شده است و باستان شناسان در حال حفاری برای بیرون کشــیدن شهر از زیر هزاران تن خاک و گل هستند.

 جریان زندگی در خیابانها غیرعادی است، زیــرا تمامی خودروهــا در زیرخاک مدفون هستند، دانش آموزان در مدارس قلم را زمین گذاشــته و بیل به دست گرفتند تا بتوانند راهی در میان رسوبات انباشته شده به سمت کلاس‌ها باز کنند اما تمام مدارس تا سقف زیر گل است.

 به دلیل از بین رفتن بســیاری از اســناد و مدارک هویتی، شــهروندان هویتشان را از دست داده‌اند و حتی برای تشییع عزیزانشان با مشکل مواجه هستند.

 محله‌های خالی از سکنه بسیاری از شهروندان برخی از ظروف برجای مانده در زیــر خروارهــا گلولای را بیرون کشیده و در گوشه حیاط‌های بدون چارچوب بر روی‌ هم انباشــته‌اند، اما به قول ناز خاتون یکی از اهالی کوی سازمانی هیچ مواد غذایی در خانه آنها و همســایه‌ها برای پخت و پز یافت نمیشود.

 وی به خبرنگار ما میگوید: سیل مغازه‌ها را نیز با خود برده است و اگر حساب بانکیات هم پر باشــد چیزی برای تهیه نیست، زیرا تمامی فروشگاه‌های شهر تا سقف زیر انبوهی از گلولای است.

 وی می‌گوید: نــگاه کنید این خیابان محله سازمانی‌ها از زندگی خالی شده است. وی که به همراه فرزندانش و چندین خانواده دیگر به خانه یکی از اقوام پناه برده اســت، میگوید: هنوز موفق به دریافت چادر برای اسکان نشدیم و همچنان سرگردانیم.

 از آنجا که شناسنامه و مدارک افراد با دیگر وسایل منزل نابود شده‌اند و این روزها ادارات و مراجــع قانونی در پلدختر خــود در زیر انبوهی از گلولای هســتند و از سوی دیگر مردم مجال تشریفات قانونی و گرفتن جواز دفن را ندارند، بنابراین مراحل قانونی ثبت و اعلام فوتیها با مشکل مواجه شده است.

 بسیاری از مردم تنها دارایی‌شان همان لباس بر تن است که آن هم به دلیل انبوهی از گل بر تن آنها سنگینی میکند.

 بسیاری از شــهروندان که حتی کفش‌های خود را در این ســیل از دســت داده‌اند پای برهنه تردد می‌کننــد و نه تنها جایی برای خوابیدن شبانه ندارند، بلکه بالش و یا پتویی برای مصون ماندن از گزند سرما نیز در اختیار ندارند.

 قطعی آب در منطقه بســیار مشکل آفرین شــده و خانه هایی هم کــه آب دارند بنا بر شکســتگی تأسیسات نه تکنســینی برای تعمیرات می‌یابند و نه پولی در بساط دارند تا به رفع خرابی‌ها دست بزنند از این رو بسیاری از مردم برای شست وشوی فرش‌ها و لوازم و اثاثیه منازل‌شان به دره ها و چشمه های فصلی رفته و در حال نظافت اسباب خانه هستند.

 اگرچه دامنه خسارات در پل دختر و معمولان گســترده و فراتر از حد تصور و بیان است، اما خوشبختانه امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد.

 متأســفانه اوضــاع زندگی مــردم، راه‌های مواصلاتــی، کوچــه و خیابان‌هــا، منازل آسیب‌دیده، بهداشت محیط، زیرساختهای شهری بخصوص آب و فاضلاب در بخشهای آســیب دیده پلدختر و معمولان همچنان بحرانی است.

 شهروندان پلدختر از مسئولان تقاضا دارند تا توزیع آب آشــامیدنی و غذا خانه به خانه صــورت پذیرد، زیــرا آنهــا نمی‌دانند به پاکسازی فکر کنند یا به دویدن و ایستادن در صف غذا و آب!  پیشگیری قبل از بحران ایــن روزها به دلیل اختــلال در راه‌های ارتباطی معمول و رســمی با مســئولان مصاحبه با آنها نیز دچار اختلال شــده اســت.

در همین حال فرمانــدار پلدختر که شایعه عزل وی و کوتاهی در تشکیل ســتاد بحران تا همین دو روز پیش نقل فضــای مجازی بود، میگوید: قبل از بروز ســیل با پیش‌بینی وضعیت هوا، تعدادی کمپ در نظر گرفته و تجهیز شدند.

 سالن ورزشی سپاه پاسداران و تعاون روستایی، دبیرســتان ادب، سالن و کلیه مدارس در حاشــیه مراکز امن بخشــی از این مراکز بودند.

 نعمــت الله دســتیاری اضافــه میکند: در شهرســتان پلدختر، عشــایر زندگی میکنند، آنها به خاطر نوع زندگی خود عادت ندارند در آپارتمــان زندگی کنند و متأســفانه یک نفر هــم به این کمپ‌ها نیامد و اخیراً همین سالن تعاون روستایی را جمــع و تبدیل به محــل جمع‌آوری کمکهای مردمی کردیم.

 وی بیان میکند: در زمان هشــدار برای ســیل، خودم با فرمانده نیروی انتظامی برای تخلیه ضلع غربی شهرســتان، حکم دادستان را گرفتیم و خانه به خانه رفتیم تــا افراد را از خانه‌ها تخلیه کنیم، آخرین فرد هم یک جانباز بود. وی در خصوص شــایعات منتشره و عدم تشــکیل ســتاد بحران نیز میگوید: دو دختر و همسرم جزو آخرین افرادی بودند که در زمان بروز سیل شهرستان پلدختر، از طریق پشــت‌بام از محل بروز ســیلاب خارج شدند. وی میگوید: منزل و تمام وسایل زندگی بنــده زیرآب اســت، خانــواده‌ام نیز در روستایی ســکنی گزیده‌اند؛ بنابراین این حرفها و حواشی فلج‌کننده است.

 بنا بر گفته وی این خســارتها یک شبه قابــل جبران نیســت و نیازمند بســیج همگانــی تمامی دســتگاههای دولتی و مردم است. در همین حال نماینده مردم پلدختر نیز در نطق خود در مجلس شورای اسلامی گفت: ســیل‌زدگان این منطقه خانه و وســایل زندگی، خودرو و مغازه‌هایشان را از دســت داده‌انــد و غیر از لباس تن خود چیزی در بســاط ندارند و بیش از ۳۰ هزار نفر در حوزه انتخابیه من حتی کفش ندارند و چشــم انتظار کمک‌های مردم نجیب ایران هستند.

 حمیدرضا کاظمی گفته اســت: باید هر چه زودتــر راههای ارتباطی روســتاها وصل شــود تا از مرگ مردم جلوگیری کنیم، زیرا اگر مــردم از بی‌عرضگی ما تلف شوند خدا ما را نمی‌بخشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.