ساسان شاه ویسی گفت:رسانه های غربی در چند روز اخیر از تصمیم کاخ سفید برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی خبر دادند. این تصمیم با مخالفت و تردیدهای سازمان جاسوسی آمریکا و وزارت دفاع این کشور روبه رو شده است.

آمریکا با تروریست خواندن سپاه به دنبال ایجاد ناآرامی داخلی است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، رسانه های غربی در چند روز اخیر از تصمیم کاخ سفید برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی خبر دادند. این تصمیم با مخالفت و تردیدهای سازمان جاسوسی آمریکا و وزارت دفاع این کشور روبه رو شده است.

ساسان شاه ویسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس به تحلیل این موضوع پرداخته است . سپاه پاســداران انقلاب اسلامی پیش از این نیز مورد تحریم آمریکا بود، اما تفــاوت قرار گرفتن نام این نهاد نظامی در فهرســت گروههای تروریستی با تحریم‌های قبلی چیست؟

ســپاه پاسداران یک نهاد رسمی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و هر گونه مداخله علیه سازمان و ساختار رسمی به منزله مداخله در یک کشــور و دخالت در امور رسمی و به تضعیف کشیدن ساختار رســمی آن کشور به شمار می رود.

مثلا آمریکا مجلس شورای اسلامی ایران را تحریم کند با اینکه مجلس را ذیل لیست تروریسم جهانی قرار دهد بسیار متفاوت اســت، چرا که در این گونه از تحریم ها و تروریستی خواندن نهاد رسمی یک کشور مستقل، آمریکا به دنبال اجماع سازی منطقه ای و فرامنطقه ای به واسطه متحدان شورای امنیت و سایر ارکانی است که در روابط بین‌الملل در اختیار دارد تا بتواند قابلیت نهادی چون سپاه پاســداران را در حوزه های مختلف تضعیف کند و تعریف این ســازمان را با کشــاندن به مسئله تروریسم بسیار تضعیف کند.

 با توجه به اینکه ســپاه پاســداران نهاد برآمده از تفکر انقلابی اسلامی است، تحریم سپاه و تروریستی خواندن این نهاد صرفاً دکترین دفاعی، امنیتی و نظامی کشورمان را مورد هدف قرار میدهد.

علت این رفتار آمریکایی‌ها چیست؟ دامنه جنگ اقتصادی از یک حالت انفعالی و بی اثری به حالت ددمنشی سوق داده شده است؛ این مسئله به معنای آن نیست که تحریم ها تأثیری بر فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران یا نهادهای نظامی و حاکمیتی نمی گذارد، بلکه به نظر می رسد آمریکا به دنبال دامنه دار کردن و شمولیت بخشیدن به آن به عنوان ابزار سیاسی در حوزه های اقتصادی و سایر حوزه هاست.

آنها به دنبال این هستند که مشروعیت سپاه پاسداران را در منطقــه و فرامنطقه بگیرند، هر چند که آمریکا با اســتفاده از ضعف و ساختارهای معیوب اقتصادی ایران به دنبال تأثیرگذاری هر چه بیشــتر اقتصادی بر ایران است اما با تروریست خواندن احتمالی سپاه میخواهد یک بار دیگر ناآرامی ها و اغتشاشات را در ایران کلید بزند.

قطعاً نظام تحریم‌های اقتصادی بهانه ای برای در مقابل نظام و مردم قرار دادن ســپاه و ایجاد فشارهای ثانویه است نه صرفاً مسئله تحریم اقتصادی! قطعــاً تــا پیش از ایــن اینگونه وانمود می شــد که هدف آمریکا از تحریم ایران تنبیه کردن ایران برای تغییر رفتار یا تضعیف توانایی‌های راهبردی ماست، در حالی که هم‌اکنون به دنیا این پیام را می دهد که اگر با ایران یا ســپاه فعالیت اقتصادی داشته باشید آمریکا از شما راضی نخواهد بود و باید منتظر تبعات آن باشــید.

 پس از آن آمریکا با تحریم ســپاه و تروریســتی خواندن آن به دنبال بی ثبات ســازی نظام و کاهش امنیت ملی کشور است تا به سمت مسئله تغییر رژیم برود و بعد قابلیت دفاع و استعداد دفاع سرزمینی را در ایران به چالش بکشد؛ در این مسیر از اعتراضات قومیتی و هویتی، ناکارآمدیهای اقتصادی و کارایی قابلیت های نظام نیز سوء استفاده می کند

با این همه تهدید آمریکا و همراهی اروپا، در چنین شرایطی پذیرش لوایح FATF درست است؟

 بنده در ماه های گذشــته در مصاحبــه ای عنوان کردم که اگر FATF را بپذیریم غرب بعدها از ما درخواســت انحلال سپاه پاسداران را می کند، از ساده انگاری برخی از مسئولان و کارشناسان نســبت به اتفاقات در تعجبم، چرا که دشمن در تلاش اســت تحریم ها را بــه جنگ بزرگتری از اقتصاد تبدیــل کند.

 در کمتر از ۶ ماه پــس از آن مصاحبه، آمریکا می‌خواهد ســپاه پاسداران را که نوک پیکان دفاع از کشور و دارای قابلیت‌های مختلفی است، تحریم کند. قطعاً آمریکا بر آن است تا همه قابلیت‌های سپاه را در داخل و خارج از کشور به چالش بکشــد. ایالات متحده آمریکا فکر می کند با هدف قرار دادن سپاه پاسداران می تواند اجماعی علیه ایران ایجاد کند؛ این اجماع می تواند در جریان های تکفیری و ســلفی منطقه ای یا توسط جریان‌های سکولار و مخالفان و معاندانی که در داخل کشور سخنگوهایی دارند، باشد.

 اگر قرار باشد سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد شــود این حق برای ایران رســماً محفوظ است که مجلس شــورای اســلامی با یک قید دو فوریتی حتی ســه فوریتی نیروهای مسلح آمریکا را به عنوان سازمان تروریستی در سطح داعش و القاعده در سطح جهانی معرفی کند؛ قطعاً چنین اقــدام بازدارنده‌ای از بازی‌هــای دیپلماتیک آمریکا جلوگیری می کند.

 بی‌شک اگر قابلیت‌های دیپلماسی فعال و انقلابی عمل شود چه بسا به عنوان عامل بازدارنده می‌تواند افکار عمومی جهان را درباره اینکه آمریکا یک نهاد رسمی و اقتدارساز را در ایران تحت تهاجم رسانه‌ای و دیپلماتیکی قرار داده، آگاه کند.

 سپاه پاسداران متشکل از جمعیت بزرگی از استعدادهاست، دارای ســازمانها و ساختارهای ارزشــمندی است. وقتی چنین ســاختاری به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد شود قطعاً تمام عوامل و سامانه انسانی و ساختار انسانی آن تحت تحریم قرار می گیرد و قابلیت ها زیر ســؤال می رود.

 قطعــاً آمریکا در این مباحث به دنبال اجماع ســازی علیه ایران اســت و با تصویب اف ای تی اف یا تصویب نشــدن آن تفاوتی ایجاد نمی شــود.

 از آن ســو هر چند اروپایی ها می گویند ما پای برجام ایســتاده ایم و در برجام چیزی در زمینه تروریســم و تهدیدهای جهانی سپاه مطرح نبوده و صرفاً بحث هســته ای بوده اما امروز نظام بین الملل پس از نزدیک به ۱۱ مــاه از خروج آقای ترامپ از برجام حاضر به همکاری با ایران نیست. با توجه به مخالفت‌ها حتــی از داخل خود آمریکا به نظر نمیرسد این نقشه آمریکا به سرانجام برسد، فکر می‌کنید گام بعدی آمریکا چه خواهد بود؟

 قطعاً آمریکایی ها وقتی دیدند از تضعیف اقتصادی ســپاه و از محدود کردن عوامل و ارکان آن نمیتوانند حداقل های خود را به دست آورند، تلاش میکنند با به انحراف کشیدن موضوعات علیه سپاه پاسداران، رویکرد جدیدی برای تحت فشار قرار دادن سپاه ایجاد کنند تا حضور مستشاری‌اش در منطقه را محدود کنند و دامنه ظرفیت های حمایتی سپاه از نهضت های آزادیبخش را کاهش دهند.

میخواهد این نهاد را تحت فشارهای جدی قرار  سپاه یکی از مهمترین ارکان امنیت ملی است که منجــر به دوام و قوام نه صرفاً در حوزه امنیتی و دفاعی بلکه در حوزه اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و فناوری در کشور شده است و در سطح کشورهای محور مقاومت هم ثبات آفرین است، آمریکا برای همین م‌یخواهد این نهاد را تحت فشارهای جدی قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.