وزارت خارجه عراق و برخی گروه‌های مقاومت این کشور در واکنش به تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، آن را در راستای جنگ روانی آمریکا دانستند.

واکنش بغداد و گروه‌های مقاومت عراق به تصمیم آمریکا علیه سپاه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه (روز گذشته) علی‌رغم هشدارها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» کشورش اضافه کرد.

این تصمیم واکنش‌های زیادی در برخی کشورها به همراه داشت؛ وزارت خارجه عراق نیز به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد. «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق اعلام کرد که این کشور، تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را رد می‌کند.

الحکیم با اشاره به بررسی بیانیه آمریکا در خصوص گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی، اعلام کرد که موضع مناسبی در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.

شبکه خبری السومریه به نقل از وزیر خارجه عراق گزارش داد که «رابطه عراق و ایران، بر اساس اصول اساسی و منافع مشترک است».

وی روابط تهران و بغداد را راهبردی خواند و گفت که اصول رابطه بین دو کشور، شراکت، تبادل تجاری، فرهنگی و امنیتی و منافع مشترک دو کشور است.

تصمیم ترامپ تأثیری بر گروه‌های مقاومت عراق ندارد

جنبش «النجباء» عراق در واکنش به این اقدام آمریکا تأکید کرد که گروه‌های مقاومت عراق تحت تأثیر این تصمیم واشنگتن قرار نخواهند گرفت.

«ابو وارث الموسوی» سخنگوی النجباء تأکید کرد که «این تصمیم بخشی از تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است».

الموسوی با اشاره به عدم پایبندی بغداد به تصمیم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، گفت که عراق هیچ اهمیتی به اقدامات و رفتارهای آمریکا نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اصطلاح تروریسم یک اصطلاح سیال است، اظهار داشت، آمریکا زمانی که قصد آغاز جنگ دارد یا در وضعیت جنگ سرد به سر می‌برد، از این اصطلاح استفاده می‌کند تا مواضع حساس کشورهایی را هدف قرار دهد که قصد دارد آن را محاصره کند.

سخنگوی النجباء، این تصمیم ترامپ را بخشی از جنگ روانی آمریکا دانست و خاطر نشان کرد که چنین تصمیماتی بر رفتار عملی، سیاسی، نظامی و فکری هیچ یک از گروههای مقاومت تأثیری نخواهد گذاشت.

الحشد: تروریستی خواندن سپاه به خاطر ناتوانی آمریکا در برابر محور مقاومت است

در همین راستا، سازمان «الحشد الشعبی» عراق در واکنش به این اقدام، تصمیم ترامپ را بیانگر ضعف آمریکا در مقابله با محور مقاومت دانست.

یکی از فرماندهان الحشد به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخش مهمی از محور مقاومت است و عراق نیز هیچ اهمیتی به این تصمیم‌ها نمی‌دهد.

وی با اشاره به تداوم همکاری و تماس عراق با نیروهای ایرانی در خصوص آموزش و اهداف مستشاری، وزارت دفاع و فرماندهی ستاد مشترک عراق خواست که با صدور بیانیه‌ای تأکید کنند که عراق به تصمیم‌های واشنگتن در خصوص سپاه پایبند نخواهد بود.

این اولین بار است که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.