رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار مشهد گفت: متاسفانه به علت اینکه صادرات این محصول در هر کیلو سود بالای دارد حجم قابل توجهی از آن توسط صاحبان بار و دلالان صادر می‌شود.

قیمت ها شکسته می شود/ اعلام دلایل گرانی گوجه فرنگی و پیاز

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: طی چند روز اخیر قیمت پیاز از حدود ۶ هزارتومان به بیش از تومان به بیش ۱۲ هزارتومان و گوجه فرنگی از حدود ۳۵۰۰ هزار تومان به بیش از ۶ هزار تومان رسید. و با توجه به آشفته بازار این روزها این روزها نوبت قیمت میوه و صیفی جات است.

به گونه‌ای که طی یکی دو روزگذشته علی رغم ممانعت از صادرات پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی قیمت این اقلام رشدی باور نکردنی داشته است. در همین رابطه با حسین مصدق رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار مشهد گفت‌وگوی ترتیب داده‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: با توجه به ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی دلیل افزایش قیمت این دو قلم صیفی جات طی روزهای اخیر چیست؟

مصدق:مطمئنا این گرانی بخصوص در بازار پیاز چیزی جز کمبود آن نیست چون حتما شما هم در جریان هستید که جلو صادراتش گرفته شده است ولی به هر شکل این قضیه طی روزهای آینده تاثیرش را در جهت کاهش قیمت پیاز خواهد داشت. و این بازار در حال حاضر ازتبعات همان صادرات بی رویه استفاده می کند.

و البته مورد دیگری که من بارها به آن اشاره کرده‌ام این است که تولید پیاز امسال کم بوده است و شاید همین قضیه هم در قیمت بالای پیاز بی تاثیر نباشد.

قدس آنلاین: گفته می‌شود میادین بار عامل اصلی این افزایش قیمت هستند چه دفاعی دارید؟

مصدق:نه من این ادعا را نمی‌پذیرم چون میوه و سبزی جات چیزی نیست که بشود به مقدار زیاد و در زمان طولانی آن‌ها را ذخیره کرد و باید به روز در بازار عرضه شود. شاید کشاورز بتواند نهایتا ده روز پیاز را داخل خاک نگه دارد ولی به محض اینکه از خاک بیرون بیاید زمانی برای نگه داشتن ندارد و باید به دست مصرف کننده برسد.

قدس آنلاین: دلیل گرانی گوجه فرنگی چیست؟

مصدق: ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از ۱۵ فروردین ماه امسال باعث شده است که قیمت این محصول تا دو برابر افزایش بیابد. متاسفانه به علت اینکه صادرات این محصول در هر کیلو سود بالای دارد حجم قابل توجهی ازآن توسط صاحبان بار و دلالان صادر می‌شود.

مورد دیگر، به دلیل اینکه مدیریتی در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد شرایط به گونه‌ای است که با باز و بسته شدن درهای صادرات، بازار و قیمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

تا جایی که حتی به نظر من انتشار خبر ممنوعیت و آزادسازی صادرات به لحظه بر قیمت محصولات در بازار تأثیر می‌گذارد.

قدس آنلاین: طی روزهای اخیر سیل به خیلی از زمین‌های کشاورزی کشور خسارت وارد کرده است پیش بینی شما برای قیمت میوه و صیفی جات طی ماه‌های اخیر چیست؟

مصدق:قطعا بی تاثیر نخواهد بود ولی همه مایحتاج بازار مانند پیاز که فقط از مناطق سیل زده نیست از شهرهایی مانند اصفهان هم صیفی جات و میوه وارد مشهد می شود ولی به هر شکل من امیدوارم با گرم شدن هوا عرضه این محصولات بیشتر و قیمت ها شکسته شود. و مطمئنا وضعیت بازار به این شکل نخواهد ماند.

قدس آنلاین: مسدود شدن راه‌ها در اثر سیل در کاهش یا افزایش قیمت‌ها چه تاثیری دارد؟

مصدق: مطمئنا راه های مختلفی برای رساندن یک کالا به مقصد وجود دارد حالا شاید کمی زمان بیشتری را طی کند ولی فقط یک راه که وجود ندارد. البته بی تاثیر نیست ولی نه زیاد.

قدس آنلاین: میزان ذخیره سازی میوه و صفی جات در سردخانه‌ها چه مقدار است؟ آیا می‌توان برای تعدیل بازار روی آن‌ها حساب کرد؟

مصدق:به هیچ عنوان صفی جات در سردخانه ها ذخیره نمی شود مگر فقط میوه هایی مانند پرتغال، گلابی یا سیب وگرنه بقیه صیفی جات و سبزی جات را اصلا نمی شود نگهداری کرد.

قدس آنلاین: پیش بینی کوتاه مدت شما برای قیمت صیفی جاتی مثل پیاز و سیب گوجه، زمین و...چیست؟

مصدق:مطمئنا تولیدات بیشتری برای ارائه به بازار وارد مشهد خواهد شد و همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردم با گرم شدن هوا قیمت ها هم شکسته می شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.