رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دستورالعمل اجرایی طرح ترافیک خبرنگاران را منتشر کرد.

دستورالعمل اجرایی طرح ترافیک خبرنگاران+ جزئیات و مدارک لازم برای ثبت‌نام

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تغییرات آرم‌های طرح ترافیک سال جاری برای خبرنگاران، اظهار داشت: ماهیت کلی آرم طرح ترافیک خبرنگاران تغییری نکرده اما مواردی به دستورالعمل قبلی افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران نحوه و زمان ثبت‌نام‌ آرم‌های طرح ترافیک را اعلام می‌کند و ما نیز بر روند اجرای مصوبه نظارت می‌کنیم، ادامه داد: برای آرم‌های سال جاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برای تنظیم دستورالعمل به کمک کمیسیون عمران و حمل و نقل آمد و اتفاق خوبی رخ داد. مجموع دوکمیسیون روی آیین نامه کار کردند و بعد از تصویب به شهرداری ابلاغ شد.

متن دستورالعمل اجرایی ماده چهارم مصوبه 2529 شورای شهر درباره نحوه توزیع طرح ترافیک خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری به شرح ذیل است:

این دستورالعمل به موجب مصوبه شماره 2529 شورای اسلامی شهر تهران با عنوان کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدوده‌های مرکزی شهر تهران در سال 98 تهیه شده که در ماده 4 آن به شهرداری تهران اجازه داده شده عوارض طرح ترافیک را برای خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری در سقف تعیین شده با تخفیف (ضریب کاهشی) مصوبه شورای شهر تهران محاسبه کند.

ماده یک: دو سوم از مجموعه سه درصد کل مجوزهای طرح ترافیک که به موارد خاص اختصاص یافته است به جامعه خبری شامل خبرنگاران، روزنامهنگاران، عکاسان خبری و مدیران مسئول رسانه ها اختصاص می‌یابد.

ماده دو:  منظور از خبرنگار و روزنامه‌نگار در این آیین‌نامه کسی است که مسئولیت یا شغل اصلی و مستمر او فعالیت در یکی از رسانه‌ها و تهیه، تنظیم و انتشار خبر و گزارش از وقایع جاری و نگارش تحلیل و تفسیر آنها در رسانه‌های جمعی است.

تبصره یک: انتشار رسانه‌های جمعی پیش‌گفته می‌تواند به هر یک از صورت‌های مکتوب، روزانه یا دوره‌ای، تصویری و اینترنتی باشد اما باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز قانونی داشته باشد.

ماده سه: اولویت در تخصیص طرح ترافیک با خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری است که به موجب قرارداد کار معین در یک نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند و مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این آیین‌نامه ارائه دهند.

تبصره یک: خبرنگاران و عکاسانی که قرارداد مستقیم یا رسانه‌ای ندارند اما فعالیت مستمر رسانه‌ای دارند تنها به شرط ارائه تصویر آثار منتشر شده به نام خود و یا بدون نام که انتساب آن به تأیید کتبی مدیر رسانه برسد و در رسانه‌ها حداقل 10 اثر در شش ماه قبل از زمان ثبت‌نام که نشانگر همکاری مستمر آنها با رسانه‌های مکتوب یا اینترنتی باشد، مشمول این آیین‌نامه می‌شوند.  معرفی‌نامه این متقاضیان باید از سوی یکی از تشکل‌های صنفی صادر شده باشد.

تبصره دو: افرادی که شغل تمام وقت دیگری غیر از روزنامه نگاری یا مدیرمسئولی دارند اگر به صورت پاره وقت حق و تحریری یا حق الزحمه‌ای با رسانه‌ها همکاری داشته باشند مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند.

ماده 4چهار: خبرنگاران و عکاسانی که با شرایط مندرج در آیین نامه متقاضی دریافت مجوز طرح مجوز موارد خاص باشند باید بعد از ثبت نام در سامانه طرح ترافیک مدارک زیر را به سازمان حمل و نقل و ترافیک ارائه کنند:

الف: تصویر شناسنامه، کارت ملی و سند مالکیت خودروی سواری به نام خود یا همسر

ب:  معرفی نامه از سوی رسانه و موسسه محل اشتغال یا تشکل‌های صنفی خبرنگاران عکاسان و مدیران مسئول

پ: مدارک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری بیمه تامین اجتماعی با عنوان خبرنگار یا بیمه خبرنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا تصویر آثار منتشر شده به نام خود در شش ماه قبل از زمان ثبت نام

ماده پنج: کارگروه تعیین سهمیه با حضور 7 نفر شامل نمایندگانی از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری (به عنوان دبیر کارگروه)، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران، انجمن صنفی مدیران رسانه‌های غیر دولتی، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تشکیل می‌شود و وظیفه تعیین تعداد سهمیه طرح ترافیک قابل تخصیص به خبرنگاران هر یک از موسسات رسانه‌ای را بر عهده دارد. جلسات کارگروه نیز با حضور پنج نفر رسمیت می‌یابد.

تبصره یک: سهمیه خبرنگاران رسانه‌ها با توجه به سه شاخصه آخرین رتبهبندی رسانه‌ها که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود، میزان و کیفیت فعالیت رسانه در عرصه و تولید خبر و گزارش و تعداد نیروی انسانی و همچنین اولویت رسانه‌های بخش خصوصی بر رسانه‌های وابسته به دولت و ارگان‌ها و نهادهای عمومی تعیین می‌شود.

تبصره دو: کارگروه تعیین سهمیه مجاز است برای هدفمند کردن توزیع مجوزهای طرح ترافیک خبرنگاری سهمیه گروه‌های مشخص مانند عکاسان مدیران مسئول و خبرنگاران آزاد را در سقف مجوزهای صادره جدا از موسسات رسانه‌ای تعیین و با همکاری تشکل‌های صنفی مرتبط با آنها توزیع کند.

تبصره سه: تعیین و واگذاری سهمیه‌ها و تشخیص واجدین شرایط توسط هر فرد حقیقی و حقوقی خارج از کارگروه تعیین شده تخلف محسوب می‌شود و شهرداری مجاز به عقد قرارداد برای تعیین سهمیه‌ها و تشخیص صلاحیت خبرنگاران و رسانه‌های دریافت کننده طرح ترافیک نیست.

تبصره چهار: حضور مدیر یا معاون واحد صدور آن بدون حق رأی در جلسات کارگروه بلامانع است.

ماده شش: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است حداکثر تا پایان خرداد ماه نامه نهاد نام و نهاد معرفی کننده و اسامی خبرنگاران دریافت‌کننده طرح ترافیک خبرنگاری را در سامانه شفافیت شهرداری تهران منتشر کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.