۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 651256

مرجعیت ارزی باید از دبی خارج شود

دکتر مجید شاکری اقتصاددان

تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لحاظ اقتصادی عملاً نکته‌ای بیش از تحریم‌های کاتسا را به دنبال ندارد، در واقع می‌توان گفت آنچه که پیش از این به عنوان تحریم اقتصادی سپاه در سال‌های گذشته اعمال و بیان شده در حال حاضر مجدد بسته‌بندی شده تا وحشت دوباره‌ای از این تحریم به بازار ایران تحمیل شود تا بازار یک بار دیگر دچار تنش‌های ارزی شود.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین،  تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لحاظ اقتصادی عملاً نکته‌ای بیش از تحریم‌های کاتسا را به دنبال ندارد، در واقع می‌توان گفت آنچه که پیش از این به عنوان تحریم اقتصادی سپاه در سال‌های گذشته اعمال و بیان شده در حال حاضر مجدد بسته‌بندی شده تا وحشت دوباره‌ای از این تحریم به بازار ایران تحمیل شود تا بازار یک بار دیگر دچار تنش‌های ارزی شود.

جای تأسف دارد که چرا اقتصاد کشور به گونه‌ای مدیریت نمی‌شود که آمریکا برای دومین بار نتواند وحشت تحریم‌های خود را در قالب ایجاد تنش به بازار ارزی در کشور پیاده کند؟ در حالت واقعی همه ارکان و منطق مخربی که در قانون کاتسا جاگذاری شده بود در سال‌های گذشته یک بار پیاده شده و چیزی فراتر از آن وجود ندارد.

در کنار این موضوع شاهد هستیم که آمریکایی‌ها برآن هستند تا با تقویت درهم دبی و ایجاد عملیات بسیار شدید روانی بر بازار ارز ایران تأثیرگذار باشند، اینکه آمریکا دراین وضعیت به صورت شفاف و عریان از درهم دبی حمایت می‌کند یقیناً مشخص است که ابزاری برای فشار به بازار تهران در دست آمریکاست. قطعاً آمریکا از عدم مدیریت مطلوب ارزی و تنش‌های ایجاد شده استفاده می‌کند تا به نحو کامل از تنش‌های اقتصادی ایران به صورت سیاسی به نفع خود بهره‌برداری کند.

با توجه به اینکه این فشار کاملاً از مسیر درهم است و طرف مقابل به وضوح نهایت فشار خود را اعمال می‌کند از این رو همزمان در دبی اقدام به تزریق درهم کرده است. با آنکه تزریق دلار به بازار در کشور منجر به کاهش اثرات بالا رفتن قیمت شد، اما راه واقعی‌تر، راه‌اندازی هر چه سریع‌تر بازار متشکل ارزی است، هر چند جا افتادن آن زمان‌بر است، اما باید مرجعیت ارزی از دبی خارج شود.

بی‌تردید افزایش نرخ ارز با ارتباط دادن آن به دلایل بنیادی مثل تحریم سپاه موضوعی بسیار پوچ است و این مسئله به هیچ وجه نباید بر بازار ارز تأثیر بگذارد. دراین شرایط اطلاع رسانی و ارائه توضیح به مردم در مورد اینکه عملاً آنچه که دیده می‌شود سوءاستفاده از جو روانی به علاوه سوءاستفاده از حساسیت ادامه‌دار ما به درهم است خود کمک‌کننده خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.