جانبازان نماد استقامت و ایستادگی و پشتوانه فرهنگ ایثارند و چه بهانه‌ای مناسبت‌تر از چهارم شعبان؛ سالروز میلاد پرچمدار کربلا؛ حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز تجلیل از جانبازان.

بعضی از جانبازان با دریافت یارانه زندگی می‌کنند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، جانبازان نماد استقامت و ایستادگی و پشتوانه فرهنگ ایثارند و چه بهانه‌ای مناسبت‌تر از چهارم شعبان؛ سالروز میلاد پرچمدار کربلا؛ حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز تجلیل از جانبازان.

آن‌ها که باوجود تبلیغات دروغین بدخواهان نظام اسلامی ما همچنان از برخی فرصت‌های مناسب اجتماعی و اقتصادی در جامعه محروم‌اند.

روز جانباز را بهانه‌ای برای طرح مشکلات و مسائل جانبازان غیور و صبور کشورمان قرار دادیم به این امید که با بیان آن بتوان بخشی از این مشکلات را از میان برداشت.

یک مسئول انجمن جانبازان نخاعی ایران با اشاره به اینکه از نظر معیشتی حتی حقوقی که به جانبازان بالای ۷۰ درصدی پرداخت می‌شود کفاف زندگی این عزیزان را نمی‌دهد، می‌گوید: وضعیت جانبازان زیر ۲۵ درصد، بدتر است؛ بعضی از آن‌ها که سابقه بیش از ۶ ماه رزمندگی دارند حقوق دریافتی شان گاه ۶۰۰-۷۰۰ هزار تومان است. تعدادی هم اصلاً حقوق نمی‌گیرند. شاید باور نکنید که بعضی از این جانبازان تنها با یارانه زندگی شان را می‌گذرانند. برای گروهی از جانبازان اعصاب و روان هم هیچ امکاناتی فراهم نشده است. این گونه افراد نه توانایی ادامه تحصیل را دارند و نه به خاطر داروهایی که مصرف می‌کنند هیچ دستگاه، سازمان، یا بخشی حاضر می‌شود که این‌ها را به کار بگیرند؛ بنابراین بیشتر آن‌ها در حاشیه شهرها مستأجر هستند و با سختی و مشکلات زیادی زندگی می‌کنند.

او با اشاره به این که هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که جانبازان زیر ۲۵ درصد نسبت به دیگرجانبازان حقوق کمتری دریافت کنند، می‌گوید:این موضوع غیر از کم‌توجهی مسئولان به جانبازان دلیل دیگری ندارد.

وی می‌گوید: شهریورماه هر سال قرارداد بیمه تکمیلی ایثارگران تمدید می‌شود؛ اما متأسفانه سال گذشته گفتند هر کسی از طریق سازمانی که در آنجا فعال است بیمه تکمیلی‌اش را پیگیری کند.

وی بیکاری را یکی دیگر از دغدغه‌های جانبازان می‌خواند و می‌گوید: هرچند طبق قانون باید ۲۵ درصد از فرصت‌های اشتغال دستگاه‌ها و نهادهای دولتی به فرزندان شهدا و جانبازان اختصاص یابد، اما بیشتر فرزندان این عزیزان با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند. چون دستگاه‌ها همه درصد مورد نظر قانون را برای اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان اختصاص نمی‌دهند.

وی سپس به بحث پاداش پایان خدمت جانبازان حالت اشتغال اشاره می‌کند و می‌گوید: یعنی پاسدار وظیفه یا سربازی که در حین انجام وظیفه مجروح شده و به سبب این مجروحیت دچار از کار افتادگی کلی شده است مشمول قانون حالت اشتغال می‌شود و باید از تمام امتیازات منظور شده برای شاغلان همتراز (مانند پاداش خدمت) برخوردار شوند؛ اما متأسفانه این اتفاق برای جانبازان حالت اشتغال نمی‌افتد. یعنی سربازی که مثلاً در سال ۶۰ جانباز و از کار افتاده کلی شده و هیچ شغلی هم ندارد و الان ۳۰ سال خدمتش پر شده است، باید پاداش پایان ۳۰ سال خدمتش را دریافت کند، اما هنوز دریافت نکرده است.

 گام‌های خوبی که کافی نیست

سید جواد حسینی کیاء؛ دبیر فراکسیون جانبازان مجلس شورای اسلامی هم معتقد است تاکنون از سوی دولت و مجلس قدم‌های خوبی برای جانبازان برداشته شد، اما کافی نیست. اکنون فرزندان جانبازان و شهدا از لحاظ اشتغال وضعیت مناسبی ندارند. ضمن اینکه درمان خود جانبازان نیز با مشکلاتی همراه است دلیلش هم این است که هزینه‌های درمانی این عزیران بسیار بالاست و بنیاد شهید هم به دلیل محدودیت منابع مالی گاهی قادر به تأمین و پرداخت این هزینه‌ها نیست در نتیجه مشکلاتی ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید از دو جنبه به جانبازان کمک شود تا شرمنده‌شان نباشیم. نخست باید اعتبارات لازم برای تأمین هزینه‌های درمان و هزینه‌های جاری‌شان را در نظر بگیریم سپس به صورت جدی فکری برای اشتغال فرزندان جانبازان بکنیم تا دغدغه این عزیزان در این بخش هم برطرف شود.

وی یکی دیگر از مشکلات ایثارگران را نگاه بخشی دستگاه‌ها و نهادها به این جامعه می‌داند و می‌گوید: به همین دلیل ما پیشنهاد دولت و بنیاد شهید مبنی بر توزیع هزینه‌های درمان جانبازان در بین بخش‌ها و نهادهای مختلف را نپذیرفتیم و همه بودجه را در اختیار بنیاد شهید قرار دادیم تا یک نگاه متمرکز حاکم باشد.

 اعتبار مورد نیاز را نداریم

محمود پاکدل؛ مدیر کل تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره مسائل مربوط به درمان و بیمه تکمیلی جانبازان می‌گوید: قبلاً قانون این بود که ایثارگران دستگاه‌های اجرایی توسط دستگاه‌های اجرایی و غیرشاغلان توسط بنیاد بیمه شوند که با ورود مجلس به این بحث این قانون اصلاح شد و اکنون قانون خوبی وضع شد به طوری که از بهمن ماه سال گذشته کل وجوه مربوط به قرارداد بیمه‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود و روند پرداخت هزینه‌های بیمه به شرکت طرف قرارداد -بیمه دی - از بهمن ماه رو به بهبودی است.

وی درباره پاداش پایان خدمت جانبازان هم می‌گوید: پاداش پایان خدمت جانبازان را تا سال ۹۴ را پرداخت کردیم. برای سال ۹۵ هم در ۱۶ استان پرداخت شده و برای سایر استان‌ها نیز محاسبه اعداد و ارقام انجام شده و به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است که تا پایان سال گذشته بودجه‌اش تأمین نشد؛ البته بنیاد پیگیر است تا مبلغ مورد نظر تأمین و پاداش خدمت سایر جانبازان را هم پرداخت کنیم.

وی با اشاره به این که پرداخت پاداش بازنشستگی مشمول جانبازان حالت اشتغال هم می‌شود، می‌گوید: البته پرداخت پاداش پایان خدمت شهدا در اولویت نخست بوده که انجام شده یعنی فقط چند سالش مانده است، اما هنوز برای پرداخت پاداش جانبازان ورود نکرده‌ایم که دلیل آن تأمین نشدن اعتبارات برای این بخش است. البته یک اختلاف نظری بین ما و بعضی از ایثارگرانی که مراجعه می‌کنند وجود دارد که ما می‌گوییم قانون حالت اشتغال در سال ۷۲ تصویب شده و این تاریخ، ملاک عمل است، اما عزیزان جانباز معتقدند باید از زمان مجروحیت لحاظ شود. اما در کل ما دنبالش هستیم و حتی اگر ملاک سال ۷۲ باشد بعضی از جانبازان در آستانه بازنشستگی هستند و یا سنشان به ۶۰ سالگی رسیده است و باید بازنشسته شوند. به هرحال محاسبات را انجام دادیم، اما بودجه‌اش هنوز تأمین نشده و به محض تأمین اعتبار پرداخت پاداش جانبازان را هم شروع می‌کنیم.

۸۰ هزار نفر از جامعه ایثارگران جویای کارند

پاکدل در خصوص حقوق جانبازان زیر ۲۵ درصد هم می‌گوید: در زمینه حقوق جانبازان موضوع بالا یا زیر ۲۵ درصد مجروحیت مطرح نیست. اگر کمیسیون‌های حالت اشتغال، جانبازی را از کار افتاده کلی تشخیص داد ما بر اساس قانون برای وی حقوق برقرار کرده‌ایم. یعنی در این زمینه بر اساس ساختار موجود در قوانین و مقررات نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه عمل می‌کنیم. برخی از جانبازان هم دارای حکم حالت اشتغال نیستند؛ اما معسرند؛ یعنی دارای هیچ درآمدی نیستند و ما کمک معیشت به آن‌ها پرداخت می‌کنیم. مبلغ کمک معیشت هم معادل حداقل حقوق کارکنان دولت در هر سال است که سال ۹۷ این رقم حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان بوده است. بر اساس آن تا امروز حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر از جانبازان معسر را شناسایی کرده‌ایم و برای آن‌ها کمک معیشت برقرار کرده‌ایم.  

وی اجرا نشدن ماده ۳۸ را عمده مشکل جانبازان بویژه جانبازان حالت اشتغال می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم ماده ۳۸ را که بر اساس آن حقوق جانبازان حالت اشتغال باید همتراز نیروهای یگان‌ها نظامی پرداخت شود، اجرایی کنیم. یعنی برای جانبازان بالای ۵۰ درصد این ماده قانونی را عملیاتی کرده‌ایم اما برای زیر ۵۰ درصدی‌ها به دلیل بار مالی این ماده هنوز نتوانستیم آن را پیاده کنیم.

پاکدل هر چند اذعان می‌کند که جمع قابل توجهی از جامعه ایثارگران جویای کار هستند، اما ادعای تخصیص نیافتن ۲۵ درصد فرصت‌های شغلی به فرزندان شهدا و جانبازان توسط نهاد و دستگاه‌ها ی دولتی را رد می‌کند و می‌گوید: از همه این ظرفیت استفاده می‌کنیم؛ مثلاً پارسال کل ظرفیت دستگاه‌ها ۱۲ هزار نفر بود که ما همین تعداد را جذب دستگاه‌ها کردیم. البته علاوه بر این ظرفیت فرصت‌های دیگری هم برای اشتغال‌زایی فرزندان شهدا و جانبازان داریم که یکی از این‌ها پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی است که سالانه تعدادی از این محل مشغول به کار می‌شوند. سال گذشته از این محل ۲۲ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند با این وجود اقرار می‌کنیم که حدود ۸۰ هزار نفر از جامعه ایثارگران جویای کار هستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.