اقدام دولت آمریکا علیه نهاد رسمی و قانونی کشور دیگر مغایر با اصل تساوی دولتها بوده، نقض آشکار ارزشهای حقوق بینالملل عرفی و قراردادی است. وزارت خارجه تدابیر لازم برای جلوگیری از آثار عملی این اقدام آمریکا را اتخاذ کند.

 اعلام آمادگی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا برای پیگیری حقوقی توطئه آمریکا علیه سپاه پاسداران

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، اقدام غیراصولی و خلاف عرف حقوق بین‌الملل دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، نمونه بارزی از بیتوجهی این دولت به اصول مسلّم و شناختهشده حقوق بینالملل است.

احترام به حاکمیت ملی و نهادهای برآمده از قانون اساسی کشورها، یکی از اصول شناخته شده حقوق بینالملل است که جامعه جهانی بویژه دولتها ملزم به پذیرش آن هستند. فارغ از مصداق مورد بحث، اینکه یک دولت بعد از تحمل شکستهای معنادار در جنگ حقوقی و بیتوجهی به تصمیمات قضائی محاکم بینالمللی نظیر دیوان دادگستری لاهه، متوسل به اقدامات ناقض حقوق بینالملل میشود، اسباب افزایش نگرانی و بیاعتمادی نسبت به حلوفصل چالشهای فراروی جامعه جهانی با استفاده از ظرفیتها و ساز و کارهای حقوق بین الملل را فراهم می سازد.

صرفنظر از اینکه آیا مقررات داخلی ایالات متحده آمریکا اجازه چنین اقدامی را به دولت حاکم می دهد یا خیر، این اقدام دولت آمریکا علیه نهاد رسمی و قانونی کشور دیگر مغایر با اصل تساوی دولتها بوده، نقض آشکار ارزشهای حقوق بینالملل عرفی و قراردادی تلقی شده و میتواند نظم بینالمللی مقرّر در منشور ملل متحد را به مخاطره افکند.

اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران ضمن محکوم کردن این اقدام غیراصولی دولت آمریکا، امیدوار است وزارت امور خارجه با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، تدابیر لازم را بمنظور جلوگیری از آثار عملی این اقدام دولت آمریکا اتخاذ کند. در این راستا، اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران آمادگی خود را برای همکاری با وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای مرتبط اعلام می نماید.

هیات رئیسه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.