البرز- تا پیش از این حضور دستفروشان در معابر شهرهای بزرگ همچون کرج محدود به برخی خیابان ها وگذرگاه های شهری بود اما به واسطه مهاجرت های بی رویه، فقدان مهارت در نزد افراد و البته نبود یک نقشه راه مشخص برای ایجاد اشتغال پایدار وکارآفرینی این پدیده حالا به همه نقاط شهر تسری یافته و کمتر جایی را می توان یافت که بساط دستفروشان در آن مشاهده نشود

تداوم خوش‌نشینی دستفروشان در خیابان‌های کـرج

به گزارش قدس آنلاین این پدیده از دیگر سو محدود به یک زمان مشخص هم نیست واگر تا سال های نه چندان دور به روزهای پایانی سال و ایام خاص منتهی می شد حالا دایمی شده و متاسفانه دستفروشان برای در اختیار گرفتن یک جای مناسب برای پهن کردن بساط شان لابی گری هایی دارند که گاها در ذهن نمی گنجد.

اما در مقابل این پدیده که چهره و سیمای شهر را مخدوش کرده ومشکلاتی چون ایجاد سد معبر برای رهگذران و ترافیک شهری را به دنبال داشته چه اقداماتی از سوی متولیان امر صورت گرفته است؟

آیا در ساماندهی و برخورد با پدیده دستفروشی که شاکیانی چون کسبه و شهروندان دارد برنامه ریزی اصولی و اثربخشی را شاهد بوده ایم؟

آیا در حل مشکل دستفروشان که کاملا معیشتی بوده و به زندگی آنها مرتبط است کارگروهی شکل گرفته تا با بررسی این پدیده گامی موثر برای ساماندهی آنها برداشته شود؟

متاسفانه با نگاهی به فضای فعلی شهر کرج و معابر مختلف آن به خوبی می توان کم توجهی به پدیده دستفروشی را مشاهده کرد به نحوی که در برخی نقاط پرتردد شهر شاهد حضور انبوه دستفروشان وسد معبرهای عجیب شان هستیم و جالب تر آنکه برخی از آنها با چراغ سبز برخی ها برای خود برق کشی هم کرده اند وبا نصب لامپ در مسیر عمومی خیابان بدون کمترین نظارت و کنترل به مردم اجناس مختلف را عرضه می کنند.

البته در سال های اخیر موضوع ساماندهی دستفروشان در نقاط مختلف شهر کرج از سوی مدیریت شهری کرج طرح شده و حتی در فاز نخست دستفروشان بلوار ۴۵ متری گلشهر در قالب طرحی جمع آوری و سامان یافتند اما این طرح شکل مستمری نداشته و متاسفانه با بروز شرایط جدید اقتصادی و ضعیف تر شدن منابع درآمدی خانواده ها شکلی افسار گسیخته و غیر قابل کنترل پیدا کرده است.

برای نمونه در سال گذشته شهرداری کرج در چندین نوبت با ایجاد فضای در پارکینگ بلااستفاده پارک سوار آزادگان تلاش کرد دستفروشان مرکز شهر کرج را در آن ساماندهی کند اما درنهایت عدم وجود جدیت لازم در نزد متولیان امر آن را به سرانجام خیلی مناسبی  نرساند.

کسبه ای که شاکی اند

سوی دیگر ماجرای دستفروشی به کسبه ومغازه دارانی برمی گردد که با هزینه های بالا چشم انتظار مشتری اند تا از پس هزینه های سنگین خود در این روزهای کسادی وبی رونقی بربیایند اما آنها نیز دراین وانفسای عدم نظارت دچار خسران شده اند و از شرایط رقم خورده حسابی شاکی اند.

یادمان نرفته که در سال گذشته کسبه اصلی ترین خیابان کرج یعنی بهشتی با تهیه طوماری خواستار ساماندهی و حل معضل دستفروشی شده بودند وشرایط ایجاد شده را معضلی برای از بین رفتن کسب وکارهای خود عنوان می کردند.

یکی از کسبه معترض در آن دیدار عنوان کرده بود که در شرایطی که فعالان صنفی دارای پروانه کسب مجبور به پرداخت مالیات، عوارض شهرداری، اجاره واحد صنفی، حقوق فروشنده و دیگر هزینه های سنگین هستند، دستفروشان بدون کوچکترین هزینه ای و در حاشیه پیاده رو، کاسبی می کنند و جالب اینجاست که برخی از این افراد، درآمدشان از واحدهای صنفی نیز بیشتر است.

فعال صنفی دیگری هم در همین رابطه گفته بود :کاسبی در حاشیه پیاده روهای کرج آنقدر رونق دارد که عده ای از دستفروشان بر سر قرار گرفتن در محل های خوب، با همدیگر درگیر هم می شوند، البته در این درگیری ها، آن کسی که زورش بیشتر باشد. مکان خوب و بهتر را از آن خود می کند.

رییس کل دادگستری استان البرز نیز در آخرین نشست مشترک خود با اتاق اصناف وبرخی فعالان صنفی در تابستان سال گذشته با اشاره به وضعیت دستفروشان در کرج عنوان کرده بود ساماندهی دستفروشان در کرج را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم ولی متاسفانه شهرداری و شورای شهر به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

فاضلیان با تاکید براینکه وظیفه شهرداری است که نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان اقدام کند گفت: با توجه به اینکه در تحریم‌های شدید اقتصادی و شرایط جنگی قرار داریم باید مسئولان تصمیم‌های درست و متناسب با این شرایط را داشته باشند.

رییس اتاق اصناف کرج نیز بر ضرورت ساماندهی دستفروشان شهر تاکید کرد وگفت: با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش فعالیت دستفروشان در برخی خیابان‌های شهر هستیم.

حمید کریمی ادامه داد: دستفروشان با فعالیت در سطح شهر مشکلات زیادی به وجود می‌آورند که ایجاد ترافیک، مزاحمت برای شهروندان و نازیبا کردن سیمای شهر بخشی از آنهاست.

وی توضیح داد: عادلانه نیست که درآمد دستفروشی که اجاره، مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کند از صاحب یک واحد صنفی بیشتر باشد.

وی ابراز کرد: فعالیت دستفروشان در سطح شهر حاشیه سود واحدهای صنفی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد که واقعا عادلانه نیست وشهرداری کرج باید برای ساماندهی وضعیت دستفروشان فکری اساسی کند تا بخشی از دغدغه واحدهای صنفی مرتفع شود.

پیشی گرفتن اراده فردیسی ها از کرج

در شرایطی که شهروندان کرجی این انتظار را از مدیریت شهری دارند که مشکل دستفروشان را به شکل مناسبی حل کند این پدیده در شهرفردیس با جدیت بیشتری دنبال شده و مدیریت نوپای این شهر توانسته در یک عزم جدی بخشی از معضل دستفروشان را با ایجاد بازارچه دایمی مرتفع کند.

شهرداری فردیس که با اعتراض و گلایه کسبه خیابان اصلی این شهر برای ساماندهی دستفروشان روبرو بود خیلی زود دست به کار شد و با ایجاد یک فضای مناسب برای دستفروشان آنها را مجاب کرد تا کسب روزی خود را در یک محیط مناسب تر ادامه دهند و این فرصت را به کسبه بدهند که آنها هم از حقوق قانونی خود بهره مند شوند موضوعی که میتواند محرک و الگوی خوبی برای مدیریت شهری کرج باشد و آنها نیز با ایجاد بازارچه های منطقه ای و با یک ضوابط مشخص کمک کنند تا برای همیشه پدیده دستفروشان در کرج نیز ختم به خیر شود.

واقعیت آن است که خوش نشینی دستفروشان در کلانشهر کرج چهره ای نازیبا در نزد شهروندان ومسافران ایجاد کرده و ضرورت دارد به گونه ای عمل شود که در شرایط فعلی اقتصادی هم منافع اقشار آسیب پذیر برای امرار معاش محفوظ باشد وهم با برچیده شدن بساط های طویل دستفروشان در جای جای خیابان ها آرامش به معابر شهری بازگردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    توکزمحنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهندادمی به دریافته میداندمصیبتهای طوفان را دوست گرامی انچه راجع به دست فروشان گفتی جزغضب الهی واه و ناله ونفرین یتیمان وخانواده هایشان چیزی برایت نخواهد گذاشت مراقب باشین خدابراش کاری نداره میتونه جاهاعوض بشه