خوزستان- اسماعیل نجار گفت: در سیلاب اخیر با ۷۱ قربانی در کل کشور(جدای از حادثه سیل در شیراز و واژگونی قایق امداد در سد گاومیشان) کمترین تلفات جانی داشته ایم.

سیلاب سال جاری در کشور کمترین تلفات جانی را داشت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  اسماعیل نجار، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشوردر حاشیه بازدید از اردوگاه ثامن الائمه حمیدیه گفت: تعداد محدودی از هموطنانی که جان خود را از دست داده اند اغلب براثر ریزش ساختمان یا عدم رعایت موارد احتیاطی بوده است.

وی با تشکر از صبر و حوصله مردم به خاطر ترک محل زندگی شان و استقرار در اردوگاه های اضطراری گفت: زندگی در اردوگاهها آسان نیست و از سختی آن مطلع هستیم اما حفظ جان مردم برای ما در اولویت است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: تمام تلاش ما بر رسیدگی کامل تا حد امکان به این افراد است که به رغم میل خود خانه و زندگی شان را ترک کرده و در اردوگاه مستقر شده اند، در این اردوگاه ها موکب های اربعین نیز برای پخت غذای گرم آمده اند و از آنها خواسته شده که غذای با کیفیت و مناسب در اختیار مردم قرار دهند.

وی توضیخ داد: در استان‌های شمالی کشور از ۲۹ اسفند سال گذشته تا امروز آق‌قلا و گاومیشان و برخی روستاها زیرآب هستند.

نجار لایروبی نشدن برخی رودخانه ها را یکی از دلایل سیلابهای اخیر در کشور دانست و گفت: متولی لایروبی رودخانه ها وزارت نیرو است و لایروبی نیز کار گسترده ای است.

وی افزود: لایروبی رودخانه ها و کانال ها به دلیل خشکسالی های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته از طرفی نیز اعتبارات دولت محدود است در حالی که کار در این حوزه نیازمند اعتبارات سنگینی است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در برخی رودخانه های کشور شاهددخل و تصرف در حریم رودخانه ها هستیم که منجر به ساخت و ساز و ایجاد باغ و زراعت شده است این مساله هم در بروز سیلاب‌ها تاثیرگذار بوده است.

تجاوز به حریم کارون در اهواز

وی با اشاره به وضعیت رودخانه کارون گفت: امکانات ساحلی و جاده ساحلی که در کنار کارون ایجاد شده است در بستر این رودخانه بوده است که تجاوز به حریم کارون محسوب می شود لذا ضرورت دارد که برای این گونه موارد فکری اساسی اندیشیده شود.

نجار یادآور شد: طرح جامع خطرپذیری سیلاب سال ۹۴ تکمیل و به وزیر کشور ابلاغ شد، این طرح می‌بایست عملیاتی و اجرایی می شد در حالی که برخی استان‌ها آن را به طور کامل اجرایی نکردند.

وی با اشاره به سیلاب اخیر بیان کرد: در خوزستان طی چند سال اخیر با خشکسالی رو به رو بودیم ولی طی ۶ ماهه اخیر در خوزستان وضعیت آب و هوایی تغییر چشمگیری داشت و بارندگی بسیاری را در این استان و استان های بالادست شاهد بودیم از همین رو تلاش‌ها از همان زمان آغاز شد تا دیواره های ساحلی کارون، کرخه و سیل‌بندها استحکام بخشی وتقویت شوند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که ماشین الات بسیاری برای ترمیم سیل بندها بسیج شد گفت: در بارندگی های چند ماه اخیر با وجود این که سیل بند رفیع در خوزستان شکسته شد اما از ورود آب به منازل مردم جلوگیری شد.

وی با تشریح وضعیت ورودی و خروجی سدهای استان و تاثیر آنها بر سیلابی شدن برخی مناطق استان خوزستان گفت: از روز گذشته به دستور وزیر کشور خروجی ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است اما ناگفته نماند که بارندگی های پیش رو نیز در وضعیت سدها مجددا تاثیرگذار خواهد بود.

اردوگاه اضطراری ثامن الائمه واقع در جاده اهواز حمیدیه است که ساکنان درمعرض خطر روستاهای حمیدیه و دشت آزادگان را در خود جای داده است، این اردوگاه ظرفیت چهار هزار نفر دارد که تا این لحظه نیز چهار هزار نفر در آن استقرار یافته اند، همچنین ۲۰۰چادر در این اردوگاه نصب شده است.

از جمله خدمات آن میتوان به آشپزخانه پخت غذا، سردخانه برای نگهداری موادغذایی، چادرهای مشاوره، ایستگاه سلامت، و همچنین موکب برای توزیع برخی مواد غذایی اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.