بی‌تردید تمام ما این تجربه را داریم که وقتی یک عضو ما دچار عارضه می‌شود تازه به ارزش واقعی آن عضو پی می‌بریم و می‌فهمیم برخی از اعضای بدن به هنگام نقص بر کارکرد اندام و اعضای دیگر هم تأثیر می‌گذارند.

تلاش خراسان رضوی برای حفظ مرواریدهای دوست داشتنی

یکی از این دسته از اعضای بدن که در فرایند سالم بودن انسان تأثیر زیادی دارد دندان می‌باشد، چراکه خرابی دندان‌ها یا بیماری‌های دهانی موجب می‌شود تا علاوه بر عوارض عارضه اصلی اثراتی چون مشکل دستگاه گوارش نیز بروز کند که خود موجب عوارض دیگری می‌شود.

بنابراین با این مقدمه کوتاه و به بهانه ۲۳ فروردین که به نام روز دندانپزشکی شناخته می‌شود با رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دکتر فانی در ابتدا با تشکر از همکاری مردم در اجرای برنامه‌های سلامت محور، می‌گوید: در بخش دهان و دندان هم براساس آمارهای موجود میزان سطح پوشش طرح‌های پیشگیرانه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌های در دستور کار گروه سلامت دهان ودندان می‌افزاید: با توجه به شیوع پوسیدگی دندان در جامعه و هزینه‌های سنگین درمان در بخش دندانپزشکی، سلامت دهان و دندان جزو اولویت‌های نظام بهداشتی کشور بوده که در طرح تحول سلامت با نگاه ویژه‌ای به این موضوع اقدام‌های مهمی در دانشگاه مشهد به شرح ذیل انجام شده و تداوم آن‌ها در دستورکار می‌باشد.

اجرای طرح رایگان معاینه دانش‌آموزان

وی به اجرای طرح رایگان آموزش، معاینه و وارنیش فلوراید دانش‌آموزان ابتدایی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: به منظور نهادینه کردن فرهنگ بهداشت دهان و دندان و مقاوم‌سازی دندان‌ها باهدف پیشگیری از پوسیدگی دندان، به نحوی که پوشش این برنامه از ۳۵ درصد در سال ۹۳ به ۸۰ درصد در سال ۹۷ ارتقا داشته است.

در این برنامه که با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود دانش‌آموزان ابتدایی سالی دو بار مورد آموزش و معاینه و فلوراید تراپی به صورت رایگان قرار گرفته و اطلاعات آن‌ها در سامانه الکترونیک سینا ثبت می‌شود.

فانی اظهار می‌دارد: مراقبت‌های دهان و دندان شامل آموزش، معاینه و ارجاع جهت درمان‌های لازم برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر (گروه هدف شامل کودکان زیر دوسال) با توانمند کردن والدین و تحویل مسواک انگشتی، کودکان زیر۶ سال و گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال و مادران باردار و شیرده توسط مراقبین سلامت و بهورزان در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت با میانگین حدود ۷۵ درصد پوشش انجام می‌شود.

وی به اجرای طرح بدون مشکل شدن دندان‌ها برای حدود ۸۰ هزار دانش‌آموز ۱۲ ساله نیز اشاره کرده و می‌گوید: این طرح برای نخستین بار در مراکز خدمات جامع سلامت به اجرا درآمد که براساس بررسی‌های انجام شده حدود ۵۸ درصد مشمولان این طرح بدون مشکل شده‌اند.

۸۶ هزار ترمیم دندان در سال ۹۷

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد اقدام‌های دندانپزشکی برای ترمیم دندان شهروندان هم اظهار می‌دارد: ۸۶ هزار و۹۴۱ مورد ترمیم دندان در سال ۹۷ انجام شده است که نسبت به سال ۹۳ حدود چهار برابر افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین انجام ۲۰هزار و ۸۴۶ مورد فیشورسیلانت دندان‌ها (شیارپوش) در سال ۹۷ به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و انجام ۱۰هزار و ۸۸ مورد جرم‌گیری لثه بویژه برای مادران باردار و شیرده که در تمامی این موارد نسبت به سال ۹۳ افزایش سه برابری داشته‌ایم.

اما به گفته فانی سال گذشته تعداد دندان‌های کشیده شده کاهش داشته است، چراکه ۶۳ هزار و ۷۰۵ مورد کشیدن دندان در سال ۹۷ انجام شده که نسبت به سال ۹۳ کاهش۱۰ درصدی را نشان می‌دهد و این حاکی از موفقیت اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان می‌باشد، زیرا بستری فراهم شده که مردم به جای از دست دادن دندان‌ها آن‌ها را ترمیم و نگهداری نمایند. رئیس گروه سلامت دهان ودندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه می‌دهد: اجرای برنامه دندانپزشک خانواده برای یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر در مراکز روستایی و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر که با جذب ۱۰۷ دندانپزشک و ۳۰ نفر مراقب سلامت دهان و دندان همه خدمات دندانپزشکی (ترمیم- فیشورسیلانت- جرم‌گیری-پالپوتومی- درمان پالپ زنده-کشیدن دندان) برای گروه هدف زیر ۱۴ سال و مادران باردار و شیرده که دارای دفترچه بیمه روستایی می‌باشند رایگان ارائه می‌شود.

  آموزش عموم مردم از طریق رسانه‌ها

بازسازی فضای فیزیکی و نوسازی تجهیزات دندانپزشکی ۷۰ درصد واحدهای بهداشت دهان و دندان در سطح شبکه‌های تابعه و آموزش عمومی جامعه در بحث سلامت دهان و دندان از طریق رسانه‌ها (صدا و سیما- روزنامه‌ها و...) با تهیه برنامه‌های سخنرانی، ارائه مقاله و... به تعداد ۲۰ مورد در سال ۹۷ از دیگر برنامه‌های اجرا شده می‌باشد که موجب شده تا مهم‌ترین شاخص دهان و دندان یعنی DMFT (مجموعه دندان‌های پوسیده، پرشده و کشیده شده) در گروه سنی ۱۲ سال استان که قبل از اجرای طرح تحول سلامت دهان ۰۹/۲ بوده، در سال ۹۶ به رقم ۷۱/۱ کاهش یابد.

فانی در پایان برای حفظ و ارتقای شاخص‌های سلامت دهان و دندان در جامعه رعایت موارد زیر را تأکید می‌کند:

۱- رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک نمودن دندان‌ها حداقل روزی دو بار

۲- استفاده از نخ دندان برای تمیز نمودن سطوح بین دندان‌های حداقل روزی یک بار

۳- استفاده از ترکیبات حاوی فلوراید، خمیردندان، وارنیش فلوراید و... به منظور مقاوم‌سازی دندان‌ها در برابر پوسیدگی  

۴-مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات دهان و دندان حداقل سالی دو بار.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.