درست از اواخر سال ۹۶ و حتی پیش از آن سوژه کال زرکش در دستورکار و پیگیری روزنامه قدس قرار گرفت و در این مدت سلسله گزارش‌های متعددی از شرایط یکی از مهم‌ترین مسیل‌های رودخانه کشف‌رود را منتشر کردیم. گزارش‌هایی که هم مردم دخیل آن بودند و هم مسئولان در این جهت تا حدودی همراه شدند.

کال سرکش «زرکش» رام می‌شود

از گزارشی که مردم سه روستای چهل حجره، امیرآباد و صیدآباد رودر رو با  مسئولان مرتبط با ساماندهی کال زرکش با هماهنگی روزنامه قدس قرار گرفتند و مسئولان قول‌هایی دادند که متأسفانه تاکنون عملی نشده و هم گزارش‌های بعدی که نشان از گم شدن موضوع در بروکراسی اداری معمول داشت همگی برای این بود که هم به مردم و به مسئولان گوشزد کنیم که با توجه به شرایط موجود در مسیر کال زرکش با هر سیلاب احتمالی خسارت‌هایی متوجه مردم ساکن در حاشیه این کال خواهد شد که شاید غیرقابل جبران باشد. اکنون که بحث سیل و سیلاب‌ها، دغدغه روز همه شده گرچه که تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از ایجاد بحران در مسیر رودخانه و مسیل‌های سطح استان صورت گرفته است اما پرسش اساسی این است که اگر باز هم سیلی در کار نبود قرار بود همه چیز بر همان منوال گذشته باشد؟

مسیل‌هایی مانند کال زرکش که جمعیتی چندین هزار نفری در حاشیه آن ساکن هستند نمی‌گوییم با بارش‌های شدید اما با حجم بارندگی متوسط به بالا می‌تواند خسارت‌های زیادی را متوجه آن منطقه نماید. برای اینکه مشکلات این کال یکبار برای همیشه رفع شود قطعاً نگاه ویژه‌ای را از سوی مسئولان و دستگاه‌های مرتبط با ساماندهی آن می‌طلبد.

گرچه که بروز سیلاب‌ها و جاری شدن رواناب‌های اخیر موجب شده تا قدم‌های ابتدایی برای ساماندهی مسیل‌هایی همچون کال زرکش برداشته شود.

وحضور دوباره تیم خبری روزنامه قدس در مسیر کال زرکش گواه این موضوع است که در حال حاضراین گام‌ها برای ساماندهی کال زرکش برداشته شده است. سرکشی دیروز رزم حسینی، استاندارخراسان رضوی از کال زرکش و فعالیت ماشین‌آلات متعددی که شرکت آب منطقه‌ای استان در محل به کار گرفته است نشان از اهمیت این موضوع برای مسئولان دارد. گرچه که هنوز نواقصی در کار وجودداشته که نیاز به برطرف شدن دارد.

  مشکل آبگرفتگی در ابتدای توس ۹۷ همچنان باقیست!

از ابتدای توس ۹۷ یا همان خیابان الزهرا که بین روستاهای چهل حجره، امیرآباد و صیدآباد مشترک است عملیات لایروبی کال زرکش انجام شده است. نخاله‌های ساختمانی که حاصل این لایروبی است در دو طرف کال زرکش ریخته شده است تا جلوگیری کند از طغیان احتمالی کال زرکش در زمان سیلاب. این اقدام برای سمت راست کال که مشرف به خانه‌ها و مغازه‌های مردم است کارایی داشته و دارد اما برای سمت چپ که خیابان الزهرا را شامل می‌شود موجب جلوگیری از ورود سیلاب به داخل کال زرکش شده و مشکلاتی را در روزهای گذشته برای مردم این منطقه به وجود آورده است به صورتی که به گفته یکی از اهالی بعد از جمع شدن آب زیاد در خیابان الزهرا اهالی چاره‌ای جز برداشتن قسمتی از خاک دیواره ایجاد شده را نداشتند تا سیلاب به وجود آمده راهی کال شود.

تقریباً در انتهای روستای امیرآباد کال زرکش با خیابان الزهرا تلاقی پیدا می‌کند و بستر کال آسفالت خیابان می‌شود! سیلاب با عبور از این آسفالت در طرف مقابل با همان شرایطی که تا قبل از آن داشته ادامه مسیر می‌دهد اما آنچه موجب پرسش می‌شود این است که بستر کال در این چند متر که روی آسفالت خیابان باشد چه خطراتی می‌تواند با خود به همراه بیاورد. در ادامه مسیر ماشین‌آلات و بیل مکانیکی‌هایی به چشم می‌خورند که در حال لایروبی و دیواره‌سازی با خاک و گل دربستر کال هستند. وارد روستای صیدآباد که می‌شویم خیابان الزهرا نبش الزهرای ۴۱ مسدود شده گویا ادامه مسیر با تخریب‌هایی که سیلاب‌های اخیر به بار آورده است امکان‌پذیر نیست. چند دستگاه از ماشین‌آلات راهسازی و بیل‌های مکانیکی نیز که متعلق به شرکت آب منطقه‌ای استان است در حال بازگشایی مسیر کال هستند اما گویا مشکلی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد کار سرعت بیشتری بگیرد.

   کندی بهسازی مسیر کال به دلیل وجود معارض

صالحی، دهیار روستای صیدآباد در این خصوص می‌گوید: در ادامه اقداماتی که در این چند روزه از سوی مسئولان بویژه آب منطقه‌ای برای ساماندهی شرایط انجام شده است ماشین‌های راهسازی در این محل گویا به لوله گازی برخورد کردند که می‌بایست برای جلوگیری از خطر جابه جا شود که با این تفاسیر با دوستان شرکت گاز برای این اقدام تماس گرفتیم که تاکنون متأسفانه حاضر به همکاری نشدند با این توجیه که ابتدا باید مسیر کال مشخص شود تا بعد نسبت به جابه جایی لوله گاز اقدام شود که این موضوع موجب شده تا عملیات بهسازی با کندی دنبال شود.

   افزایش اعتبارات بازگشایی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حاشیه بازدید استاندار از عملیات بازگشایی کال زرکش، از نظر مساعد استاندار برای افزایش چند برابری اعتبارات بازگشایی، لایروبی و رفع تصرف رودخانه‌های استان خبر داد. محمد علایی در این باره گفت: با نظر استاندار قرار شد اعتبارات برای لایروبی، بازگشایی و رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌های استان چند برابر شود. وی افزود: رودخانه‌های شاندیز و طرقبه نیز باید بازگشایی شود، چرا که این مسیر، مسیر گردشگری است و در صورت جاری شدن سیل همانند بمب ساعتی خواهد بود و این منطقه در برابر سیلاب بشدت آسیب‌پذیر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با تأکید بر اینکه اولویت ما در شرایط فعلی بازگشایی حریم و بستر رودخانه‌های استان است، گفت: در روزهای گذشته کال خطرناک زرکش را به سرعت بازگشایی کردیم.

 وی افزود: این کال هر ساله بر اثر جاری شدن سیل تلفات داشت اما امسال این کال به همراه کشف رود، پاوا و سیاسک به گونه‌ای مدیریت و بازگشایی شد که هیچ مشکلی نداشتیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.