در شرایطی که اکثر کشورها تمام سعی و تلاششان بر این است که سیستم حمل و نقل عمومی شهرها را به سمت و سویی ببرند که به رایگان شدن آن بینجامد و کشورهای زیادی هم به این سطح رسیده‌اند، اما در ایران و بویژه در کلانشهرها هزینه‌ها به سمت صفر شدن که هیچ، در طول سال یک بار یا بیشتر بر میزان هزینه‌های پرداختی مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود.

اظهارات متفاوت از یک افزایش ۱۵۰ تومانی

شهر مشهد معمولاً از جمله پیشگامان این موضوع در کشور بوده است. آخرین مورد آن هم به همین دیروز برمی‌گردد که طبق مصوبه شورای شهر مسافرانی که از اتوبوس و قطار شهری استفاده خواهند کرد برای هر بار استفاده ۱۵۰۰ ریال بیشتر از سابق باید پرداخت نمایند!

 سیستم حمل و نقل عمومی سیستمی با ماهیتی رایگان

این موضوع البته موجب گلایه شهروندان بویژه آن‌هایی شده است که پای ثابت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هستند. یکی از شهروندان که در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس بود در این باره گفت: معمولاً برای اینکه در شهرهای بزرگ دنیا راغب به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شوند همه امکانات به سمتی می‌رود که مردم برای استفاده هزینه‌ای نپردازند نه اینکه هر بار به بهانه‌های مختلف میزان پولی که از مردم گرفته می‌شود افزایش یابد قطعاً با این شرایط همان ترافیک و شلوغی‌ها باقی خواهند ماند و کمتر نخواهد شد.

سپهری منش در ادامه می‌افزاید: شهرداری و شورای شهر مشهد برای جبران هزینه‌ها بایستی منابع مالی دیگری را جایگزین کنند تا شرایط برای مردم راحت‌تر شود این گونه می‌توان به آینده شهری بدون آلودگی یا حداقل کاهش آلودگی و ترافیک امیدوار بود.

او همچنین می‌گوید: من هر روز برای اینکه به محل کارم برسم بایستی دو خط عوض کنم که با احتساب هزینه‌های کنونی ۱۳۰۰ تومان هزینه رفتم می‌شود که این مبلغ را هم باید در برگشت نیز پرداخت کنم با یک حساب سرانگشتی می‌بینید که هزینه سفرهای داخل شهری من که فقط بتوانم به سر کارم حاضر شوم با احتساب ۲۵ روز کاری در هر ماه ۶۵ هزار تومان می‌شود که این مبلغ برای شخص خودم و برای یک موضوع پرداخت می‌شود حالا اگر همین مبلغ را برای خانواده چهار نفری ما در نظر بگیرید مبلغ ۲۶۰ هزار تومان باید فقط صرف پرداخت به سیستم حمل و نقل عمومی کنیم فقط و فقط برای رفت و برگشت از محل کارمان، اگر برنامه دیگری داشته باشیم که قطعاً هست این مبالغ حتی تا بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت!   وی اظهار می‌دارد: با چنین شرایطی افزایش هرباره هزینه‌های حمل و نقل عمومی میزان بیشتری از درآمد خانوارها را می‌بلعد که موجب نارضایتی مردم نیز می‌شود و با توجه به پایین آمدن سطح ارائه خدمات در اکثر خطوط اتوبوسرانی این اضافه هزینه‌ها را هم مجبور به پرداختش هستند.

 هزینه‌ها باید به سمت کمتر شدن پیش برود

پسر جوانی که دانشجو است را در مبادی ورودی ایستگاه میدان شریعتی قطار شهری می‌بینیم و در مورد موضوع روز که همان افزایش نرخ استفاده از مترو است با او چند دقیقه‌ای گپ می‌زنیم. او سیستم حمل و نقل عمومی را نیازی مبرم برای جامعه امروزی بویژه در کلانشهرها می‌داند و می‌افزاید: ناوگان حمل و نقل عمومی بایستی ضمن به روز بودن در شهر فعال باشد تا مردم راغب شوند از این سیستم برای سفرهای درون شهری استفاده کنند اگر این گونه شود بار ترافیکی شهر کم می‌شود و آلودگی‌ها و سایر مسائل مرتبط با آن نیز کمتر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌هایی که مردم باید بابت استفاده از ناوگان عمومی پرداخت ‌کنند نیز باید به سمت کمتر و کمتر شدن حرکت کند نه اینکه هر بار افزایشی بودن را تجربه کند اگر شرایط از قرار فعلی باشد مطمئن باشید همچنان سیستم حمل و نقل عمومی نقص خواهد داشت و مردم ترغیب به استفاده از آن نخواهند شد. من نمی‌گویم هزینه‌های جاری اتوبوسرانی و قطار شهری افزایش نداشته است، باید این هزینه از جایی تأمین شود، بلکه حرفم این است که مسئولان به جای راحت‌ترین راه و بی‌دردسرترین راه برای خودشان که افزایش تعرفه‌هاست به دنبال چاره دیگری باشند تا به مردم کمتر فشار بیاید.

شایان ذکر است براساس اعلام مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد از روز گذشته، بهای خدمات روزانه در خطوط شهری به ۶۵۰ تومان تغییر پیدا کرد.

همچنین بهای خدمات خطوط یکم و دوم قطارشهری مشهد از ۶۵۰۰ ریال به ۸۰۰۰ ریال افزایش یافت.

شهروندانی که از «من کارت» برای پرداخت بهای بلیت قطار شهری استفاده نمی‌کنند نیز باید ۱۲ هزار ریال پرداخت کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.