البرز- برای بسیاری از کشورها توسعه اقتصادی دیگر در صنایع و تولیدات کشاورزی، نفت و گاز خلاصه نمی شود وبا حرکت به سمت حوزه های دیگر کشور خود را از ریسک های رایج در اقتصادهای وابسته رها کرده اند.

راه‌های نرفته البرز در حوزه گردشگری

به گزارش قدس آنلاین، حوزه گردشگری از جمله گزینه هایی است که توانسته شتاب آهنگ توسعه و درآمدهای پایدار را برای کشورهای مختلف به ارمغان آورد وآنها را به عنوان یک اقتصاد موفق منطقه ای و جهانی مطرح کند.

ایران نیز با مجموعه ای از جاذبه های تاریخی و طبیعی در این دایره وسیع حضور دارد و تلاش دارد با بهره گیری از تجارب جهانی خود را به سطح کشورهای پیشرو در حوزه گردشگری برساند.

سال گذشته چهملین اجلاس جهانی گردشگری در شهر همدان برگزار شد وبه اتفاق، کارشناسان حاضر در آن از ایران به عنوان یکی از جذاب ترین مقصدهای گردشگری دنیا یاد کردند.

اما واقعیت آن است که آنقدری که خارجی ها به ظرفیت های گردشگری ما باور دارند خودمان آن را درک نکرده ایم و همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش کنیم.

با گذر از استان های شناخته شده ایران در گردشگری چندسالی است برخی از استان ها همچون البرز نیز تلاش دارند با معرفی ظرفیت های خود در عرصه گردشگری سهمی از درآمدهای سرشار این بخش داشته باشند و از طریق آن آهنگ توسعه استان را شتاب بخشند.

البرز از جمله استان هایی است که به واسطه وجود راه های موصلاتی مناسب، قرار گرفتن درجوار پایتخت  وهمچنین جاذبه های بالا برای سرمایه گذاران می تواند  خیلی زود و با طی مسیری کوتاه به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شود و روند پرشتاب حضور گردشگران در این استان و احداث زیرساخت های لازم همچون هتل ها نیز موید همین موضوع است.

آرش نورآقایی عضو هیئت‌رئیسه کنفدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در این ارتباط با اشاره به وجود بناهای شاخص تاریخی در استان البرز، معتقد است متولیان گردشگری باید به دنبال سهم خود از سفره گردشگری باشند.

وی در این ارتباط به خبرگزاری مهر گفت: البرز جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که باید به مردم معرفی شوند، وجود تپه‌های باستانی، جاده توریستی کرج - چالوس یا روستاهای با قدمت هزارساله ازجمله این ظرفیت‌ها است که باید به گردشگران شناسانده شود.

نورآقایی بابیان اینکه نگاه گردشگری در حال حاضر تنها نگاه جاذبه محور نیست، گفت: تقویت زیرساخت‌های گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است، یکی از این زیرساخت‌ها داشتن فرودگاه بوده که استان البرز از این مهم برخوردار است.

عضو هیئت‌رئیسه کنفدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های گردشگری استان البرز با ظرفیت‌های گردشگری استان‌های مانند فارس و اصفهان متفاوت است، گفت: متولیان گردشگری استان البرز با توجه به این ظرفیت‌ها به دنبال سهم خود از سفره گردشگری باشند.

نور آقایی در بخش دیگری با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری استان البرز برای توسعه نیازمند جذب سرمایه‌گذار است، گفت: در این حوزه بیش از هر چیزی دیگری نیازمند مطالعات هستیم، تقویت زیرساخت‌های انسان‌ساز باید موردتوجه واقع شود.

وی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: باید هتل‌های مجهزی احداث شود که بتوانیم در آن کارگاه‌های بزرگ و بین‌المللی برگزار کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه کنفدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری تأکید کرد: به‌یقین احداث چنین هتل‌هایی در البرز ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از تهران است، وجود آزادراه تهران - کرج - قزوین نیز برای استان البرز یک ظرفیت منحصربه‌فرد است.

نور آقایی در بخش دیگری گفت: توسعه گردشگری با برگزاری رویدادهای بزرگ ملی و جهانی امکان‌پذیر است، استان البرز هم‌جوار با پایتخت است، همین ظرفیت می‌تواند در توسعه گردشگری این استان کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه استان البرز بناهای شاخص باستانی - تاریخی را در دل خود جای‌داده است، گفت: مسئولان میراث فرهنگی در این استان باید مانند دیگر استان‌ها ازجمله یزد، اصفهان و فارس به دنبال تقویت زیرساخت‌های گردشگری و جذب گردشگر داخلی و خارجی باشند.

کارشناسان حوزه گردشگری در حالی از ظرفیت های بالای البرز در این بخش و ضرورت معرفی آنها به سرمایه گذاران داخلی وخارجی صحبت می کنند که متولی گردشگری البرز نیز بر آن تاکید دارد واز برگزاری همایشی با هدف معرفی این ظرفیت ها خبرداده است.

صابری طالقانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی البرز گفت: فاز دوم مطالعات طرح جامع گردشگری استان البرز به اتمام رسیده است.

وی افزود: این طرح مطالب و ارائه پکیج فرصت های سرمایه گذاری را در بر می گیرد وشامل شهرستان های شش گانه  استان البرز می شود.

صابری تصریح کرد:در این طرح امکان عملی سازی و سیاست‌گذاری‌های طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ایجاد، تاسیس، توسعه و توزیع امکانات گردشگری به صورت عادلانه در تمام نقاط استان صورت گرفته است.

این مسئول افزود: تعداد ۲۵ مورد پکیج فرصت های سرمایه گذاری از طریق مشاور تهیه و در اختیار سرمایه گذاران بخش گردشگری قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذاران بسته به نوع و به دلخواه خود مناطق مورد نظر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب خواهند کرد

شیب تند گردشگری البرز به سمت بهبود

فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه سال ۹۷ سال بسیارمهمی برای گردشگری استان بود، گفت: سال قبل بنایی بود برای ایجاد ساختمان آموزش و بوم گردی و شاهد افزایش این مراکز درالبرز بودیم و در یک جمله گردشگری استان شیب تندی را به سمت بهبود پیدا کرده است.

صابری به آخرین وضعیت گردشگری استان البرز اشاره کرد و گفت: در یک نگاه کلی استان البرز  را می توان به یک مقصد نهایی گردشگری تبدیل کرد.

وی افزود: در واقع این تغییرمکان دهی از یک معبر و محل گذر به یک منطقه گردشگری، گردشگر پذیر و مقصد مهمترین اولویت ما در حوزه گردشگری است.

صابری با اشاره به اینکه در صورت افزایش اقامت در استان تقریبا همه اجزا و جزئیات گردشگری به سمت جلو حرکت خواهد کرد، گفت: در راستای رسیدن به این هدف در سال ۹۷ در حوزه بوم گردی فضا گسترده تر شده است و مراکز اقامتی بوم گردی البرز دو رقمی شده است.

 مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرز در خصوص آموزش ها در حوزه گردشگری گفت: سه موسسه آموزشی دراستان در حال فعالیت است همچنین با اعطای مجوز به ۱۵ دفترشرکت خدماتی گردشگری این تعداد به مجموعه دفاترخدمات گردشگری در استان اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر به ۷۰ درصد اهداف حوزه گردشگری برای دفاترخدماتی مسافرتی در البرز دست یافته ایم، افزود: در حوزه مراکزاقامتی دو واحدهتل آپارتمان اخیرا در طالقان افتتاح شد که در کنار این دو واحد ۶ واحد هتل آپارتمان و مرکزاقامتی  دیگر درطالقان فعالیت می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۵۰ لیدر آموزش گردشگری دیده اند و ۵۰ نفر مدیر فنی آموزش داده شد که وارد بازار کار شوند.

صابری با اشاره به اینکه اهداف ما معطوف است به بالا بردن نگرش مردم به گردشگری استان و تبدیل البرز به یک منطقه گردشگر پذیرو مقصد گردشگری، بیان کرد: اولویت نخست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری البرز توسعه مراکز بوم گردی در استان است. این مسئول خاطرنشان کرد: درحوزه گردشگری که دفاتر گردشگری زیر مجموعه آن است ایجاد فضای رقابتی از اهداف مهم دراین زمینه است، بنابرین ما قصدافزایش این دفاتردراستان را نداریم.

صابری در پایان خاطرنشان کرد: برنامه های کلی اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری در ۴ حوزه درحال انجام است که شامل بازاریابی، تبلیغات، برگزاری نمایشگاه ها با هدف معرفی جاذبه های ناشناخته استان و نظارت در قالب هماهنگی بین دستگاه های اجرایی است.

علیرغم همه اقداماتی که می بایست در سال های گذشته درحوزه تقویت گردشگری البرز انجام می شده و بر زمین مانده اما باید اذعان کرد توجهات به این حوزه بیشتر شده و تایید این مدعا احداث مراکز اقامتی مختلف در نقاط مختلف استان در سال های اخیر است، در عین حال بناهای تاریخی موجود در استان با برخی تمهیدات ویژه آماده بازدید عموم شده و خوشبختانه با استقبال هم روبرو شده است.

متولیان حوزه گردشگری در البرز به این باور رسیده اند که در ابعاد مختلف می توان رونق وپویایی لازم را در این بخش ایجاد کرد با این حال برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش کرد و جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران مهیا نمود.

صنعت توریسم در البرز راههای نرفته بسیاری دارد و اگر سیاست گذاری ها در مسیر درست خود اجرا شود می تواند منتهی به یک توسعه پایدار در جای جای البرز شود.

جاده زیبای چالوس، کویر چشم نواز اشتهارد، طبیعت کم نظیر و مسحور کننده طالقان، آثار تاریخی بی بدیل کرج و نظرآباد و ساوجبلاغ و باغ لاله های کرج و گچسر همه وهمه می تواند بستر و محملی برای انتخاب البرز برای یک مقصد گردشگری باشد به این شرط که باور کنیم  البرز زیباست و می تواند دیدنی هایش را با همه ایرانیان و جهانیان به اشتراک بگذارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    با سلام و درود قطعا حرکت در بستر بیزنسی بنام گردشگری برنامه ای اصولی مدون ، روان و منظم می خواهد بهمراه عزمی جزم و بهره بردن از افراد دانش آموخته، خوش فکر و کاردان،که البته بنظر نمیرسد اکنون این شاخصه ها در نظر گرفته شده اند، یا به آنها توجه بِشوَد. نمونه ی بارزی از بی برنامگی، علی رغم اعلام اماکنی برای بازدید نوروزی از سوی میراث، خودم شخصا به 2محل که جاذبه برای گردشگری داشت و اعلام شده بود مراجعه نمودم اما شوربختانه با درب بسته مواجه شدم. با این مدیریت متاسفانه راه به جایی نبریم و بیشتر شعار می ماند تا عمل، بویژه در گستره ی به روز و جهانی امروزین گردشگری، بسیار از این قافله جا مانده ایم فرهاد رهبری، دانشجوی مقطع کارشناسی حرفه ای گردشگری