خراسان شمالی- محمد نقی کاظمیان گفت: پیش بینی می شود در سال جاری ۳۰۰ تن محصول آفتابگردان از اراضی شیروان برداشت شود.

افزایش اقبال کشاورزان شیروانی به کشت تخمه آفتابگردان

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، محمد نقی کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: استقبال کشاورزان شیروانی به کشت آفتابگردان به دلیل منابع آبی محدود و عملکرد اقتصادی خوب این محصول بیشتر شده است.

وی با اشاره به منابع آب محدود در شیروان اظهار داشت: در چند سال اخیر کشت این محصول توسط کشاورزان شیروان بسیار کاهش یافته بود که از سویی امسال علاوه بر موارد مزبور، افزایش قیمت دانه های آجیلی نیز موجب ترغیب آنان به کشت آفتابگردان شده است.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم از دانه آفتابگردان در بازار ۲۰۰ هزار ریال به فروش می رسد گفت: کشت این محصول در شیروان از ۲۰ اسفندماه آغاز شده که تاکنون در سطح ۳۰ هکتار انجام شده است و با توجه به رطوبت های بهاره مناسب امسال و تمایل کشاورزان، سطح زیر کشت محصول ۲ برابر می شود.

کاظمیان با اشاره به برداشت آفتابگردان از اوایل مردادماه افزود: سال گذشته این محصول در سطح ۹۵ هکتار از اراضی این شهرستان کشت شد که ۸۶ تن دانه آفتابگردان تولید شد و امسال در سطح ۲۰۰ هکتار کشت و پیش بینی می شود از این سطح ۳۰۰ تن محصول تولید شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میانگین عملکرد تولید این محصول در شیروان را در هر هکتار ۱.۵ تن ذکر کرد و گفت: مهم ترین مشکلات سال های قبل خسارت پرندگان به این محصول بود ولی امسال با ارقامی که توزیع شده، خسارت پرندگان بسیار کم تر خواهد بود.

کاظمیان با بیان اینکه میزان بذر اصلاح شده برای آفتابگردان در هر هکتار، ۵ کیلوگرم است افزود: مهم ترین عوامل در کشت این محصول، شخم پاییزه و آبیاری، تغذیه پتاس و بذور اصلاح شده است.

گفتنی است شهرستان شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

کسب رتبه سیزدهم تولید عسل و رتبه ششم میانگین تولید عسل در هرکلنی در کشور توسط خراسان شمالی

مهندس حسین رضازاده مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی رتبه سیزدهم تولید و رتبه ششم میانگین تولید عسل در هر کلنی را در کشور کسب کرده است.

رضازاده افزود: بر اساس آمار گیری صورت گرفته در سال ۹۷ تعداد ۱۶۶۵ نفر زنبوردار با تعداد ۱۷۶۷۷۴ کلنی در استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۲۲۰۲تن عسل،۸۷ کیلو گرم ژله رویال ،۴۰۵ کیلو گرم بره موم و ۳۷۵۰ کیلو گرم گرده  گل تولید و در داخل استان به مصرف رسیده و مقداری نیز به استان های دیگر ارسال شده است.

وی به زنبورداران توصیه کرد: کسانی که به واسطه بارش و سیل خسارت دیده اند در اسرع وقت گزارش خسارت وارده را به نزدیک ترین مدیریت جهاد کشاورزی محل اقامت در داخل یا خارج استان اعلام کنند.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین برای زنبورداران سهمیه شکر منظور شده است که زنبورداران می توانند با مراجعه به تعاونی زنبورداران شهرستان نسبت به اخذ سهمیه خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.