مراسم قرعه کشی جام ملتهای آفریقا ۲۰۱۹ روز گذشته برگزار شد و قاره سیاه آماده یک هیجان بزرگ شد. هیجانی که البته نگاه هایی از فوتبال ایران هم آن را دنبال خواهند کرد.

گزینه نیمکت ایران، باز هم در گروه مرگ

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، مهم ترین تورنمنت قاره سیاه از روز ۲۱ ژوئن سال جاری (۳۱ خرداد) در مصر آغاز خواهد شد. دیشب هم مراسم قرعه کشی سی و دومین دوره جام ملتهای آفریقا با حضور سرشناس ترین چهره های فوتبال این قاره در کشور مصر برگزار شد.

در حالی که این مسابقات قرار بود در کشور کامرون برگزار شود، در اواخر نوامبر سال ۲۰۱۸ به دلیل تاخیر کامرونی ها در آماده سازی امکانات برای جام ملتها، کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی را از این کشور گرفت و به مصر داد.

در دوره پیش رو باشگاه های اروپایی هم بابت از دست دادن بازیکنان خود مشکلی ندارند. این در حالی است که ادوار قبلی جام ملتهای آفریقا در فصل زمستان برگزار می شد و تیم های باشگاهی اروپایی که ستاره های آفریقایی بزرگی در ترکیب خود داشتند، برای مدتی طولانی از حضور این بازیکنان محروم می شدند. همچنین این دوره از رقابت های جام ملتهای آفریقا برای نخستین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می شود و مانند تورنمت های ملی در اروپا و آسیا، افزایش تعداد تیم ها در این قاره هم دیده می شود.

اما جدا از گروه بندی کلی این بازی ها و حساسیتی که از دو ماه آینده در رقابت بزرگ قاره آفریقا ایجاد می شود، قرعه کشی دیشب قاهره به نوعی ذهن فوتبال دوستان ایرانی را هم درگیر کرد. در روزهایی که تیم ملی ایران بعد از جام ملتهای آسیا و رفتن کارلوس کی روش سرمربی ندارد، هر روز نام مربیان مختلفی به عنوان گزینه هدایت ایران مطرح می شود و همه منتظر مشخص شدن تکلیف نیمکت داغ تیم ملی هستند. در بین همه گزینه ها، یکی از نام هایی که از ابتدا شنیده می شد و هنوز هم صحبت هایی مبنی بر احتمال مربیگری او در ایران هست، هروه رنار فرانسوی است.

سرمربی تیم ملی مراکش که البته ارتباطش با ایران حالا دیگر به بیش از یک سال می رسد، از زمان قرعه کشی جام جهانی و همگروهی مراکش با ایران، قطعا فوتبال ایران را دنبال می کرده و کاملا با تیم ملی آشنا است. او در تنها تقابل جذابش با ایران هم با یک گل به خودی دراماتیک نتیجه را واگذار کرد تا یکی از مربیان بدشانس جام جهانی لقب بگیرد.

رنار این روزها در کنار چندین نام دیگر، از گزینه های سرمربیگری تیم ملی ایران به شمار می رود و برخی خبرها حاکی از این است که او در مراکش هم روزگار چندان ایده آلی را سپری نمی کند. سرمربی فرانسوی که قبلا با دو تیم ملی زامبیا و ساحل عاج جام ملتهای آفریقا را فتح کرده، در تورنمنت ۲۰۱۹ باید مراکش را به این جایگاه برساند و در غیر این صورت، به نظر نمی رسد آینده مشترکی با شیرهای اطلس داشته باشد. باید تا حدود سه ماه آینده صبر کرد و دید که این مربی خوش تیپ فرانسوی مراکش را به آرزوی ۴۳ ساله خود برساند یا خیر. رنار البته اگر پس از این مسابقات به ایران بیاید هم وظیفه شکستن طلسم ۴۷ ساله در جام ملتهای آسیا را خواهد داشت.

اما نگاهی به نتیجه قرعه کشی جام ملتهای آفریقا می اندازیم:


گروه A: مصر – جمهوری دموکراتیک کنگو – اوگاندا – زیمبابوه
گروه B: نیجریه – گینه – ماداگاسکار - بوروندی
گروه C: سنگال – الجزایر – کنیا – تانزانیا
گروه D: مراکش – ساحل عاج – آفریقای جنوبی – نامیبیا
گروه E: تونس – مالی – موریتانی – آنگولا
گروه F: کامرون – غنا – بنین – گینه بیسائو

در گروه اول این مسابقات تیم میزبان که پرافتخار ترین تیم تاریخ جام ملتهای آفریقا نیز هست، شانس اصلی سرگروهی به شمار می رود. مصری ها این دوره با هدایت خاویر آگیره در خانه خود و با استفاده از ستاره هایی از جمله محمد صلاح امیدوارند که هشتمین قهرمانی را هم در جام ملتها جشن بگیرند. البته جمهوری دموکراتیک کنگو هم در سال ۲۰۱۵ مقام سومی جام ملتها را به دست آورده است و با پشتوانه ۲ بار قهرمانی آفریقا می تواند مصر را به چالش بکشد.

در گروه دوم نیز تیم ملی نیجریه، قهرمان سال ۲۰۱۳ جام ملتها اصلی ترین شانس سرگروهی است. سبزپوشان قدرتمند آفریقایی تا به حال سه قهرمانی، چهار نایب قهرمانی و هفت مقام سومی جام ملتها را از آن خود کرده اند.

گروه سوم جام ملتهای آفریقا محل رقابت جذاب سنگال و الجزایر خواهد بود. این تیم ها در سال های اخیر شرایط خوبی داشته اند. سنگال که یکی نمایندگان آفریقا در جام جهانی ۲۰۱۸ هم بود، تا کنون قهرمان آفریقا نشده اما امسال چشم به ستاره هایی چون سادیو مانه و کالیدو کولیبالی دوخته است. الجزایر هم که دوران نسبتا پرستاره ای را در دومین دهه از قرن ۲۱ سپری کرده، امسال با ریاض محرز و بغداد بونجاح امید به موفقیت در آفریقا و کسب دومین قهرمانی قاره ای دارد.

در گروه چهارم تیم تحت هدایت گزینه سرمربیگری ایران رقبای سرسختی را در پیش خواهد داشت. هروه رنار با مراکش باید به دیدار ساحل عاج و آفریقای جنوبی برود. تقابل رنار با ساحل عاجی که خودش در جام ملتهای ۲۰۱۵ قهرمان آفریقا کرده بود، اتفاق جالبی خواهد بود. در این گروه ساحل عاج ۲ و مراکش و آفریقای جنوبی هر کدام یک بار قهرمان آفریقا شده اند.

در پنجمین گروه جام ملتها، تیم تونس قدرتمندتر از رقیبان است. تونسی که در جام جهانی هم نماینده آفریقا بود، با سابقه ۲ قهرمانی در جام ملتها یکی از شانس های این دوره محسوب می شود. مالی دیگر تیم این گروه است که بدون سابقه قهرمانی، یکی از تیم های نسبتا پرافتخار قاره سیاه برشمرده می شود. این تیم یک نایب قهرمانی، ۲ مقام سومی و ۳ مقام چهارمی جام ملتهای آفریقا را در کارنامه دارد.

و در نهایت گروه ششم جام ملتهای آفریقا هم گروهی جذاب با یک رقابت فوق العاده بین تیم های کامرون و غنا است. کامرون که پس از مصر با ۵ قهرمانی، پرافتخار ترین تیم قاره آفریقا است، مدافع عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات نیز به شمار می رود. همچنین غنا با ۴ قهرمانی و ۵ نایب قهرمانی سومین تیم پرافتخار قاره و البته رکورددار حضور در فینال ( به همراه مصر) است.


رنگ آمیزی پرچم های چهار کشور حاضر در گروه ششم هم یک نکته حاشیه ای جالب توجه است.


مسابقات سی و دومین دوره جام ملتهای آفریقا روز سی و یکم خرداد ماه با بازی تیم های ملی مصر و زیمبابوه در شهر قاهره آغاز می شود. ۶ ورزشگاه در شهرهای قاهره، اسکندریه، سوئز و اسماعیلیه میزبان این تورنمنت خواهد بود. مشابه جام ملتهای آسیا و اروپا، به همراه دو تیم برتر هر گروه، ۴ تیم سوم هم به مرحله حذفی صعود خواهند کرد.


شهر قاهره که میزبان مسابقات نیمه نهایی و رده بندی نیز هست، در روز ۲۸ تیرماه از بازی فینال این دوره از مسابقات جام ملتهای آفریقا پذیرایی خواهد کرد.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.