نماینده مردم مبارکه در مجلس از ارائه هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و مبلغ پانصد میلیون ریال کمک بلاعوض از محل بودجه مسئولیت‌های اجتماعی بانک به سیل زندگان خبر داد.

ارائه هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و بلاعوض به سیل‌زدگان

به گزارش قدس آنلاین، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،‌ در تشریح اقدامات صورت گرفته برای کمک رسانی‌ به مناطق سیل زده و گزارش ارائه شده به مجلس، اظهار داشت: بنابر گزارشاتی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارائه کرد، این وزارتخانه به ظرفیت همه سازمان‌ها و شرکاء اجتماعی خود از تامین نیازهای اولیه همچون لبنیات و چکمه و موادغذایی تا ایجاد گروه‌های اورژانس اجتماعی و شناسایی بیکاران برای تامین بیمه بیماری ناشی از سیل تا رسیدگی وتامین منابع پرداخت وام از طریق بانک رفاه و تعاون و صندوق بازنشستگی و همچنین تعویق بدهی تامین اجتماعی واحدهای سیل زده و تشکیل مهدهای کودک موقت و سیار و رسیدگی به وضع معلولان و مددجویان و ..  در حد توان و امکانات محلی از ساعات اول و تامین امکانات ملی از روز اول در کنار مردم سیل زده کشور بوده است.

وی افزود: از ساعت‌های بروز حادثه سیل،‌ اولیه تیم‌های اعزامی وزارت رفاه علاوه بر مقامات محلی در منطقه حاضر بودند ‎و رئیس سازمان بهزیستی نیز به منطقه سفر کرده و باز هم علاوه بر لرستان و مازندران،‌ به سایر نقاط هم سفر کرده و در جریان مشکلات موجود قرار گرفتند. در همین رابطه تشکل‌های مردمی بکار دعوت شده‌اند البته آنها خودشان پیشگامبودند و ما از آنها هم ممنونیم.

سعیدی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده از مجموعه اقدامات و مداخلات بهزیستی در جریان سیلاب منطقه غرب گلستان و سایر نقاط سیل زده، دریافتیم که مدیران، معاونین و روسای شهرستان‌ها در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از کودکان و نوجوانان، سالمندان و معلولین و یادآوری موارد مرتبط با ایمنی و اصول مراقبتی از گروه‌های هدف به مسئولین مراکز حضور یافتند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی بازدید مسئولان از مراکز شبانه‌روزی، اعم از مراکز نگهداری از فرزندان تحت سرپرستی، کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز نگهداری از سالمندان و معلولین پیش از تحویل سال نو را از دیگر اقدامات صورت گرفته در جریان سیل اخیر خواند و گفت: با توجه به وقوع سیلاب در شهرهای گنبد کاووس، آق‌قلا و گمیشان، مدیرکل و معاونت‌های تخصصی با حضور در روزهای اول و دوم فروردین در تمامی مراکز شبانه‌روزی به بررسی وضعیت مددجویان مقیم در این مراکز پرداختند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از جان گروه‌های هدف فرزندان تحت سرپرستی در شهر گمیشان و  مددجویان مقیم در کمپ ترک اعتیاد شهر آق‌قلا به مکان‌های امن در مرکز استان گلستان توسط نیروهای  سازمان بهزیستی منتقل شدند.

این نماینده مجلس،‌ تامین مواد غذایی مورد نیاز مددجویان،‌ ایجاد ستاد مداخلات و حمایت‌های روانی_اجتماعی از آسیب‌دیدگان حوادث و بلایای طبیعی(محب) و تبیین و تشریح اقدامات تخصصی، بازدید میدانی مدیرکل و معاونین بهزیستی گلستان از مناطق سیل‌زده شهرستان آق‌قلا و گمیشان و بررسی وضعیت مددجویان تحت حمایت، استقرار ۲ تیم تخصصی مداخلات و حمایت‌های روانی اجتماعی(محب) در شهرهای آق‌قلا و گمیشان و همچنین ارسال اولین محموله مواد غذایی از سوی بهزیستی به فرمانداری آق‌قلا برای توزیع در میان سیل‌زدگان را از دیگر اقدامات صورت گرفته خواند.

سعیدی بازدید از منازل مسکونی جامعه هدف و تامین مایحتاج غذایی، پوشاک و لوازم گرمایشی افراد نیازمند و راه‌اندازی مهد کودک و تیم های حمایت های روانی و اجتماعی در محل کمپ نمایشگاه گرگان توسط سازمان بهزیستی را از دیگر موارد صورت گرفته در مناطق سیل‌زده خواند و بیان کرد: بنابر گزارشی که رئیس سازمان بهزیستی کشور به ما ارائه کرد، دریافتیم سه مجتمع خدمات روزانه، ۲ مرکز توانبخشی سالمندان و معلولان و سه مهدکودک و یک روستا مهد در شهرستان آق‌قلا تخریب شده است که در همین رابطه پویش لبخند مهربانی راه اندازی شده است.

وی در تشریح گزارش اقدامات بهزیستی استان لرستان در پی وقوع سیلاب،‌گفت: تمامی مدیران و اعضا ستاد بحران ادارات تابعه در تمامی شهرستان‌ها همواره در حالت آماده بوده و هستند.

وی بررسی وضعیت تمامی مراکز تابعه سازمان اعم از مراکز توانبخشی، امور اجتماعی و پیشگیری به منظور حصول اطمینان از وضعیت مقیمان مرکز، هماهنگی با فرمانداران برای تسریع در رفع مشکلات جامعه هدف و  مراکز تابعه بهزیستی، ایجاد خاکریز در اطراف مرکز شبانه‌روزی طاها در شهرستان الیگودرز برای رفع خطر آب گرفتگی و انتقال معتادین یکی از کمپ‌های شهرستان خرم‌آباد به منطقه امن به دلیل آب گرفتگی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در جریان سیل اخیر در کشور برشمرد.

سعیدی در بخش دیگری از سخنانش تشکیل ستاد بحران بهزیستی شهرستان شیراز با اولویت نظارت و حفاظت بر مراکز شبانه‌روزی نگهداری بیماران ذهنی، اعصاب و روان،  سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی، اعزام ۳ تیم اورژانس اجتماعی در سطح شهر برای امدادرسانی به جامعه هدف و بازماندگان حادثه سیل و همچنین استقرار تیم محب در محل اسکان مهمانان نوروزی و مسافران را از مجموعه اقدامات بهزیستی استان فارس در پی وقوع سیلاب بیان کرد.

وی در ادامه با اشاره به آماده باش سازمان بهزیستی در پی وقوع سیل در برخی استان‌ها،‌ گفت: بنابر گزارش ارائه شده به مجلس،‌ رییس سازمان بهزیستی در بخشنامه ای بر آمادگی مدیران این سازمان در سراسر کشور برای همراهی با سیل‌زدگان تاکید کرد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد بر اساس توضیحات معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور،‌ نیازسنجی عمومی گروه‌های هدف بهزیستی توسط تیم محب در استان‌های مازندران و گلستان با مشارکت دستگاه‌های مسئول در بحران/رفع نیازهای فیزیولوژیکی نظیر مدیریت اسکان حادثه دیدگان، تامین موادغذایی، تامین نیازهای اولیه اجتماعی و استقرار پایگاه کودکان از جمله فعالیت‌های اصلی بوده است.

وی استقرار ۱۲ تیم محب در استان گلستان و ۲ تیم در استان مازندران متشکل از روانشناس، مشاور و مددکار، حمایت‌های روانی اجتماعی را بر عهده دارند و غربالگری روانشناختی، آموزش‌های عمومی و تخصصی فردی و گروهی افراد حادثه‌دیده از دیگر گزارشات ارائه شده به مجلس شورای اسلامی خواند.

سعیدی به دیگر توضیحات معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت که در این گزارش،‌ از اجرای طرح پیشگیری برای افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی خرد در محله‌های پرخطر خبر داده شد که این طرح در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و شهرستان شهریار اجرا می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: رئیس مرکز توانمندسازی و مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور همچنین تاکید کرد که بهزیستی منعی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ندارد.

این نماینده مجلس با تشریح دیگر جزئیات ارائه شده به مجلس، عنوان کرد: در خوزستان با توجه به اینکه این استان در معرض سیل قرار گرفته ٢٠ کودک یک مرکز نوباوگان ٣ تا ۶ سال اهواز را که در معرض طغیان رودخانه قرار داشت، به مرکز دیگری که امنیت بیشتری داشت منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه در لرستان موارد جا به جایی افراد تحت پوشش وجود نداشت، اما مراکز پل دختر را ایمن سازی کرده‌اند  بیان کرد: در الیگودرز نیز در مقابل یک مرکز با هماهنگی لازم خاکریزی زده شد تا امنیت آن تامین شود.

«شرکت پتروشیمی امیرکبیر در اقدامی جدید  برای همکاری با ستاد مدیریت بحران شهرستانبندر ماهشهر تعداد ۳۰۰ جامبو تهیه و ارسال کرد. بنا به دستور مدیرعامل این شرکت تعداد ۳۰۰ جامبو برای امدادرسانی در شرایط اضطراری شهرستان و همکاری با ستاد مدیریت بحران به منظور استفاده جهت تقویت حریم رودخانه به نقاط احتمالی بروز بحران ارسال شد».

وی در ادامه توضیح داد: همچنین با تلاش کارکنان فنی و شبکه شرکت ارتباط سرویس های مخابراتی در کل مناطق سیل زده در شبکه رایتل برقرار شد و در همین راستا با هماهنگی صورت گرفته کلیه خدمات ارتباطی اینترنت، مکالمه و پیامک برای استان‌های سیل زده از جمله لرستان، ایلام و خوزستان رایگان شد.

وی در همین رابطه افزود: هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و مبلغ پانصد میلیون ریال کمکبلاعوض از محل کمک و بودجه مسئولیت‌های اجتماعی بانک به سیل زندگان گلستان اختصاص یافت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خاتمه با اشاره به هشدارهای پیش رو برای آب گرفتگی در برخی استان‌ها و مناطق همچون کرمان،‌ سیستان و بلوچستان خراسان‌های جنوبی و رضوی،‌هرمزگان،‌بوشهر و فارس تصریح کرد امیدواریم همچون گذشته همه دستگاه‌ها با وحدت سعی در کمک رسانی به مردم و پیشگیری از وقوع سیل داشته باشند و البته مدیریت بحران نیز اهتمام‌های لازم را در پیش گیرد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.