کامران ندری گفت: با اینکه مساله جوانگرایی در پیشبرد کارها بسیار مهم است اما بحث جوان گرایی صرف، کفایت نمی کند؛ امروز کشور نیازمند حضور جوانانی خلاق با ایده های متفاوت و مطلوب است، به واقع باید گفت امروز ما نیازمند یک دگراندیشی در عرصه اقتصادی کشور هستیم.

تغییر نگرش به مسائل اقتصادی نیاز مبرم اقتصاد کشور است

کامران ندری اقتصاددان و عضو پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: تغییر نگرش به مسائل اقتصادی، اصلی ترین موضوعی است که این روزها باید به شکل جدی مورد توجه همه دلسوزان کشور قرار بگیرد، چرا که تداوم رویه تفکرات اقتصادی حاکم چیزی جز ضرر و زیان بیشتر اقتصادی برای کشور به دنبال نخواهد داشت.

وی دراین باره افزود: بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع ارز و تبعات ناشی از تکانه های آن بر اقتصاد بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همچنان شاهد سیاست گذاریهایی مسوولین و اعتقاد آنها به چند نرخی بودن ارز هستیم، قعا تک نرخی بودن ارز نیازمند ساز و کارهایی است که تا زمانی که چنین نگرش و اعتقادی در مسوولین ایجاد نشده محقق نمی شود.

این کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه راهبردهای فکری اقتصادی مسوولین مشکلات اقتصادی کشور را افزایش داده اظهار داشت: هر چند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بحرانهای بزرگی چون  آغاز جنگ تحمیلی و تحریم های بین‌المللی بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته اما آنچه از موضوعات مطرح شده مهمتر است، مساله نگرش و راهکار سیاستگذار به موضوعات اقتصادی و مسائل تاثیر گذار بر آن از جمله مساله نرخ ارز و تک نرخی یا چند نرخی بودن آن است. با مطالعه تاریخ اقتصادی چهار دهه گذشته به راحتی می توان دریافت که بخش بزرگی از مسائل اقتصادی ما بعد از انقلاب وابسته یا درگیر چند نرخی بودن ارز بوده است.

 کامران ندری گفت: متاسفانه ساختارهای اقتصادی ما نشات گرفته از نوع نگرش اقتصادی مسئولین است، به‌نحوی که در این چارچوب تاکنون موضوعی به نام تک نرخی شدن ارز پیش بینی یا تعریف نشده که قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد. با توجه به نگرش سیاست گذار به مساله چند نرخی بودن ارز می توان گفت سیستم آمادگی تک نرحی شدن ارز را ندارد و قادر به مدیریت مطلوب آن نیست.

وی با بیان اینکه مدیران علاقه ای به الگوگیری از اقتصادهای کارآمد ندارند، بیان داشت:  در واقع می توان گفت با توجه به زیر ساخت های فکری  اقتصادی مسوولین نمی توان به یک باره از سیستم چند نرخی به سمت تک نرحی حرکت کرد، مدیران فعلی کشور مدیران چهار دهه پیش هستند بنابراین نمی توان انتظار تغییر رویکردی جدی یا تاثیر گذار در عرصه اقتصادی داشت، تجربه نشان می دهد مدیران اقتصادی کشور تمایلی به الگوگیری از سیستم های اقتصادی مطلوب سایر کشورها ندارند و طر ح های تک نرخی بودن ارز را از آنها الگوبرداری نمی کنند، در نتیجه امید می رود این مساله با روی کار آمدن مدیران جوان خوش فکر حل شود.

کارشناس اقتصادی با تاکید به بازنگری در تعریف به کار گیری مدیران جوان در عرصه‌های اقتصادی گفت: با اینکه مساله جوانگرایی در پیشبرد کارها بسیار مهم است اما  بحث جوان گرایی به تنهایی کفایت نمی کند، اگر قرار است مسئولین به سمت جوانگرایی حرکت کنند، باید جوانانی را که همسو و دنباله رو طرح های آنها هستند را به عرصه نیاورند بلکه امروز کشور نیازمند حضور جوانانی خلاق با ایده های متفاوت و مطلوب است، به واقع باید گفت امروز ما نیازمند یک دگراندیشی در عرصه اقتصادی کشور هستیم.

 کامران ندری در پایان خاطر نشان کرد: قطعا در صورت تحقق دگر اندیشی به تدریج شاهد تغییر ساختارهای اقتصادی کشور خواهیم بود و به مرور زمان این اصلاحات اتفاق می افتد، اینکه انتظار داشته باشید در طی سال ۹۸ با مدیرانی که چهار دهه طرز تفکر آنها  بر اقتصاد کشور حاکم بوده تغییر ولو جزیی اتفاق بیفتد خوش خیالی و نوعی آرمان  گرایی است، قطعا در صورت افزایش تنش های اقتصادی نیازمند تغییر مدیران و تفکرات اقتصادی آنها هستیم در غیر این صورت روز به روز چنبره مشکلات اقتصادی بر کشور بیشتر می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.