نشریه هندو نوشت مقامات هند به طور جدی و پیوسته در حال رایزنی با مقامات آمریکایی برای تمدید معافیت از تحریم نفت ایران هستند.

احتمال موافقت آمریکا با تمدید معافیت هند از تحریم‌های ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشریه هندو نوشت مقامات هند در حال رایزنی با مقامات آمریکایی برای تمدید معافیت از تحریم نفت ایران هستند. چندین منبع در دهلی نو و واشنگتن تایید کردند که جدای از مسئله انتخابات هند، مقامات این کشور در حال همکاری نزدیک با مقامات آمریکایی هستند تا این اطمینان حاصل شود که دو ضرب الاجل آینده در اوایل ماه مه-یکی تمدید معافیت از تحریم نفت ایران و دیگری تصمیم نهایی برای خارج کردن هند از شمول برنامه «نظام عمومی حق تقدم‌ها» (GSP)-به طور مثبت پایان یابد.

در حالی که تصمیم گیری در خصوص نظام عمومی حق تقدم‌ها ممکن است تا بعد از انتخابات به تعویق بیفتد بحث و رایزنی درباره معافیت از تحریم‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که با اقدام هند برای کاهش واردات نفت از ایران، تمدید این معافیت امکان پذیر است.

وزارت امور خارجه هند هفته گذشته، پس از رایزنی با سیگال ماندل کر، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی که در اوایل ماه آوریل برای رایزنی درباره تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به دهلی نو آمده بود، اعلام کرد که دو طرف از ماه نوامبر پیوسته مشغول و درگیر مسئله واردات نفت هند از ایران بوده اند.

هند، ترکیه و چین کشورهای با واردات قابل توجه نفت از ایران هستند. به نقل از منابع آگاه، آمریکا در حال بررسی تمدید شش ماهه معافیت از تحریم است، اما میزان نفتی که هند می‌تواند وارد کند از مقادیر قبلی واردات یعنی ۹ میلیون بشکه در ماه کاهش خواهد یافت.

«راویش کومار» سخنگوی وزارت امور خارجه هند در این باره گفت: مهلت معافیت در تاریخ ۴ مه منقضی خواهد شد. اجازده دهید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. اما من فکر می‌کنم موضوع مهم این است که ما به تعامل خود ادامه خواهیم داد تا ببینیم آیا امنیت انرژی‌مان را مشمول خواهد شد.

مهلت ضرب الاجل برای اعلام لغو وظایف ترجیحی یا نظام عمومی حق تقدم‌ها که در تاریخ دوم مه تعیین شده ممکن است با موافقت مارک لایتزیر، نماینده امور تجاری آمریکا در واشنگتن و با درخواست سناتور جان کورنین، مارک وارنر و نیز جرج هولدینگ یکی اعضای جمهوری خواه کنگره به تاخیر بیفتد. سناتور جان کورنین و مارک وارنر در ۱۲ آوریل و جرج هولدینگ نیز در ۲۷ مارس به لایتزیر نامه نوشتند.

سناتورها در آن نامه درخواست کردند که نماینده امور تجاری آمریکا باید صدور فرمان ریاست جمهوری برای خروج هند از مزایای برنامه نظام عمومی حق تقدم‌ها را حداقل برای ۳۰ روز به تاخیر بیندازد تا مذاکرات به بعد از انتخابات هند موکول شود و فرصت واقعی برای حل مسائل دسترسی به بازار و به طور بالقوه بهبود روابط کلی آمریکا و هند فراهم شود. با وجود این درخواستها، مقامات آمریکا می‌گویند که در اداره مسائل مربوط به تجارت، یک حس فزاینده سرخوردگی وجود دارد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در ماه گذشته به نشریه هندو گفت: در حالی که ما خوشحال بودیم افزایش صادرات آمریکا به هند، به طور عمده نفت خام و گاز طبیعی مایع (LNG) منجر به کاهش ۷.۱ درصدی کسری تجاری کالاهای دو جانبه ما در سال گذشته شد، بسیاری از چالش‌های ساختاری در روابط تجاری ما هنوز حل نشده است. تجارت موضوع ناامیدی در روابط تبدیل شده است، اما در صورتی که هند آماده باشد پیشنهاد جدی بر روی میز مذاکره ارائه کند باب گفتگو باز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.