فیلم"ب۱۲"با حضور کارگردان و بازیگر آن در پردیس سینمایی هویزه مشهد اکران و مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

سینما و تئاتر تقابل مدرنیته و سنت است

به گزارش قدس آنلاین، فیلم "ب۱۲ "از مجموعه فیلم های گروه  هنر و تجربه با حضور امید نیاز، کارگردان و همچنین اصغر همت یکی از بازیگران آن در پردیس سینمایی هویزه مشهد اکران و مورد بررسی قرار گرفت.

*در زمینه نوجوانی ادبیات داستانی و سینمایی کمی  وجود دارد

امید نیاز،کارگردان این فیلم در جلسه نقد و بررسی این اثر اظهار داشت: در نسل نوجوان مولفه هایی وجود دارد که درفاصله بین کودکی وبزرگسالی فراموش می شوند و حتی در این زمینه ادبیات داستانی و سینمایی بسیار اندکی در کشور  وجود دارد.

وی تصریح کرد: از طرفی  وقتی کودکان بزرگ می شوند این دغدغه در خانواده ها ایجاد می شود که برای آینده آنها همچون تحصیلات و شغل برنامه ای را طراحی کنند. از این رو فصل نوجوانی که برای خانواده ها مغفول مانده است برای من دغدغه ای  شد و سعی کردم به سمت ساختن فیلمی درباره ان بروم.

* ایده اصلی این فیلم از نادیده گرفتن کودکان در سنین نوجوانی شکل گرفت

 نیاز افزود: از طرفی در ذهن و پیرامونم  و با توجه به اینکه تئاتر کودک را نیز دنبال می کنم احساس می کردم خیلی از بچه ها تصور می کنند در این سن نادیده گرفته می شوند و تمایل بیش از حد برای نشان دادن توانایی هایشان دارند که در مقابل با عدم باور خانواده هایشان مواجه می شوند . در این سن چون افراد سعی دارند استقلال پیدا کنند و به اطرافیان تاکید داشته باشند که به اصطلاح می توانند ، دست به کارهایی می زنند که در برخی موارد مشکلاتی را نیز بوجود می اورد که ایده اصلی ساخت فیلم نیز از همین مسئله شکل گرفت.

وی ادامه داد: از طرفی هدف من این بود که فیلم گویای برخی وقایع کشور نیز باشد و با احترام به قوم بختیاری ،استان اصفهان و یکی از روستای این استان را برای مکان فیلم انتخاب کردم و پس ازبررسی بین هفتاد تا هشتاد روستا توانستم به روستای مورد نظر دست پیدا کنم و با آن گویش سعی کردم کار کنم.

نیاز تصریح کرد: در این فیلم سعی داشتم  قسمتی از جامعه ای که  در خرافات هستند و الگوهای غلط و برخی سنت های مستهلک را دارند را به صورت موازی با آدم هایی  که به فکر یک دارو هستند و منطقه امن و حصارها را می شکنند مواجه و مقابل هم قرار دهم  که نتیجه ان فیلم "ب۱۲"شد .

وی در مورد انتخاب اسم فیلم نیز گفت:  اگرچه در نگاه اول ممکن است اسم  ب۱۲مخاطب را به فکر دارو بیاندازد و در اوایل فیلم نیز در داروخانه گفته می شود که آمپول ب۱۲ که هزار تومان است دارید، اما اسم فیلم دارویی نیست درحالی که خود فیلم میتواند برای ارتباط گمشده بین خانواده و نوجوان دارو باشد. اما منظور ما بیشتر بچه های دوازده ساله و در فیلم بهادر ۱۲ ساله است که اسم فیلم نیز برگرفته شده از این مضمون است .

*تقابل تئاتر و سینما تقابل سنت و مدرنیته است

 نیاز در پاسخ به این سوال که انتخاب موقعیت روستا ، قوم بختیاری و مناسبت های مختلفی که در فرهنگ های مختلف ایرانی وجود دارد چقدر به فضای فیلم کمک کرد و اگر فضای فیلم در جنوب شهر و یا مکان دیگری رخ می داد ایا محتوا و مضمون آن تغییر پیدا نمی کرد، گفت: در همه جای دنیا وقتی یک فیلم با یک زبان خاص ساخته می شود، بیشتر از همه به جای اینکه دنبال لهجه و یا زبان باشیم دنبای فضا و موقعیت فیلم هستیم و هدف من از اینکه قصه را بین شهر و روستا پیش ببرم تنوع فضا بود. از طرفی در این فیلم سعی بر این است که داستان در دو منطقه مختلف جغرافیایی و تقابل سنت و مدرنیته رخ دهد که البته من خودم از مدرنیته استقبال چندانی نمی کنم زیرا در فیلم مشاهده می کنیم که وقتی افراد سنتی وارد فضای مدرنیته شهر می شوند با مشکلاتی مواجه می شوند که در این زمینه من برای دوستانم همیشه تقابل بین تئاتر و سینما را مثال می زنم که تئاتر یک روستای خوش آب و هوا است و سینما همچون یک شهر مدرنیته با آسمان خراش ها و مخاطرات زیاد است.

* با اطلاعات و اگاهی کامل قوم بختیاری را انتخاب کردم

وی در پاسخ به یکی دیگر از حضار که اذعان داشت در شرایط فعلی اجرای برخی موضوعات در مکان و موقعیت خاصی نمی تواند تاثیرگذاری چندانی داشته باشد چون از یک فرهنگ برخواسته است و به نظر من مقوله اصلی این فیلم به ترس بر می گردد ترسی که همیشه همراه ما است و از طرفی از یک سری چیزها که در فرهنگ ما وجود دارد خوب استفاده نمی کنیم، اظهار داشت: علی رغم اینکه مخاطب در برخی صحنه ها ممکن است به لحاظ زبانی از فیلم عقب بیفتد اما داستان را ازدست نمی دهد زیرا قصه و داستانش واضح و اشکار است . از طرفی اگر این فیلم در هر روستای استان دیگری ساخته می شد شاید بیشتر از همه مردم همان منطقه زبان فیلم را زودتر درک می کردند اما من خودم یک علاقه بیش از حدی به قوم بختیاری دارم و حتی همسرم نیز از قوم بختیاری می باشد. به هرحال من بیش از ده سال درباره سنت ها و رفتارهای قوم بختیاری تحقیق و مطالعه داشتم و نقاط قوت و ضعف آنها را همچون ساده لوحی، اعتماد کردن، لج بازی و تعصبات غلط را  شناسایی کردم  از این رو با اطلاعات و اگاهی کامل قوم بختیاری را انتخاب کردم.

* کودکان فیلسوف های بی تجربه هستند

نیاز  همچنین درباره اینکه فیلم کودک و انتخاب بازیگر در این زمینه کار بسیار سختی است نیز بیان داشت: تخصص من کار با بچه ها برای بچه ها است کار با بچه ها ظریف و بازیگردانی خاص خودش را دارد و حتی سر صحنه ها من اجازه نمی دادم فرد دیگری بچه ها را راهنمایی کند .

وی با بیان اینکه کودکان فیلسوف های بی تجربه  هستند که همه چیز را می دانند، افزود: در فلسفه یک اصطلاحی به نام لوح سفید وجود دارد که برای انسان دو تا دیدگاه را تعریف می کند، یکی اینکه انسان همه چیز را می داند ولی فراموش کرده است و دومی انکه انسان وقتی به دنیا می اید چیزی نمی داند و لوح سفیدی است که بتدریج به دنبال دانستن پیش می رود . به هرحال برای انتخاب بازیگر ابتدا فراخوان گذاشتیم و حتی خودم به بالغ بر ۳۰ مدرسه مراجعه کرده و از نزدیک بچه ها و رفتارهای آنها را مشاهده کردم که در نهایت ۴۰ نفر را انتخاب کرده و موقعیت های مختلف را با آنها کار کردیم تا ببینیم کدام یکی از انها می توانند بهتر موقعیت فیلم را درک و با ان زندگی کنند و در این زمینه از تجربه کار با کودکان در تئاتر نیز استفاده کردم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.