یک شبکه آمریکایی گزارش کرد که واشنگتن، نیروهای مسلح قدرتمند ایران را همردیف القاعده و داعش قرار داده که این مسئله می‌تواند ارتش آمریکا را در منطقه به خطر بیاندازد.

ان بی سی: تروریست‌ خواندن سپاه قدرتمند ایران، ارتش آمریکا را به خطر می‌اندازد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه آمریکایی «ان بی‌ سی نیوز» با اشاره به اقدام اخیر واشنگتن در تروریست معرفی کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گزارشی نوشت که کاخ سفید، نیروهای مسلح قدرتمند ایران را همردیف القاعده و داعش قرار داد.

این شبکه سپس به پیامدهایی که این اقدام به همراه خود داشت، اشاره کرد و نوشت، کاخ سفید زمانی که سپاه پاسداران را بعنوان یک سازمان تروریستی خارجی قلمداد کرد، به دنبال ایجاد تحرکاتی بود و همین طور هم شد.

ان بی سی سپس به واکنش‌های تروریست‌ معرفی شدن سپاه در رسانه‌های داخلی ایران اشاره کرد و گزارش کرد که «خبرگزاری فارس» در واکنش به حمله‌ای در افغانستان که در نتیجه آن ۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند، نوشت: «تروریست‌های آمریکایی در بمب‌گذاری کشته شدند». این خبر درست یک روز بعد از اعلامیه ترامپ درباره سپاه بدین گونه منتشر شد و نمایانگر تغییرات بارزی در به کاربردن الفاظ در تهران است.

این گزارش سپس به اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در پوشیدن لباس سپاه در انتقاد از این اقدام واشنگتن اشاره کرد و نوشت، نمایندگان ایران در جلسه افتتاحیه روز سه‌شنبه مجلس (یک روز بعد از تروریست معرفی شدن سپاه)، با پوشیدن یونیفورم‌های نظامی، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند و خبرگزاری مهر نیز گزارش کرد که مجلس شورای اسلامی، با تصویب یک طرح سه فوریتی، از کشورها درخواست کرده که در صورت دستگیری نظامیان آمریکایی، آنها را برای محاکمه به عنوان تروریست، به ایران تحویل دهند.

طبق این گزارش، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز در پی این اقدام اعلام کرد که محبوبیت سپاه در پی این اقدام واشنگتن افزایش یافته است و اعضای سپاه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، «در قلب‌های ملت ایران» جا گرفته‌اند.

دولت ترامپ درست یکسال بعد از اعلام تصمیم خود در خصوص خروج از برجام، سپاه ایران را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد که بنا به نوشته «ریجارد نفیو» مدیر سابق امور ایران در شورای امنیت ملی که بعنوان یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، ‌روسیه، چین بعلاوه‌آلمان) حضور داشت، معرفی سپاه بعنوان یک سازمان تروریستی، عملیات‌های آمریکا در منطقه را «بسیار پیچیده‌تر می‌کند».

نفیو در یک پیام ایمیلی نوشت: «اگر تروریست‌ها در نزدیکی شما باشند ...با آنها چه می‌کنید؟ در نظام آمریکا، ما اجازه صدور مجوز برای اجرای عملیات نظامی علیه آنها را داریم. ایران به این مسئله واقف است. آیا صبر می‌کنند تا هدف قرار گرفته شوند؟ یا اینکه در وهله اول خودشان (نیروهای آمریکایی) هدف می‌گیرند».

این گزارش سپس به نقل از نفیو توضیح داد: «این یک سناریو فرضی نیست: بیش از دو دهه است که ایران نفوذ خود را در افغانستان، عراق، ‌ سوریه، لبنان و یمن افزایش داده است. در این فرایند، مجبور بوده است تا گاهی اوقات بعنوان رقیب و دشمن در نزدیکی نیروهای آمریکایی عملیات انجام دهد اما گاهی اوقات هم اینطور نبوده است. و این نامگذاری (تروریست اعلام کردن سپاه)، مسائل حقوقی را مطرح می‌کند».

وی ادامه داد: «اگر ما افسران سپاه را در سوریه یا عراق دستگیر کنیم، با آنها چه می‌کنیم؟ آیا آنها را به ایران تحویل می‌دهیم؟ آنها تروریست‌ هستند! و ایرانی‌ها در صورت دستگیری "تروریست‌های" آمریکایی در خلیج فارس چه می‌کنند؟؛ همانطور که در ژانویه ۲۰۱۶ آنها را دستگیر کردند».

در آستانه انتخابات مهم رژیم صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه، شخصاً از ترامپ برای چنین نامگذاری قدردانی کرد و عربستان سعودی نیز همین رویه را در پیش گرفت اما بنا به گفته «ایلان گلدنبرگ» مدیر بخش غرب آسیا در اندیشکده «امنیت آمریکای جدید»، این اقدام ترامپ، احتمال موافقت ایران با خواسته‌های آمریکا را بعید می‌کند.

گلدنبرگ ضمن تأکید بر کارآمد بودن برجام و انتقاد از خروج ترامپ از این توافق هسته‌ای گفت: «ما همه اعتماد را از بین بردیم. شما می‌توانستید درباره موشک‌های بالستیک مذاکره کنید، می‌توانستید درباره رفتار منطقه‌ای (ایران) مذاکره کنید. می‌توانستید درباره توافقات بیشتر هسته‌ای آتی مذاکره کنید».

به اعتقاد طرفداران و منتقدان این اقدام اخیر دولت آمریکا، تحریم‌ها علیه سپاه می‌تواند هرگونه تلاش رئیس‌جمهور آینده آمریکا برای بازگرداندن واشنگتن به برجام را پیچیده کند.

بر اساس این گزارش، چندین نفر از نامزدهای ریاست‌جمهوری دموکرات گفته‌اند که تمایل به بازگرداندن آمریکا به برجام دارند و کمیته ملی دموکراتیک آمریکا نیز تصریح کرده است که از بازگشت واشنگتن به برجام حمایت می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.