نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز سرانجام یک جلسه ویژه سیل راه انداختند تا شاید به مشکلات ایجاد شده رسیدگی کرده یا حداقل ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهند؛ هرچند همین جلسه هم مورد انتقاد قرار گرفت و عده‌ای اعتراض کردند که بهتر بود هزینه این جلسه به سیل‌زدگان اهدا می‌شد، چون بیشتر به کارشان می‌آمد.

بیم و امیدهای سیل در مجلس

مسعود بصیری/

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز سرانجام یک جلسه ویژه سیل راه انداختند تا شاید به مشکلات ایجاد شده رسیدگی کرده یا حداقل ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهند؛ هرچند همین جلسه هم مورد انتقاد قرار گرفت و عده‌ای اعتراض کردند که بهتر بود هزینه این جلسه به سیل‌زدگان اهدا می‌شد، چون بیشتر به کارشان می‌آمد. برخی از نمایندگان هم معتقد بودند گزارش‌های ارائه شده در جلسه دیروز مجلس تنها تکرار سخنرانی‌های انجام شده در هفته‌های پیش بود و فایده‌ای برای مردم و مجلس نداشت.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان طی تذکری در این باره گفت: ما امروز چهار ساعت وقت مجلس را گرفتیم. این جلسات هزینه سنگینی برای کشور دارد. اگر همین هزینه را به سیل‌زدگان می‌دادیم بهتر از این گزارشات بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: مردم از ما انتظار سخنرانی ندارند. امروز عده‌ای آمدند گزارش دادند و رفتند. ما چهار ساعت وقت مجلس را گرفتیم. این جلسات هزینه سنگینی برای کشور دارد. شاید اگر همین هزینه را به سیل‌زدگان می‌دادیم بهتر از ارائه این گزارشات بود. مردم انتظار دارند چون در تنگنا هستند.

هزینه‌های سیل بالاست و همه باید مشارکت کنند

اما مسعود پزشکیان که در نبود لاریجانی، اداره مجلس را برعهده داشت، گفت: به عقیده من جلسه امروز(دیروز یکشنبه)، جلسه بدی نبود. بحث‌های مختلفی صورت گرفت و جمع‌بندی بر این شد که دولت، مجلس و مرکز پژوهش‌ها تصمیم‌گیری کنند. ما می‌دانیم که منابع کشور چگونه است. اینکه ما بگوییم دولت باید پرداخت کند غیرواقعی است. هزینه به وجود آمده بسیار بالاست؛ بنابراین باید مشارکت مردمی را با تصمیماتی که ما در مجلس می‌گیریم، تلفیق کنیم.

در جلسه دیروز نمایندگان شهرهای مختلف هم صحبت کردند و توضیحاتی درباره سیل و وضعیت مردم این شهرها ارائه کردند. هادی قوامی نماینده اسفراین گفت: ناکارآمدی در مدیریت سبب بروز سیلاب در بخش‌های مختلف کشور شد. بیش از ۶۰۰۰ واحد مسکونی در اسفراین خسارت دید و خانه‌ها بر سر کشاورزان خراب شد که نیاز به بازسازی و کمک دارد.

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان هم درباره‌ وضعیت استان خراسان شمالی بعد از سیل گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان خراسان شمالی وارد شد که لازم است همه با کار انقلابی مشکلات استان‌های خسارت دیده را رفع کنیم.

مهدی مقدسی رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی استان مرکزی جزو استان‌های پربارش در دور بارش‌های اولیه بود که ۱۱۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد کرد.

خسارت ۳۰ هزار میلیارد تومانی

علاوه بر نمایندگان مجلس وزرای نیرو، کشاورزی، کشور و راه نیز در جلسه دیروز سخن گفتند. وزیر کشور در جلسه دیروز گفت: ۲۵ استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند و مشکلات زیادی از جمله تخریب منازل، مساکن، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها، تأسیسات و برق را شاهد بودیم.

رحمانی فضلی در اظهاراتش بر ضرورت تجهیز هواشناسی، تأکید کرد و در این باره توضیح داد: ستاد مدیریت بحران در روز اولیه وقوع سیل پیشنهاد داد که تجهیزات لازم به هواشناسی داده شود، زیرا خسارتی که به دلیل عدم پیش‌بینی وقوع سیل به کشور تحمیل می‌شود چندین برابر هزینه تجهیزاتی است که می‌توان پیش از وقوع سیل در اختیار این سازمان قرار داد.

وی در ادامه گفت‌: آن چه که تاکنون انجام شده است ۳۰ درصد از کار است و ۷۰ درصد آن اکنون شروع می‌شود. ما باید جلوی تحرکات و سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیریم و دوره بازسازی و نوسازی را کوتاه کنیم. وزیر کشور رقم خسارات تا هم اکنون را ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد و ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی و دولت در مسیر بازسازی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

۷۲۵ پل تخریب شده‌اند

وزیر راه و شهرسازی هم گفت: تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است. اسلامی در ادامه با اشاره به خسارات کلی سیل بیان کرد: به طور کلی سیل بیش از ۳۵۲۰ میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و راه‌های ریلی و زمینی و ابنیه فنی وارد کرده است. همواره تلاش وزارت راه بر این بود که خطوط ریلی فعال باقی بماند و در این راستا تلاش کند. حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیدند که ۵۰ هزار واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.

محمود حجتی وزیر کشاورزی هم خسارات وارده به بخش کشاورزی را بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۲۰۰ هزار هکتار گندم آماده درو از بین رفته و مردم کشت پاییزه خود را از دست داده‌اند و باید بتوانند کشت بهاره را داشته باشند.

وی گفت: ما مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم که ابلاغ شد که بخشی از آن کمک‌های بلاعوض بود که ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شد. ۵۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دیده شده است و به چهار بانک نیز ابلاغ شده است که به خسارت دیدگان وام اعطا شود.

۴۰  تالاب خشک کشور احیا شده‌اند

آمار و ارقام وزیر نیرو اما از دیگران جالب تر بود و در عین حال که مشکلات را بیان می‌کرد از امیدها هم سخن به میان آورد و این زمانی بود که اردکانیان آمار بارش‌ها را بیان می‌کرد. او گفت: بارندگی‌ها در دو هفته اول فروردین در سال گذشته سه میلیمتر و متوسط بلند مدت در ۵۰ ساله برای بارش‌ها در این زمان ۲۰.۸ میلیمتر بوده، حال اینکه در دو هفته اول فروردین سال جاری میزان بارش‌ها ۱۹ برابر سال گذشته یعنی ۵۷ میلیمتر بوده است.

وی افزود: مثلاً در حوضه آبریز کرخه در نیمه اول فروردین سال گذشته ۵.۴ میلیمتر بارندگی وجود داشت که این میزان در دو هفته‌ فروردین سال جاری به ۱۹۸ میلیمتر رسید. در حوضه آبریز گرگان در اسفند سال ۹۶ بارش‌ها حدود ۳۸ میلیمتر و در اسفند ۹۷ به ۱۵۲ میلیمتر رسید.

اردکانیان با این یادآوری که کشور ما خشک و نیمه خشک است، توضیح داد: اگر برخی از نظریات درباره تغییر اقلیم تأیید شود ممکن است خشکسالی‌های شدید و یا متعاقب آن ترسالی‌های شدید داشته باشیم؛ بنابراین باید آمادگی لازم را داشت تا در زمان ترسالی حداکثر استفاده از سی‌لاب‌ها را برد هر چند خسارات جانی و مالی و روحی دردآوری داشت؛ ولی همین فرصت موجب شد که ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شود و نیاز سدهای بزرگ تأمین کننده آب شرب تأمین شود.

لاریجانی بعد از پایان گزارش وزیر نیرو گفت که وقتی که پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزایش بارندگی‌ها در بعد از بهمن ماه بود وزارت نیرو در پاسخ گفت پیش‌بینی هواشناسی این بود که شرایط نرمال است، اما بعد از بارش‌ها مدیریت مخازن هم شروع شد یعنی ۱۰ میلیارد مترمکعب آبی که وارد مخازن در خوزستان شد در یکی دو سه روز با مدیریت مخازن و رهاسازی مدیریت شد.

رئیس مجلس تأکید کرد: که وزارت نیرو باید برنامه‌ریزی‌اش را درباره لایروبی بستر رودخانه‌ها به مجلس بدهد که می‌خواهد چه کارهایی انجام دهد تا سال آینده با مشکل مواجه نشویم.

از گروه‌های جهادی حمایت کنید

بعد از گزارش وزرا و سخنان نمایندگان، مسعود پزشکیان خواستار عدم ممانعت از فعالیت گروه‌های مردمی شد و گفت: من معتقدم مردم زور بیشتر از سیل را دارند و اگر ما پشتیبانی مردم را داشته باشیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی بر ضرورت تکمیل تجهیزات هواشناسی و آسیب دیدگان سیل تأکید کرد و در مورد تأمین هزینه‌های آن گفت‌: در حال‌ حاضر که وضعیت حالت بحرانی و اورژانسی است همه می‌گویند که باید این هزینه‌ها تأمین شود، اما نباید این موضوع به فراموشی سپرده شود. من معتقدم بدون مشارکت و بسیج مردم و حرکت‌های جهادی این کار امکان پذیر نیست. وزارت کشور باید بسیج، خیریه‌ها، هیئت‌های مذهبی و سازمان‌های مردم نهاد را بسیج کند. پزشکیان بر ضرورت سازماندهی و مدیریت مشارکت مردمی تأکید و در این رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسی می‌خواهد خودش پول ببرد و کاری انجام دهد نباید جلوی او را گرفت، ‌ بلکه باید کمک‌های مردمی سازماندهی شود. در حال‌ حاضر گفته‌اند که پول به جمعیت هلال‌احمر و کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) بدهیم، اما اگر کسی حاضر است کمک کند به او بگوییم که پول و تیمت را به فلان جا ببر و فلان کار را انجام بده. نباید مردم را از حضور در صحنه محروم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.