شهردار کاشمر گفت: اکنون شاید بسیاری از ساکنان مسکن مهر خواب باشند اما نیروهای خدمات رسان شهرداری تلاش می‌کنند از ورود سیلاب به منازل مسکونی سه هزار خانوار جلوگیری شود.

تلاش برای جلوگیری از ورود سیلاب به ساختمان‌های مسکن مهر در کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، جعفر سلیمانی عنوان کرد: با وجود حجم بالای بارش‌ها از عصر امروز اما با تدابیر اتخاذ شده مشکل خاصی نداشتیم و سیلاب از سمت غرب شهر در حال عبور است.

وی گفت: اکنون ماشین آلات شهرداری در حال هدایت مسیر سیلاب هستند و عملا سیلاب در مسیر رودخانه قرار دارد.

سلیمانی اظهار کرد: اکنون ۱۰۰ نفر از نیروهای مدیریت بحران شهرداری در آماده باش کامل و در حال رسیدگی به آب گرفتگی‌های سطح شهر هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در معابر اصلی سطح شهر و بافت میانی اکنون مشکلی نداریم و سیلاب از سمت شرق و غرب در حال عبور از شهر است و مشکلی برای شهروندان ایجاد نشده است.

شهردار کاشمر افزود: در صورت نیاز ۱۲۰۰ کیسه شن توسط شهرداری و آتش نشانی برای جلوگیری از ورود باران به داخل منازل مسکونی و برخی اماکن دیگر آماده شده تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: تاکنون بیشترین آب گرفتگی‌ها را در کوچه‌های فرعی خیابان قائم، ۱۷ شهریور و مدرس داشته‌ایم که رفع شده است.

وی گفت:  تاکنون ۷ مورد آب گرفتگی داشته‌ایم که رفع شده و بیشتر خسارت‌ها نیز تا این لحظه به آسفالت معابر شهری بوده به طوری که در مجموع ۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

سلیمانی ادامه داد: با توجه به این که پیش بینی می‌شد برای مسکن مهر دچار مشکلاتی شود به همین دلیل از عصر امروز با چهار دستگاه ماشین‌آلات سنگین لودر و بولودوزر سعی بر ارتقاء ایمن سازی شد تا اگر در طول شب نیز شدت بارش بیشتر شد با مشکلی مواجه نشویم.

وی گفت: به دلیل این که مسکن مهر عمود بر مسیر رودخانه است و زیرساخت موجود هم مربوط به ۲۵ سال قبل بوده و دیوار ساحلی مطلوبیت کافی را ندارد به همین خاطر اگر این اقدامات انجام نمی‌شد بدون شک در این منطقه با مشکلات جدی مواجه بودیم.

شهردار کاشمر بیان کرد: در حال حاضر در مسکن مهر کاشمر ۳ هزار خانوار ساکن هستند که اگر سیلاب وارد این منطقه شود در بخش جنوبی نیز دچار مشکلاتی خواهیم شد.

وی افزود: امروز تقریبا حدود ۵۰۰ متر خاکریز برای جلوگیری از ورود سیلاب به مسکن مهر زده شده تا سیلاب هدایت شود و نیروها از یک هفته قبل هم در راستای ایمن سازی سیل بند شمال غربی شهر به طور مداوم کار کرده‌اند.

سلیمانی همچنین اظهار کرد: منطقه حسین‌آباد دو شاخه برای عبور سیلاب دارد که یک شاخه آن توسط متجاوزین بستر مسیل مسدود شده و جای نگرانی دارد که در همین راستا دادستان کاشمر دستوراتی صادر کردند و آماده آزادسازی مسیر و اجرای دستور قضایی هستیم چون اگر سیلاب وارد بلوار سید مرتضی شود،   غیر قابل کنترل خواهد بود.

وی در خصوص شاخه غربی کال حسین‌آباد افزود: در این قسمت حدود ۷ بند بزرگ توسط اداره منابع طبیعی در گذشته در دره گور و بالادست شهر احداث شده اما تاکنون یک پنجم ظرفیت آن‌ها پر شده است.

شهردار کاشمر بیان کرد: در صورتی که شدت بارش‌ها چند برابر شود و بندهای خاکی تاب آوری لازم را نداشته باشند در خیابان‌های باقری، نیازمند، حسین‌آباد و سلطانیه دچار مشکلاتی در خصوص ورود سیلاب به بافت میانی و مرکز شهر خواهیم شد.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام شده در مجموع اگر بارش‌ها بیشتر شود به دلیل جانمایی ناصحیحی که در گذشته صورت گرفته برای سه هزار خانوار در مسکن مهر و ۳۰۰ خانوار در نقاط دیگر شهر مشکلات جدی به وجود خواهد آمد.

سلیمانی عنوان کرد: هرچند در گذشته عده‌ای منتقد احداث کانال‌های دفع آب‌های سطحی بودند اما در بارندگی‌های اخیر نشان داد که  خوشبختانه در حوزه معابر اصلی و فرعی مشکلی برای روان‌آب‌ها نداشتیم.

وی گفت: تاکنون ۵۰ درصد احداث کانال‌های دفع آب‌های سطحی اجرا شده و عمده نگرانی مدیریت شهر در خصوص بندهای خاکی است که در شمال شهر احداث شده که اگر بشکنند شهر دچار مشکل می‌شود و در سمت غرب نیز نگران مسکن مهر هستیم. تاکنون ۵۰ درصد کانال‌های انتقال آب پر شده است.

راه روستایی زنده جان مسدود شد

در ادامه جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران کاشمر از مسدود شدن راه روستایی زنده جان به دلیل سیلاب خبر داد.

مهدی نایه‌در افزود: در بازدیدی که عصر امروز به اتفاق آقای فرماندار و چند نفر از اعضای ستاد مدیریت بحران از تمامی بندهای شهرستان داشتیم تاکنون مشکل خاصی نداریم.

وی اظهار کرد: تاکنون بیشترین میزان بارندگی با ۳۲ میلیمتر مربوط به ایستگاه قوچ پلنگ بوده و در حال حاضر بارش‌ها در این روستا بیشتر است.

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران کاشمر ادامه داد: اکنون راه روستایی زنده‌جان به دلیل سیلاب مسدود شده و راه‌های دیگر باز هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این که احساس می‌شد در بخش کوهسرخ ۵۰ واحد مسکونی در مسیل رودخانه دچار مشکل شوند اما تا این لحظه در کوهسرخ مشکل خاصی نداریم هرچند اخطارهای لازم به صورت کتبی به همه این خانوارها داده شده است.

تردد از مسیر گردنه چلپو خطرناک است

در ادامه بخشدار کوهسرخ گفت: با توجه به ریزش‌ کوه که به دلیل بارندگی‌های امروز در مسیر گردنه چلپو داشته‌ایم تردد از این مسیر خطرناک است.

مجید کاریزنوئی اظهار کرد: از بعدازظهر امروز شدت بارش رگباری کاهش پیدا کرده و خسارت جدی تاکنون گزارش نشده است.

وی بیان کرد: تنها در گردنه چلپو ریزش کوه داشته‌ایم که نیروهای راهداری مشغول رفع مشکل هستند.

بخشدار کوهسرخ همچنین افزود: به دلیل سیلاب امروز رسوب بر روی جاده آمده که در همین خصوص از رانندگان درخواست می‌شود هنگام تردد از این مسیر مراقب باشند و در حد امکان از انجام سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند.

وی گفت: در حال حاضر دستگاه‌های امدادی در بخش کوهسرخ آماده اسکان اضطراری هستند که در همین خصوص ۴ مکان پیش بینی شده است.

کاریزنوئی در ادامه در خصوص بند خشرود بیان کرد: بند اول به طور کامل و نصف بند دوم نیز تاکنون پر شده اما بعد از سرریز شدن بند دوم آب به منطقه‌ای می‌رود که به خاطر ۵۰ خانوار احساس خطر کرده بودیم.

وی همچنین افزود: بیشترین نگرانی از روستاهای در مسیل رودخانه نابای و ششطراز که بیشتر در معرض خطر هستند، است.

بخشدار کوهسرخ گفت: اگر این رودخانه سیلابی شود و طغیان کند خود ریوش، طرق، کریز، بند قراء و برخی روستاهای دیگر دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: در بارندگی‌های فروردین ماه تاکنون به ۸۵ واحد مسکونی خسارت وارد شده است.

کاریزنوئی گفت: مردم از حضور در اطراف بند خشرود پرهیز کنند؛ با توجه به ریزش کوه در بخشی از گردنه چلپو از تردد در این مسیر نیز پرهیز نمایند چون بعد از بارندگی هم امکان ریزش وجود دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.