شورای نظامی سودان ، وزیر دفاع این کشور را که معترضان وی را مهره اصلی نظام سابق می دانستند، از سمت خود برکنار کرد.

 اقدامات نظامیان سودان برای فرونشاندن اعتراضات؛ از برکناری "عوف" تا وعده محاکمه عناصر فاسد سابق

شمس الدین کباشی سخنگوی شورای نظامی سودان از برکناری عوض بن عوف وزیر دفاع سودان از منصب وی خبر داده و گفت که شورای نظامی او را بازنشسته کرده است. کمال عبدالمعروف معاون رئیس سابق شورای نظامی انتقالی نیز از ادامه خدمت نظامی معاف و بازنشسته شد.

وی در این رابطه از روند ساختار مجدد سیستم های امنیتی و اطلاعاتی در این کشور خبر داده و گفت که عناصر دولت سابق که درپرونده‌های فساد دست داشته‌اند، بازداشت شده و عناصر و افسران پلیس و ارتش که به علت مشارکت در اعتراضات به زندان افتاده‌اند، آزاد خواهند شد. وی در همین راستا اعلام کرد که ابوبکر مصطفی به عنوان رئیس جدید دستگاه اطلاعاتی سودان منصوب شد.الکباشی همچنین تاکید کرد که کمیته‌ای برای مصادره اموال عناصر اصلی حزب حاکم سابق در کشور تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: ارتباطات و تماس‌ها از دیروز با سران تعدادی از کشورها از جمله عربستان، امارات، قطر و اتیوپی آغاز شده است.

سخنگوی شورای نظامی سودان همچنان از برکناری سفرای این کشور در واشنگتن و ژنو خبر داد و اعلام کرد: ما اگر می‌خواستیم به زور متوسل شویم، اقدام به انجام این تغییرات نمی‌کردیم. توپ الان در زمین نیروهای معارض است تا نخست وزیر و دولت انتقالی را تعیین کنند.

الکباشی تاکید کرد که حزب کنگره ملی (حزب وابسته به عمر البشیر) در دولت انتقالی آینده مشارکت نخواهد داشت.

عمر البشیر رئیس جمهور سودان که سه دهه بر کشور حکومت می‌کرد، روز پنجشنبه (11 آوریل) به دست ارتش از مقام خود برکنار شد. ابتدا سرهنگ عوض بن عوف وزیر دفاع سودان، ریاست شورای انتقالی را به دست گرفت، اما او تنها یک روز بعد به سمت فشارها و اعتراضات مردمی مجبور شد از سمت خود کناره گیری و  ریاست شورای نظامی را به عبدالفتاح برهان واگذار کند.

در حالی که اغلب کشورهای جهان ترجیح می‌دهند اوضاع سودان را با تامل و بدون اظهار نظر شتاب زده تعقیب کنند اما امارات و عربستان به تایید حکومت برهان مبادرت کردند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.