مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: واگذاری زمین های اطراف ایستگاه قطار شهری در چارچوب قوانین بوده و متعاقب واگذاری نظارت لازم برای اجرای تعهدات ساخت صورت خواهد پذیرفت.

نمیتوان زمانی برای افتتاح مترو گلبهار اعلام کرد/پروژه را دولت با سرمایه خارجی اجرا میکند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: قطار برقی مشهد-گلبهار ، به عنوان یکی از طرح‌های دولت دهم ، ۶ سال پس از کلنگ‌زنی، همچنان در گیرودار مسائل اداری است و هنوز راهی طولانی درپیش دارد تا به سرانجام مطلوب رسیده و امنیت حمل ونقل ساکنان گلبهار را تامین کند.

ولی آیا با این وضعیت اقتصادی که فعلا کشور را در بخش‌های مختلف درگیر کرده است امکان بهره برداری ازاین پروژه در زمان مقرریعنی سال 1400وجود دارد؟به این انگیزه با مهندش هومن گریوانی مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: در سال 98 چه مقدار اعتبار به مترو گلبهار اختصاص پیدا کرده است؟ آیا این اعتبار ملی است یا استانی؟

گریوانی: در سال 98 اعتبار مصوب  پروژه مبلغ 80 میلیارد ریال است که از محل اعتبارت ملی تامین میشود.

قدس آنلاین: پیشرفت فیزیکی متروگلبهار در حال حاضر چقدر است؟ تا پایان سال اگر شرایط اقتصادی به همین منوال باشد چقدر پیشرفت خواهد داشت؟

گریوانی: پیشرفت کل پروژه 34 درصد است و از آن جایی که شرایط اقتصادی بر پیشرفت پروژه بی تاثیر نخواهد بود لذا شرکت عمران با توجه به اهمیت موضوع همانند گذشته از منابع داخلی شرکت استفاده کرده و برای ادامه کار و پیشرفت کامل پروژه حمایت های لازم را خواهد داشت.

قدس آنلاین: گفته می‌شود بورس بازی در زمین‌های حوالی ایستگاههای  مترو از همین الان شکل گرفته است.چطور نقشه مترو به دست بنگاه‌ها و دلالان افتاده است؟

گریوانی: ضمن رد ادعای شما مبنی بر بورس بازی زمین های حوالی ایستگاههای  مترو باید بگویم که اراضی مجاور ایستگاه مشهد دارای کمپین خصوصی بوده و نظارت بر خرید و فروش اراضی کلی اشخاص بر عهده نهادهای متولی می باشد.

در خصوص اراضی مجاور ایستگاه گلبهار هم باید بگویم که هر گونه واگذاری در چارچوب قوانین و مقررات خواهد بود و متعاقب واگذاری نظارت لازم پیرامون اجرای تعهدات ساخت صورت خواهد پذیرفت.بدیهی است کشف محل ایستگاه بواسطه اجرای عملیات عمرانی امری اجتناب ناپذیر می باشد.

قدس آنلاین: با شرایط فعلی اقتصادی فکر میکنید مترو گلبهار چند ساله به اتمام برسد؟

گریوانی: با توجه به پیشرفت‌های فیزیکی در ابنیه فنی و عملیات خاکی (زیرسازی) با حدود 70 درصد در کل پروژه و آمادگی مسیر به طول حدود 20 کیلومتر جهت ریل گذاری در صورت تحقق فایناس، پروژه عملیات ریل گذاری و سیگنالینگ آغاز خواهد شد.ولی در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور،  فعلا نمی توانیم زمانی برای اتمام پروژه قطار شهری اعلام کنیم.

قدس آنلاین: آیا سرمایه گذاران داخلی در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند یا سرمایه گذار خارجی؟ چه مقدار سرمایه گذاری کرده اند و به چه صورت؟

گریوانی : این پروژه با مشارکت سرمایه گذار ایرانی و خارجی ساخته می شود و مبلغ این سرمایه گذاری هم  ۲۹۶ میلیون یورو است.

قدس آنلاین: چرا اجرای مترو گلبهار را به بخش خصوصی واگذار نگردید؟

گریوانی: علت اینکه این موضوع به بخش خصوصی واگذار نشده است؛ نظارت بر کیفیت و جلوگیری از یکسری ضرایب بالاسری است که موجب بالا رفتن هزینه های می گردد .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.