خراسان شمالی- رضا رجب زاده گفت: باتوجه به تاکید استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی به واسطه اینکه نماینده دولت در حوزه کاری خود در استان هستند شخصا موظف به پاسخگویی سوالات خبرنگاران هستند.

بازسازی مناطق سیل زده خراسان شمالی و توجه ویژه به مناطق روستایی از اولویت‌های سال جاری است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رضا رجب زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در نشست خبری با حضور مدیران کل حوزه و دستگاه های اجرایی استان، بازسازی مناطق سیل زده استان، توجه ویژه به مناطق روستایی، کیفی سازی خدمات فنی و مهندسی ساخت و سازها و اتمام پروژه ها با پیشرفت فیزیکی بالا را از مهم ترین اولویت های سالجاری معاونت عمرانی استانداری اعلام کرد.

وی اظهار داشت:یکی دیگر از اولویت های سالجاری این معاونت اتمام پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالا مخصوصا در سطح ملی است هرچند اعتبارات دولت اندک بوده اما به دنبال فازبندی این پروژه ها هستیم تا یک بخش آن تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

عدم رعایت حریم و بستر رودخانه ها دلیل اصلی افزایش خسارت های سیل

رجب زاده بیان کرد: خراسان شمالی جزء نخستین استانهای درگیر سیل کشور بود که به دلیل وسعت سیل در سایر استانها در متن حاشیه قرار گرفت اما یکی از دلایل اصلی تشدید خسارات ناشی از سیل، عدم رعایت حریم و بستر رودخانه ها بود.

وی افزود: بازدیدهای میدانی متعددی از مناطق سیل زده استان انجام گرفت که در راستای این بازدیدها تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شد که از جمله این تصمیمات تشکیل کارگروه هایی درراستای برخورد با متخلفین غیر مجاز است.

رجب زاده تصریح کرد: کلنگ بازسازی دو واحد مسکونی که در سیل اخیر دچار خسارت شده بودند با حضور مسئولان کشوری به زمین زده شد که امیدواریم جزء نخستین استانهایی باشیم که نخستین واحد بازسازی شده را تحویل می دهیم که البته پیگیری های ویژه ای در سطح ملی از سوی استاندار برای اخذ اعتبارات انجام شده است.

وی اظهار داشت: روستاهای نرگس لو و گلی در سیل اخیر دچار رانش زمین شدند که مدیران اجرایی مربوط برای رسیدگی به موضوع از دقایق نخست در محل حضور یافتند ضمن اینکه طرح مطالعاتی برای بررسی روستاهای دچار رانش استان توسط مشاور در حال انجام است و پس از اتمام آن تصمیم نهایی برای انتقال بخش خسارت دیده روستا اخذ خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان به اهم اقدامات شاخص سال گذشته استان اشاره کرد و گفت: جمع آوری بخاری های نفتی از سطح مدارس یکی از کارهای شاخص استان در سال ۹۷ بود که نهضت اجرای این کار در دیگر استان ها نیز شروع شد.

رجب زاده ادامه داد:برق رسانی به تمامی روستاهای استان در پایان سال ۹۷ اتفاق افتاد و اکثر روستاها نیز از نعمت گاز برخوردار هستند و با حل مشکلات، روستاهای باقی مانده نیز در ماه های آینده گازرسانی خواهند شد.

وی تصریح کرد:اولویت استان برای ارائه خدمات در روستاها شامل ایجاد زیرساخت ها، اجرای طرح هادی، توسعه اشتغال و مقاوم سازی منازل مسکونی است.

رجب زاده اظهار داشت: امیدواریم بحث ساخت و سازها با کیفیت بیشتری استمرار یابد وشاهد فرآیند کیفی سازی در حوزه اجرا و تولید مصالح ساختمانی باشیم.

اداره کل مدیریت بحران؛ مسئول اصلی ارائه آمار خسارات ناشی از سیل اخیر

وی در ارتباط با سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برای ارائه آمار خسارات ناشی از سیل اخیر استان باید به کدام سازمان استناد کرد، گفت: اداره کل مدیریت بحران مسئول ارائه این آمار است که در سامانه سازمان مدیریت بحران کشور بارگذاری و ثبت می شود که مبنای تصمیم گیری های دولت خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در ادامه این نشست در خصوص آخرین وضعیت از محل دفن زباله ها نیز اظهار داشت: یکی از برنامه های اصلی ما درسالجاری این است تا محل دفن بهداشتی زباله ها از کوه باباموسی به مکان دیگری منتقل شود.

رجب زاده افزود: هرچند در بحث تفکیک پسماند رتبه خوبی نداریم اما مدیریت تفکیک زباله ها و پسماند برعهده شهرداری هاست که البته باید از ظرفیت رسانه ها و دستگاه های اجتماعی و فرهنگی جهت فرهنگ سازی این مسئله استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد:پروژه تفکیک زباله ها در چند فاز اجرایی می شود که یکی از این فازها ایجاد مجتمع برای تفکیک زباله هاست که البته هرآنچه که تاکنون برای این حوزه انجام شده با اعتبارات سازمان شهرداری های کشور بوده است.

الزام بیمه منازل روستایی

رجب زاده در خصوص سوال یکی دیگر از خبرنگاران در ارتباط با بیمه منازل روستایی و کارشکنی های شرکت های بیمه گر در زلزله سال ۹۶ نیز گفت: بحث بیمه منازل به ویژه مسکن و دام روستاییان در مواجهه با حوادث غیرمترقبه ضروری است هر چند که خلا حضور صنعت بیمه در حوادث اخیر برای جبران خسارت ها احساس می شود.

وی با بیان اینکه پایبندی شرکت های بیمه به تعهدات خود برای ایجاد اعتماد مردمی الزامیست، افزود: در حال بررسی و رفع ابهامات مربوط به قرارداد بیمه منازل روستایی هستیم که رفع ابهام انجام کامل تعهدات شرکت بیمه گر منازل برای جبران خسارت ناشی از زلزله سال ۹۶ در دستور کار استان است.

رجب زاده اظهار داشت: توصیه ما به دهیاران این است تا فرهنگ سازی لازم برای بیمه منازل از سوی مردم انجام شود هرچند که موضوع بیمه دام ها نیز حائز اهمیت است واگر شرکت های بیمه گر به تعهدات خود عمل نکنند درصدد احقاق حق مردم هستیم.

وی بیان کرد: البته کمک ها و تسهیلات بلاعوض از سوی دولت برای مناطق زلزله زده  مخصوصا شهرستان راز و جرگلان تخصیص یافته است که این کمک برای احداث منازل است و متناسب با پیشرفت فیزیکی کار به مالکان پرداخت می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به تاکید استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی به واسطه اینکه نماینده دولت در حوزه کاری خود در استان هستند شخصا موظف به پاسخگویی سوالات خبرنگاران هستند.

در ادامه این نشست حمید عرب مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در خصوص ناوگان حمل و نقل درون شهری بجنورد گفت:آخرین ناوگان اختصاص یافته حمل و نقل درون شهری بجنورد در سال ۹۰ انجام شد که تا قبل از آن از طریق سازمان شهرداری ها یارانه هایی جهت خرید ناوگان اختصاص می یافت که ۲ونیم درصد قیمت را سازمان شهرداری ها و ۱۷ونیم درصد را خود شهرداری  تقبل میکرد.

وی اظهار داشت:پس از سال ۹۰، به دلیل عدم تخصیص اعتبارات و گرانی ناوگان ها، کار نوسازی ناوگان حمل و نقل برای شهرداری امکانپذیر نبود که البته ناوگان های موجود به روز رسانی شدند که این بحث گرانی ناوگان در سطح کشور مطرح بود.

عرب در خصوص توسعه معابر و آسفالت نیز گفت:بر اساس قانون به شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر قیر رایگان تعلق نمیگیرد که به دلیل مشکلات موجود در شهرداری و گرانی بیش از حد قیر، به میزان اندکی این اتفاق رخ داد اما در اواخر سال گذشته از طریق ستاد بازآفرینی شهری ۴ میلیارد تومان برای بافت های فرسوده و آسفالت نقاط مصوب این ستاد، اعتبار تخصیص یافت.

جواد زارعی مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی نیز به ارائه آمار سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به این استان پرداخت و گفت:یک بخش از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که ۱۸۰۰ میلیارد تومان یعنی با ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش تخصیص یافت که ۱۲۵۰ میلیارد تومان نیز در قالب ارائه تسهیلات بود که از این رقم ۲۷۵ میلیارد تومان پرداخت شد که۹۷۵ میلیارد تومان نیز باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد:اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۶۲۵ میلیارد تومان است که از این رقم ۳۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که ۲۷۵ میلیارد تومان باقی مانده است.

وی افزود: از ۲۶ طرح مصوب در سفر ریاست جمهوری ۱۳ طرح تاکنون به بهره برداری رسیده که ۹ طرح آن پیشرفت فیزیکی بین ۷۰ تا۹۸ درصد و ۴ طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد در حال انجام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.